כל מה שחשוב ויפה
רוזן ליננברג אדריכלים. צילומים: מ״ל
רוזן ליננברג אדריכלים. צילומים: מ״ל

אורוות סוסים: האדריכל רון רוזן משלב בין שתי האהבות שלו

בין שאר הפרויקטים שלו מתכנן האדריכל רון רוזן גם אורוות סוסים, שבהן הוא כולל מחשבה על רווחת הסוסים, הפונקציונליות של החלל והביטחון של הסוס, המאלף והרוכב

אורוות אולי אינן הפרויקטים הרווחים ביותר של משרדי אדריכלים, אבל בגוף העבודות העשיר של משרד האדריכלים ״רוזן ליננברג״ – בין מנעד פרויקטים של בנייה ציבורית, התחדשות עירונית ובתים פרטיים – יש מספר לא מבוטל של תכנוני אורוות. אורוות נוספות מצויות נכון לעכשיו בשלבי תכנון שונים, ולמי שתהה – לא מדובר באקראיות. האדריכל רון רוזן, שכבר 17 שנים חולק שותפות פורייה עם האדריכל איתי ליננברג, הוא חובב סוסים מושבע, ולצד האדריכלות הם מהווים חלק בלתי נפרד מחייו.

״העדות המצולמת הראשונה שלי עם סוס היא מגיל ארבע״, מספר רוזן. ״האשם העיקרי בכך הוא כנראה סבא שלי, שהוריש לי את שתי האהבות – אדריכלות וסוסים. הוא היה אדריכל ופרופסור לאדריכלות בטכניון, וגם איש של סוסים. הוא תמיד הפליג בסיפורים מרתקים על הסוסים של נוף ילדותו ברוסיה, וכשהייתי בן 12 שלח אותי לנקות אורוות ברשפון כדי שאממן בעצמי שיעורי רכיבה. הוא הבטיח שלכל סכום שארוויח הוא יוסיף סכום זהה לשיעור נוסף, ושאם אתמיד בכך – בבר מצווה שלי נרכב ביחד; וכך היה. הרכיבה איתו זכורה לי כחוויה עוצמתית יותר מהעלייה לתורה. ומאז, כמו שאומרים – הכל היסטוריה״.

כל גון בקולו של רוזן מסגיר את אהבתו לבעלי החיים הללו. ״המפגש בין אדם וסוס הוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה ומהתרבות האנושית. מדובר בקשר חזק ועתיק יומין, שבעבר מילא תפקיד מהותי בחיי היומיום, בעתות של שלום ושל מלחמה כאחד. גם ההיסטוריה של ההתיישבות שלנו כאן בארץ מכירה את הקשר הזה, דרך אגודת השומר לדוגמה, שהוקמה בתחילת המאה ה־20 כדי להגן על היישוב וחבריה היו רכובים על סוסים״.

בדיוק כמו בתים, כך גם אורוות נבנות בתנאים סביבתיים שונים שדורשים התייחסות מתאימה. התכנון שלהן אינו שונה במהותו מכל תכנון אחר

מאז עבר העולם כברת דרך והחיים היום אחרים בתכלית. לתפקידים המשמעותיים שמילאו הסוסים יש תחליפים מודרניים ומתוחכמים. ועדיין, הקשר ההיסטורי איתם ממשיך להתקיים אצל לא מעטים – אם כתחביב ספורטיבי עם אפיל אריסטוקרטי, אם בגלל הערך הטיפולי שטמון ברכיבה, ואם כדרך חיים שנובעת מאהבה נטו. בכל מקרה, כשיש סוסים יש צורך באורוות. ״אורווה היא מקום לכל דבר ועניין; מקום שמייצר חוויה מיוחדת בשל הקירבה לסוסים, שהיא קירבה מעצימה עם ערך פיזי ורגשי. יש לכך גם סימוכין מחקריים שמדברים על תהליכים פיזיולוגיים בעלי השפעה מרפאה המתרחשים בגוף האדם כשהוא נמצא בקרבתם״.

סוס צריך מרחב 

לפני מספר שנים גיבש משרד החקלאות קובץ הנחיות לתכנון אורוות, כמכלול של דרישות מינימום כמו נתוני הגודל והגובה של תאי הסוסים, רוחב המעברים ועוד. אבל רוזן, שאורוות עבורו הן זירה שהוא חוקר כל הזמן, לא נדרש להנחיות בתחום הקרוב לליבו. בדיוק כמו בתים, לדבריו, כך גם אורוות נבנות בתנאים סביבתיים שונים שדורשים התייחסות מתאימה. התכנון שלהן אינו שונה במהותו מכל תכנון אחר. ״מדובר בעולם שלם של פונקציות, שימושי חומרים ופרטים קטנים אך חשובים, שהמתכנן צריך להכיר ולהיות מודע אליהם״.

תכנון האורוות צומח אצל רוזן משני המקומות – מקומו כאדריכל ומקומו כחובב סוסים. ״יש אורוות ארכיטקטוניות שנראות כמו עוד בית בחצר, אבל לא בטוח שהן אכן הסביבה הנכונה שמספקת את צרכי הסוסים. יש נטייה לחשוב שכל מה שסוס צריך זה תא בגודל 4X4, אבל זו טעות. סוס צריך מרחב, וכמה שיותר. טעות נפוצה נוספת היא השימוש הרווח בעץ לבניית אורוות: היות וסוסים אוהבים להתחכך ולהתגרד, ומרקמו של העץ הוא גס ומחוספס – הוא עלול לפצוע אותם״.

רון רוזן. צילום: ליה גיל

רון רוזן. צילום: ליה גיל

תכנון האורווה הראשונה שביצע המשרד קרה במקרה. ״לקוח שרכש נחלה עם בית הגיע אלינו כדי לקבל רעיונות מה לעשות בשטח הנרחב של כ־30 דונם שעמד לרשותו. כחצי בדיחה הצעתי לו להפוך אותו למרעה סוסים – לזרוע ולשתול צמחייה שתייצר להם אחו, וכך יוכל ליהנות מנוף יפהפה של טבע עם חיים שרוחשים בתוכו. להפתעתי הוא החליט ללכת על זה ותכננו לו אורווה״.

האורווה בנחלה מוקמה בתוך קפל קרקע שבשטחה המשופע, כך שזווית המבט מכיוון הבית חושפת רק את נוף מרחבי המרעה ולא את נפח המסה הבנויה. המבנה תוכנן בצורת האות ר׳, כשלצד תאי הסוסים הוא מכיל פונקציות נוספות שהן חלק בלתי נפרד ממהותה של אורווה: מרחב לטיפול בסוסים לפני הרכיבה ואחריה; חדר לאחסון הציוד (אוכפים, מושכות וכדומה); מתבן לאחסון החציר; חדר/חלל שבעל האורווה או הסייס יכול לשהות בו גם בלילה כדי להיות זמין כשסוסה עומדת להמליט; וחשוב לא פחות – פינת ישיבה או קפה המאפשרת להתרווח וליהנות מהחוויה ומהאווירה המיוחדת שהמקום מזמן.

סוסים שחשים לחוצים עלולים להשתולל או לבעוט, ותכנון נכון ומבוקר שמודע לכך ומביא זאת בחשבון יכול למנוע מהם מצבי לחץ

גגו המשופע של המבנה מחופה חצץ טוף אדום, ומעטפתו החיצונית מחופה באבני לקט הקושרות את מופעו למופע הטרסות במקום שבנייתן נגזרה מהטופוגרפיה, ובתוך כך מטמיעות אותו אורגנית בסביבתו. חיפוי הפנים בתאי הסוסים בוצע בבטון עם גימור מוחלק, שלדברי רוזן מונע פציעות וגם נראה טוב, וחזיתם מופנית לכיוון רוח מערבית כדי להבטיח אוורור מקסימלי. הרצפה תוכננה כרצפה כפולה, המאפשרת חלחול של ההפרשות אל מתחת לריצוף ולמצע הנסורת שמחפה אותו, כך שהוא נותר יבש.

פונקציות נדרשות נוספות ששייכות לאורווה הן חיצוניות, וממוקמות מחוץ למבנה אך בקרבתו: ״מנאז׳״ – מגרש רכיבה מגודר לצרכי אימון, המותאם לסוג הרכיבה (רכיבה מערבית, אנגלית וכן הלאה); ״ראונד פן״ – מכלאה עגולה מגודרת שקוטרה 16 מטרים והיא נועדה לצרכי אילוף אינטימי־קרוב; ו״מרחבי שחרור״, שלדברי רוזן הם החשובים ביותר – שטחי מרעה מגודרים עם מים שמאפשרים לסוסים לבלות בהם הרבה שעות ביום ולפרוק אנרגיות.

birds

מרכיב תכנוני משמעותי שרוזן שב ומדגיש את חשיבותו הוא בטיחות, שצריכה להיות רב ממדית ולדאוג לסוס, למאלף ולרוכב. ״סוסים שחשים לחוצים עלולים להשתולל או לבעוט, ותכנון נכון ומבוקר שמודע לכך ומביא זאת בחשבון יכול למנוע מהם מצבי לחץ. כך לדוגמה, צריך לוודא שאין במרחבים שהם נמצאים בהם אלמנטים או חומרים שיכולים לפגוע בהם ולפצוע אותם, או לתכנן את הזווית בזירת האילוף העגולה בצורת חרוט. סיטואציה של אילוף עלולה להיות מלווה במתח ולהלחיץ את הסוסים, וכשהזווית היא כזו, סוס לחוץ שמשתולל לא יכול להצמיד את הרוכב לדופן המתקן״.  

רוזן, המתגורר בנחלה בסביבה כפרית, הוא כמובן לא סנדלר שהולך יחף. יש לו שלוש סוסות ״שחיות באורווה שכבר ניצבה בשטח כשקנינו את הבית. שיפצתי אותה כשרכשנו אותו, אבל בינתיים עבר זמן והבטחתי לעצמי שבקרוב הן ואני נתפנק באורווה חדשה. אין ספק שלגדל סוסים זה לא משהו שאפשר לעשות על הדרך, והוא חייב לבוא מאהבה. משוגעים לדבר, שקשרו את אורח חייהם עם סוסים, יודעים היטב שמדובר בגידול שדורש השקעה פיזית, זמן, טיפול ודאגה, עד כדי לילות בלי שינה בהמתנה להמלטה. אבל התגמול הוא אדיר. תגמול של קשר מופלא שממשיך מסורת עתיקה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden