כל מה שחשוב ויפה
בר חלפון. צילום: מ״ל
בר חלפון. צילום: מ״ל

תפור עליה: בר חלפון נכנסה בטבעיות לתפקיד המעצבת הראשית של SACK'S

בר חלפון נולדה וגדלה עם החברה שהקימו הוריה בשנות ה־80, ונכנסה לתפקיד בטבעיות; רונית חלפון פנתה לפיתוח מותג חדש לייצוא

קולקציית סתיו חורף 21-22 של מותג SACK'S יוצאת למסע סביב העולם וחוקרת בכל יעד ויעד את הפולקלור המקומי שבו. בר חלפון עיצבה חמש ״משפחות״ של מראות שונים, בכל אחת מגוון פריטים, שיוצרים קולקציה מרהיבה בצבעוניותה. הגיוון שומר על כתב היד של המותג סאקס, שמזוהה עם עולמות של צבע וצורה, הדפסים אקזוטיים, רקמות אתניות וגזרות שנתפרו בקפידה.

זוהי הקולקציה השנייה שעיצבה באופן מלא בר, בתם הבכורה של רונית ואילן חלפון – מייסדי סאקס, שהקימו את החברה בשנת 1983. בשנים האחרונות שימשה בר כיד ימינה של רונית, המעצבת הראשית של המותג. ״אין ספק שזה שלב מרגש מאד עבורי – העברת השרביט לבת שלי, מי שינקה כבר מהיום שנולדה את העולם שלנו, צמחה לצד החברה ויש לי תחושה שהיא נושאת בדמה את ה־DNA של החברה, היא אומרת. ״אני סומכת עליה ומרגישה בטוחה מאוד להעביר את הסטודיו לניהולה״.

בר חלפון, בת 32, הייתה במשך 10 שנים בת יחידה, לפני שהצטרפו למשפחה שני אחיה הצעירים. ״נולדתי לזוג הורים ולתוך סאקס. ההורים שלי חלמו וכיוונו הכי גבוה והגיעו לשם, בנו את עצמם בעשר אצבעות. גדלתי בבית שאוהב וחי אופנה ועיצוב. תמיד הייתה תחושה של עבודה שבאה מהרבה השראה – שאותה קיבלו מהחיים עצמם״, מספרת בר.

סאקס, קולקציית סתיו חורף 22. צילומים: שי יחזקאל

סאקס, קולקציית סתיו חורף 22. צילומים: שי יחזקאל

כבר במהלך השירות הצבאי התחילה לעבוד בחנות של הרשת שבקניון גבעתיים, והחלה לגבש סביבה קהילה של לקוחות שהפכו לקהל הנאמנות שלה – הן הגיעו לחנות בשבילה, וכדי שהיא תתאים להן את הלוק, מה שריתק אותה, לדבריה ויצר עבורה אתגר אישי.

כשהשתחררה מהצבא והתלבטה מה ללמוד, הציעה לה אמה להצטרף לחברה ולהתבונן וללמוד את המחלקות השונות שפועלות בה – החל במחסנים, דרך הנהלת החשבונות ועד בכלל, ״מרצפת היצור ועד השלב הסופי״, קצת כמו שהיה נהוג בעבר בחברות משפחתיות מסורתיות.

אמא ממש פינתה לי את הכיסא שבו היא ישבה. פיזית, לא מטאפורית. כשזה קרה, גם סגנון העיצוב שלי השתנה בהתאמה לשפת המותג. לתוך זה הכנסתי את טביעת היד שלי

״הגעתי ממש ילדה – בת 20, ואיכשהו נשארתי. מצאתי את מקומי במחלקת הפיתוח, בראשותה של אמא, מחלקה שאחראית על כל שלבי העיצוב, הגרפיקה, הרכש – אנחנו עושים הכל בתוך הבית. כשהגעתי היה שולחן ריק, עליו לפטופ ואמרו לי שבי ותלמדי״.

בתחילת הדרך הפקידו בידיה את הטיפול במותג SIMPLE LIFE – חברה בת של סאקס שהוקמה ב־2009 והתמקדה בפריטי בייסיק. ״אמא חשבה שזה יהיה נכון להתחיל להיכנס לעיצוב בפועל דרך המותג הזה, והרי לא למדתי בשום מקום מסודר. לא עברתי שנקר, או כל לימודי טכניקה בעולמות הטקסטיל״ היא מחייכת.

birds

את הכישרון זיהתה האם, רונית, שמעידה עליה שכבר מגיל 15 עשתה לוחות השראה. ״היא יודעת לייצר נחשקות לפריטי אופנה, היה לי ברור שיש לה את זה. כשאמרתי לה שתשב על יד השולחן במחלקה שלי, ידעתי שהיא יכולה״.

בר, לעומתה, הייתה צריכה עוד להתנסות כדי להבין שזה המקום שלה: ״אני מבינה גם בעולמות העסקיים. אולי זה היתרון שאני באה איתו, על אף שלא למדתי. ידעתי לקחת את התקציב ולעצב בו את הקולקציות הכי מדויקות, שנמכרו בהצלחה״, היא אומרת בסיפוק.

את מעידה על עצמך שאת ״מאד מונוכרומטית״ בהעדפות האסתטיות שלך. איך זה עובד עם שפת המותג של סאקס, שמאופיינת בצבעוניות עזה?

״השתניתי לאורך השנים״ היא אומרת, ״אבל את יודעת מה עוד קרה? אמא ממש פינתה לי את הכיסא שבו היא ישבה. היא החליפה מקום. אני יושבת היום פיזית, בכיסא ועובדת על השולחן שהיה שלה, לא מטאפורית. כשזה קרה, כחלק מזה גם סגנון העיצוב שלי השתנה בהתאמה לשפת המותג.

אילן, בר ורונית חלפון. צילום: מ"ל

אילן, בר ורונית חלפון. צילום: מ״ל

״לתוך זה הכנסתי את טביעת היד שלי: קיצרתי חצאיות, בעונה הזו הגדלתי את קולקציית הסריגים, ואני חושבת שקולקציית קיץ 22 – שהיא השלישית שאני מעצבת – תהיה הטובה ביותר עד כה. כנראה שבקולקציה הזו כבר הרגשתי ממש בטוחה בעצמי״.

רונית אמנם פינתה את כיסא המעצבת הראשית, אך היא נשארת בצוות העיצוב ״והיא עבורי תמיד האדם הנכון להתייעץ איתה ולדייק את הדברים בשפה, בנראות ובשיווק״, אומרת בר.

לא חסר לך שלא למדת?

״לא חסר לי. ובכלל, אם בהמשך אלמד, אני חושבת שזה יהיה משהו בעולמות תוכן אחרים וכאלו שממש לא קשורים לעולם שלי כיום״.

את מושפעת מטרנדים?

״הם מלווים אותי, אבל אני לא מושפעת. זה יהיה יהיר מצידי להגיד שאני מתעלמת, אבל זה לא משהו שמכתיב לי. אני בוחרת מה מתאים לי, אם בכלל״.

אז מאיפה באות ההשראות שלך?

״בעיקר משגרת היום־יום שלי. הנוחות שלי בבוקר, למשל כשאני יורדת עם הילדה לרכב. ההסתובבות בבית וברחוב. הרבה רגעים ביום נותנים לי זקיקים קטנים של עיצוב, שמובילים לתמונה של מה צריכה הלקוחה שלנו״.

אז מי היא באמת הלקוחה שלכם?

״אין לי אב־טיפוס של לקוחה״ היא מעידה. ״יש לנו פריטים שכל אישה, בכל גיל, יכולה ללבוש – פריטים רחבים, צרים, בדים עדינים או כבדים, שקופים או אטומים, יש מהכל. כל מי שאוהבת את שפת המותג שלנו תמצא את עצמה כאן. הקולקציה שלנו מאפשרת לכל לקוחה להתאים את הפריטים הכי מדויקים עבורה. פריטי הקולקציה מתחברים האחד לשני ויוצרים טוטאל לוק״.

כשאתן בעבודה, איך את קוראת לאמא שלך?

״זה משתנה. אם אין הרבה אנשים בסביבה אני קוראת לה אמא, אם אנחנו בפגישה מחוץ למשרד, אני קוראת לה רונית. אבל מה זה משנה – הרי כולם יודעים״ היא צוחקת.

איפה תהיי בעוד 10 שנים?

״אני לגמרי רואה את עצמי כאן. סאקס הוא ׳בית׳. אני רוצה להמשיך ולפתח את המגוון, כבר עכשיו אנחנו מציעים גם נעליים ותכשיטים. בהמשך אני רוצה להוסיף עוד קטגוריות ונישות שאנחנו עדיין לא שם״.

מרכז הפעילות של סאקס נמצא בדרום תל אביב. שם קורה תהליך העיצוב, הפיתוח, המחסנים והלוגיסטיקה. הייצור והדפסת הבדים האקסקלוסיבית נעשים בחו״ל.

אילן ורונית חלפון לא כיוונו לעסקי אופנה. רונית בכלל חלמה להשתלב בעולמות הפרסום והשיווק. ״למדתי אמנות בתיכון ואחר כך עוד קצת בלונדון. אני יוצרת מאז ומעולם, אבל לא תכננתי אופנה״, היא צוחקת. ״עד היום אני לא יודעת לתפור. אני ׳כותבת עיצוב׳. כותבת למשל: ׳מכנסיים, לוס אנג׳לס, כיסים עם שילוב של טאי־דיי בהדפסה׳ ויש לי את זה. גם אם אקרא את זה בעוד 10 שנים אני אבין מה רציתי, למרות שלא ציירתי ולא תפרתי״.

נכון להיום, רשת SACK'S מפעילה 19 חנויות בבעלותם (ללא זכיינים), מתוכן שתיים כאאוטלט, ואתר אינטרנט. היסטורית, אחרי 25 שנה של פעילות עצמאית, ב־2007 רכשה חברת פוקס, שבשליטת משפחת ויזל, 50% ממניות סאקס. המטרה של משפחת חלפון, כפי שפירשו אז גורמים בענף, הייתה להיעזר במנוף של ויזל בצד הקמעונאי ובעיקר בקניונים. ואכן מארבע חנויות סאקס שפעלו אז, צמחו ל־19 כיום.

לדברי רונית חלפון, ויזל אינו מעורב כלל בהתנהלות המקצועית של החברה. ״הוא שותף נהדר״, היא אומרת. ״הוא אומר לי שבעולמות שלי אני הרי יודעת יותר טוב ממנו״.

כיום רונית מתמקדת בעיצוב עבור המותג ME369, שאותו היא מתארת כמותג ״ריזורט״ – קטגוריה צומחת שתפסה תאוצה בשנים האחרונות בענף, ממותגי היוקרה ועד לרשתות המסחריות. הקולקציה שלה משווקת ברחבי אירופה באמצעות משווקים מקומיים וחלקה נמכר גם בחנויות סאקס בארץ.

״מדובר בפריטים שמשתלבים נפלא עם הקולקציה של סאקס ומאופיינים יותר כבגדי חופשה. כאלו שניתן לנפוש איתם במיקונוס, אבל הם רלוונטיים לא פחות לכל בילוי ליל קיץ ישראלי״.

איך היה להעביר את השרביט לבת שלך?

״זה היה פשוט כי אני נטולת אגו ומאוד שלמה עם היכולות שלה. מבחינתי זה היה המהלך הכי טבעי בעולם – בר גדלה לתוך העסק הזה, בהחלט רציתי שהיא תשתלב בחברה וכשזה אכן קרה, הייתי האמא והמעצבת הכי מאושרת״.

אך זה לא אומר שהיא הולכת לנוח על זרי הדפנה. לדבריה, גם בעוד עשר שנים היא תהיה ״כאן, ממש כאן. ממשיכה ומגשימה את החזון הבינלאומי שלי, וכמובן שאם בר תצטרך אותי, אהיה כאן לסייע לה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden