כל מה שחשוב ויפה
ירדן צרפתי, המחלקה לצורפות ואופנה בצלאל באקספו דובאי. צילומים: מ״ל
ירדן צרפתי, המחלקה לצורפות ואופנה בצלאל באקספו דובאי. צילומים: מ״ל

דיגיטל קראפט: המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל באקספו דובאי

בחודש שעבר הוזמנה המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל להציג עבודות בתחום הדיגיטל קראפט ביריד אקספו דובאי. שבע סטודנטיות ובוגרות שנסעו לדובאי מספרות על הפרויקטים שהציגו ביריד

ההבנה שטכנולוגיות הדפסה בתלת־ממד משנות את כללי המשחק, בכל התחומים הקשורים בעיצוב ובקראפט – הן בתהליכי ייצור והן בהגדרה וייצור של חומרי גלם חדשים – עמדה בבסיס התצוגה של המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל ביריד ״אקספו דובאי 2020״ בחודש שעבר (כן, בשנת 2022). ״העבודות שהצגנו בדובאי משקפות תהליך עבודה מקיף״, מסבירה שלי סתת קומבור, ראש המחלקה, שהוזמנה על ידי משרד החוץ להציג בביתן הישראלי ביריד, את ההתמקדות במתודולוגיית הדיגיטל קראפט.

״מגיבוש רעיונות; דרך מחקר על צורה, חומר, מבנה ותפקוד; ויישומם במתודות חדשות ומרתקות של עבודת יד במרחב הדיגיטלי. כך, בעבודות אפשר לראות גנים של עבודת קראפט מסורתית, בשילוב מיומנויות טכנולוגיות חדשות של סריקה תלת־ממדית, בניית קבצים והדפסה בטכנולוגיות שונות״.

11 סטודנטיות ובוגרות משש השנים האחרונות הציגו את עבודותיהן: מאיה קפלן, הדר סלסי, נגה מזובר, ירדן צרפתי, ניצן רוקח, צביה שדיאל, עדי קרני, נור קימרי, זהר פדלון, רות קלר, תמר אלון (עוד לקחו חלק בפרויקט: שלי סתת קומבור, ראש המחלקה לצורפות ואופנה; אייל פריד, מנהל מעבדה 212 לחדשנות ויזמות; אלעזר כהן, נציב הביתן הישראלי, משרד החוץ; רועי ביגר, מנהל בצלאלX).

משקפיים, נעליים, ומערכות לבוש; תיקים, תכשיטים ואביזרים לאמנויות התנועה והקרקס; תצוגה בלייב של תהליכי עבודה: שבע מהמציגות שנסעו לדובאי מספרות על העבודות שהציגו, על המפגשים המפתיעים ועל החוויות האישיות מהיריד.


ירדן צרפתי // אנבוקסינג

ירדן צרפתי // אנבוקסינג

ירדן צרפתי // אנבוקסינג

קולקציה שכוללת משקפיים ומערכות לבוש. המשקפיים הופכים למנשא של עצמם, ומערכות הלבוש מושתתות על פריסה דו־ממדית של האריזה. שתי הסדרות מציגות פיתוחים טכנולוגיים בשילוב עם מלאכת קראפט. מטרת הפרויקט היא לטשטש את מערכת היחסים ההיררכית ואת הגבולות בין האריזה למוצר, ולחברם לכדי אוביקט שלם מתוך תפיסות של קיימות ונוודות.

סדרת הלבוש מציגה פיתוח טכנולוגי של טקסטיל גמיש שנותן מענה למידות גוף שונות וכפוף לעיקרון ״Zero waste״ על ידי יצירת מחברים מודפסים וחיתוך הגזרות בפריסות מרובעות, כדי לנצל ניצול מקסימלי של הבד, ללא השארת פחת. העולם הצורני נשען על תרבות האריזה ביפן ועל הקליגרפיה היפנית האורזת מסר שלם אחד באמצעות שימוש מינימלי בשפה הגרפית.

חוויה אישית מהיריד?

״חוויה מטורפת! מדובר בתערוכה מפוארת וענקית עם עשרות אלפי מבקרים. לצד הפרויקט שלי הצגתי תהליכי עבודה של הדגמים בליווי של מדפסת תלת־ממד שעבדה בלייב והדגימה את הטקסטיל המודפס של הקולקציה, מה שהביא מבקרים רבים להתעניין בפרויקט. זו זכות גדולה לקחת חלק במשלחת של בוגרות וסטודנטיות מוכשרות מבצלאל ולהציג את הפרויקט שלי בביתן הישראלי״.


הדר סלסי // Walk of Mind

הדר סלסי // Walk of Mind

צילומים: אלון מורוביץ׳

צילומים: אלון מורוביץ׳

הדר סלסי // Walk of Mind

קונספט הנעלה בתחום הנעליים ההיברידיות, הבוחן גישה חדשה לעיצוב וייצור נעליים. הקולקציה מציגה נעליים המשלבות טכנולוגיות מתקדמות יחד עם טכניקות קראפט מסורתיות. התוצאה היא נעליים קלות כנוצה ועמידות במיוחד, בשל השילוב בין השכבות המודפסות לשכבות העור העשויות בעבודת יד. הנעליים מותאמות אישית לכף הרגל של הנועל אותן באמצעות טכנולוגיה חדשנית של סריקת תלת־ממד. הקו המנחה בתהליך העיצובי של הנעליים היה החיבור לאדמה והשראה מטקסטורות של סלעים ושכבות גיאולוגיות.

בייצור הנעליים המסורתי לכל חלק בנעל יש תפקיד ומהות מוגדרים, המכתיבים את היררכיית ההרכבה והייצור – סוליה, גפה וכו׳. בנעליים האלה, לעומת זאת – הנעל היא הגפה, בעוד שהסוליה, הספידה וכל שאר השכבות מחוברות יחד למארג רב־שכבתי של חומרים וטכניקות.

חוויה אישית מהיריד?

״לא חושבת שאי פעם ראיתי תערוכה או אירוע בסדר גודל שכזה. התרגשתי מאוד להציג את הנעליים שלי ולספר עליהם לאנשים מרחבי העולם, ביניהם תיירים מאיראן, סוריה וגם אמיראתיים מקומיים שהגיבו בהתפעלות ורצו לשמוע עוד״.


עדי קרני // רקמה תלת־ממדית

עדי קרני // רקמה תלת־ממדית

עדי קרני // רקמה תלת־ממדית

קרני הציגה שלושה פרויקטים שנעשו במסגרת המחלקה. הראשון נעשה בשיתוף מוזיאון האיסלאם וקורס אתני בבצלאל, שבמסגרתו היא מציגה שמלה בהשראת רקמת נשים פלסטיניות, תרבות ולבוש מסורתי. בשמלה של קרני תורגם הפרח העתיק של הנשים ישראליות שנהגו לרקום על שמלותיהן לרקמה ממוחשבת ומודפסת בטכנולוגיית תלת־ממד שמורכבת מפיקסלים.

הפרויקט השני הוא פרויקט הגמר של קרני במחלקה, שבו היא עסקה בעבודות יד מסורתיות בעידן של פיתוחים טכנולוגיים. בשיתוף עם המכון לכימיה באוניברסיטה העברית הוסבה מלאכת היד העתיקה להדפסת רקמות וסריגה בתהליכי תלת־ממד מתקדמים.

הפרויקט השלישי הוא קולקציה של תיקים שמבוססים על ראטן (קש טבעי שמקורו בעצי דקל), שאותם היא העבירה לממד טכנולוגי בשילוב מלאכת היד העתיקה. היא הדפיסה יריעות דקיקות במדפסת תלת־ממד שהחליפו את הקש המסורתי, בעוד שהחיבור והאריגה שלהם נעשו בעבודת יד, כמו פעם.

חוויה אישית מהיריד?

״שמחתי לראות שהפרויקט שלי עדיין רלוונטי גם אחרי חמש שנים. כשיצרתי אותו, הייתי הראשונה במחלקה ששילבה עיצובי טקסטיל מודפסים בתלת־ממד בבגדים. היתה בי תחושת שליחות אבל אנשים עוד לא ממש הבינו במה מדובר והיה קשה להכיל את הטכנולוגיה. היום יש הרגשה שהעולם מוכן לזה וזה משמח לראות לאן הדברים התקדמו״.


מאיה קפלן // נעולה באוויר; מנעל יד

מאיה קפלן // נעולה באוויר; מנעל יד

צילום: רוני כנעני

צילום: רוני כנעני

צילום: בריאנה פקסוק

צילום: בריאנה פקסוק

מאיה קפלן // נעולה באוויר; מנעל יד

שני פרויקטים של אביזרים חדשניים לאמנויות התנועה והקרקס שמגיעים מתוך עולמה של קפלן כאקרובטית. האביזרים מותאמים לפרפורמר או האקרובט באופן מושלם באמצעות סריקות תלת־ממדיות ויציקות של חלקי הגוף בפוזיציות ספציפיות הנדרשות לביצוע האקט.

האביזרים מאפשרים לקבוע מנח מדויק המקל על העומס של המפרקים, לדוגמה, כפי שנעשה בעיצוב ה״מנעל יד״ – נעליים המיועדות להליכה על הידיים. בעיצוב של הנעל הנתלית על החבל נעשתה התמקדות באפשרןת לשחרור וחקירה של טווח התנועה מתוך הגבלה, כשהאקרובטית כבולה באיזור מסויים ושאר הגוף לגמרי משוחרר.

התכנון התלת־ממדי במחשב, במקביל לעבודת קראפט ידנית בטכנולוגיות מסורתיות של פיתוח נעליים ועבודה בעור, מאפשר לקחת את העיצוב לקצה ולשלב בין חומרים קשיחים ורכים – מה שמוביל להתאמה מושלמת ונעימה עם הגוף.

חוויה אישית מהיריד?

״זו היתה חוויה יוצאת דופן. זו הפעם הראשונה שבה אני מציגה בתערוכה, בגלל שאני עדיין בשנה האחרונה ללימודים. נהניתי מהתגובות והשאלות המתעניינות של המבקרים. אפילו קצת הופתעתי שלמרות שהיינו בחלק הכי גבוה של הביתן, שנבנה בצורה של דיונה, אנשים טיפסו עד אלינו והגיעו להתרשם מהתערוכה״.


ניצן רוקח //  Control Out Of Imbalance

ניצן רוקח //  Control Out Of Imbalance

ניצן רוקח //  Control Out Of Imbalance

קולקציה של נעליים שנוצרו בטכנולוגיה של הדפסת תלת־ממד בשילוב עם עור צמחי וקראפט מסורתי. הפרויקט עוסק בשאלת האיזון והיציבות. רוקח מעידה על כך שבאופן תמידי יש לה את הצורך להיות מצד אחד בשליטה ובהכרה ומצד שני בחוסר איזון ובחיפוש עצמי. בקולקציה היא מתרגמת את הדיסוננס בשמירה על שני המצבים האלה בקשר מתמיד. החוויה המתקבלת מהנעליים היא כזו שבה אפשר לחוש מצד אחד אחיזה בקרקע בעזרת החיבור לאדמה, ומצד שני נדנוד וחוסר איזון בעת העמידה על הנעל.

חוויה אישית מהיריד?

״כסטודנטית שנה ג׳, החוויה להציג את הפרויקט היתה חוויה בלתי נשכחת ומעצימה. במהלך התערוכה הצגתי טכניקות עבודה מסורתיות בעור בשילוב עם הדפסות תלת־ממד וזכיתי לחשוף אליהן מבקרים שונים״.


צביה שדיאל // Human - Nature

צביה שדיאל // Human – Nature

צביה שדיאל // Human – Nature

סדרה של חמישה תכשיטים עשויים ניילון המעוצבים בהשראת עיקרון הפרקטל (צורה שחוזרת על עצמה) כתרגום של עולם הטבע למתמטיקה סדורה, המאפשרת ליצור אין סוף צורות ייחודיות בעלות מראה אורגני ומעוצב כאחד. התכשיטים, המודפסים בתלת־ממד, עוצבו לכדי צורות ונפחים תוך דיאלוג עם איברי הגוף השונים: אצבעות כף היד, גשר האף, אחורי האוזן, כף הרגל והזרוע. האוביקטים, שתוכננו באמצעות חישוב מתמטי, מצליחים להתחבר למבנה הגוף באופן שמגלם מבחינתי את השאיפה להשתלבות האדם בטבע בניגוד לאדנותו עליו. כשהם נענדים על הגוף, הופכים האוביקטים לתכשיטים.

חוויה אישית מהיריד?

״זו היתה זכות ענקית להציג את פרויקט הגמר שלי בתערוכה בינלאומית בכזה סדר גודל לצד יוצרות מוכשרות נוספות מהמחלקה. בזמן התערוכה הצגתי קולקציית תכשיטים ולצידה את תהליך הפיתוח הצורני והחומרי, והדגמתי בלייב את המידול המורכב של הצורות. התרגשתי מהתגובות החיוביות ומההתעניינות של אנשים מכל העולם״.


נוגה מזובר // Seeds of Light

נוגה מזובר // Seeds of Light

נוגה מזובר // Seeds of Light

קולקציה של תכשיטים בהדפסה תלת־ממדית – שרשראות, עגילים, סיכות ועוד – ששואבים השראה מהטבע, מהעולם התת־ימי ומפטריות. ביצירתה מנסה מזובר לשלב בין עולמות האמנות, הטכנולוגיה והקראפט. היא מוצאת השראה בתקופת הרנסנס, לפני שהופרדו באופן מובהק המודלים המוכרים לנו של אמנות וקראפט, לפני שהיו מוזיאונים או היררכיה. כמו התכשיטים שלה שצומחים וגדלים, כך מקווה גם היא לצמוח ולהפיץ את העבודות שלה בעולם.

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. חן סיון

    מרתק
    הייתי שמחה לראות את העבודות האלה כאן

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden