כל מה שחשוב ויפה
אמיר גורפינקל ואבישי צלח, פסטיבל א-ז׳אנר 2022
אמיר גורפינקל ואבישי צלח, פסטיבל א-ז׳אנר 2022

מועדון תרבות / פסטיבל א-ז׳אנר

דיסטופיה עם נחמה: אמיר גורפינקל ואבישי צלח עיצבו את התדמית של פסטיבל א-ז׳אנר 2022 בעקבות התמה השנתית - נתיב מילוט; ממחשבה על שלטי הצונאמי ליד החופים של תל אביב עד חוברות בטיחות של מטוסים

הבריף

איתי דורון – אחד המנהלים האמנותיים של פסטיבל א-ז׳אנר יחד עם ארז מעיין שלו – פנה אליי (אמיר גורפינקל) וסיפר לי על הפסטיבל המוזר והמיוחד הזה. את איתי אני מכיר הרבה שנים, עשינו לא מעט פרויקטים ביחד – הייתי מעצב של הקבוצה החיפאית שהוא ניהל בתאטרון חיפה. 

איתי סיפר לי על הפסטיבל הזה – שהוא פסטיבל מאוד מיוחד כי הוא מתכחש להגדרה אחת; מן פסטיבל שהוא אפילו לא רב תחומי אלא א־תחומי: ממש מנסה להציע פורמטים אמנותיים ופרפורמטיבים חדשים שלא מתיישבים בול עם שום הגדרה אחת. זה פסטיבל של ארבעה ימים של 16 עבודות אמנות חדשות, כל ערב הוא שלוש שעות אבל העבודות יחסית קצרות, פורמט באמת ייחודי.

הוא שאל אותי אם בא לי לעצב את כל השפה הגרפית לפסטיבל. בהתחלה ממש היססתי כי אני עובד במשרה מלאה כמעצב בחברת Manyone הנפלאה, אבל גם הפסטיבל היה נשמע ממש קול ובעיקר לעבוד עם איתי זה תמיד דבר כיף שאני אוהב. ידעתי שמפאת הזמן של העבודה שאני אצטרך שחקן חיזוק אז צירפתי את אבישי צלח שהוא מעצב נפלא ותלתיסט מעולה שהיה שותף מלא ליצירה הזאת. 

מעבר לזה שיש בפסטיבל בו המון אמניות ואמנים מכל מני תחומים, יש לו כל שנה נושא או תמה מתחלפת. השנה הנושא היה נתיב מילוט. דיברנו בהתחלה על השלטים של הצונאמי שיש בכל העיר שמובילים לאזור כינוס; וזה קצת כמו התיאטרון או הפסטיבל שהופך למן אזור כינוס. מצד אחד יש צונאמי בחוץ, מסוכן להיות שם, ומצד שני משהו באזור כינוס מלא בתקווה ונחמה. 

הרפרנסים ואחריהם הסקיצות המוקדמות

הרפרנסים ואחריהם הסקיצות המוקדמות

הרבה מהשיחות שלנו והמחשבות שלנו היו באיך להנכיח את שני המצבים האלו. מצד אחד משבריות וסכנה ממשית ומצד שני נחמה, ביטחון, משהו שעוטף אותך באנושיות. וזה המתח שחיפשנו לכל השפה העיצובית של הפסטיבל: דיסטופיה עם נחמה.

אני גם חושב שזה מתח שמאוד נוכח ביצירות של הפסטיבל: להסתכל על המשבר באיזה עין מפוכחת אבל גם ברוך והתענגות על הכינוס המשותף הזה שיש בפסטיבל, שזה העונג בלחלוק את חברתם של עוד אנשים בלחוות יצירת אומנות תאטרון או סרט. אחת הסכנות שתמיד ניסינו להיזהר מהן היא אובר רצינות. בגלל המהות הדיסטופית של הנושא איך שומרים גם על קצת אירוניה, איזו קריצה קטנה.

ההשראה

כשרק התנענו את הדיאלוג התחלנו לזרוק כל מני רפרנסים: גם מפסטיבלים קודמים של תיאטרון תמונע, גם מפסטיבלי אמנות בעולם וגם בכללי עולמות עיצוביים שאנחנו מחוברים אליהם ושמרגישים כמו נקודת מוצא רלוונטית לעולם התוכן של הפסטיבל. השראה יכולה לנבוע מכל כך הרבה אזורים רנדומליים ביום־יום, כמו לדוגמה גשם שתפס אותך או שקיעה במדבר. 

חיפשנו גם דרך הטיפוגרפיה למצוא איזה ייחוד, איזו חתימה שקשורה בתחושה של משבר ואסון אבל גם אזהרה ומילוט. גם הצבע הצהוב זוהר נכנס שם – במחשבה על עולמות תוכן של בטיחות או אזהרה מפני אסון וגם איזו זרחנות שהיא מסוכנת בפני עצמה

אבל בסוף הדבר שהכי הנחה אותנו היה הנושא. בגלל שהוא כל כך מובהק, המחשבה על נתיבי מילוט הוליכה אותנו לכל מני נסיונות עיצוביים: ממחשבה על שלטי הצונאמי ליד החופים של תל אביב עד חוברות בטיחות של מטוסים. חיפשנו גם דרך הטיפוגרפיה למצוא איזה ייחוד, איזו חתימה שקשורה בתחושה של משבר ואסון אבל גם אזהרה ומילוט. גם הצבע הצהוב זוהר נכנס שם – במחשבה על עולמות תוכן של בטיחות או אזהרה מפני אסון וגם איזו זרחנות שהיא מסוכנת בפני עצמה.

התהליך

בגלל ההיכרות המוקדמת שלי עם איתי נוצרה דינמיקה של פינג־פונג עיצובי ורעיוני מאוד זורם, אז היו כל מני נסיונות וסקיצות: בשלב הראשון ניסינו להוציא את כל הדימויים המאוד ליטרליים ״על הדף״, התחלנו לעבוד עם כל מני חפצים מעולם הבטיחות והאסונות: קונוס, סס״ל, מגפון, פנס…

אחרי זמן מה של מחשבות לכיוונים עיצוביים, התחיל לעלות הרעיון להשתמש בשמיכות מילוט בחלל הפיזי של הפסטיבל – שמיכות כסופות זהובות שיעטפו את התיאטרון וממש ישנו אותו; שמיכות כאלו שנותנים בשעות חירום, שמכירים מפליטים בדרך כלל. באותה תקופה רוסיה עוד טרם פלשה לאוקראינה ולא ידענו שהשמיכות מתכננות קאמבק טרגי כל כך. 

התחלנו לחשוב איך שמיכת המילוט הזאת מקבלת מקום גם בשפה הגרפית של הפסטיבל. עברנו בכל מני מחשבות וכיוונים, עד שהתחיל להתגבש מן מטאור או סלע שנתקל בשמיכת מילוט. היה בזה משהו אניגמטי אבל גם דיסטופי; כמו איזה מטאור שמגיע להתנגש בכדור הארץ או איזה סלע מתקופה עתיקה. כולם הסכימו שזה דימוי חזק שעובד. אבל עדיין הייתה תחושה שמשהו חסר… היה חסר לנו האנושי.

אז התחלנו לשבץ דמויות אנושיות בכל מני דרכים ובכל מני קומפוזיציות. חיפשנו דימוי שיספר את הסיפור הזה של נחמה וסכנה; משבר אבל ביחד. ניסינו צילומים, ומודלים של תלת בכל מני דרכים. היה דימוי של דמות אחת בהתחלה ואז היה חיבוק חצי פרונטלי עד שהגענו בפוזיציה הזאת: מחבקת אבל גם מסתכלת קדימה אל השממה; לא יודעת מה מחכה באופק אבל מתעטפת. 

יש משהו בהתנפנפות האפית הזאת של השמיכה והגופים הניטרליים האלו, והטיפוגרפיה שכאילו לקוחה ממשחק מחשב בנוף השממה הוירטואלי, שיצר משהו אפי, אך עם קריצה משחקית שלא לוקחת את עצמה ברצינות יותר מידי, שהיא בין דימוי זר לתחושה פיזית מאוד מוכרת

מן חיבוק פונקציונלי כי קר אבל גם כי מפחיד, ומשהו ברגע האנושי הזה (כמה אנושי שגופי תלת אפורים שיצרנו הרגע יכולים להיות), ובשממה הזאת שיצרנו, התחיל לקבל חיים. והרגשנו שמצאנו איזה כיוון שיש בו את המתח הזה שבין הדיסטופי לבין המנחם.

חיפשנו את תחושת העטיפה הזאת, המחבקת והמוכרת אך גם פנטסטית, כי יש משהו בהתנפנפות האפית הזאת של השמיכה (כמעט כמו גיבור־על שבא להציל את העולם), והגופים הניטרליים האלו, והטיפוגרפיה שכאילו לקוחה ממשחק מחשב בנוף השממה הוירטואלי, שיצר משהו אפי, אך עם קריצה משחקית שלא לוקחת את עצמה ברצינות יותר מידי, שהיא בין דימוי זר לתחושה פיזית מאוד מוכרת.

אחרי שנעצנו דימוי מרכזי יצאנו לחשוב על פורמט של תוכנייה לפסטיבל. מהרגע שהחלטנו שאנחנו הולכים על תוכנייה מתקפלת התחלנו לגלגל רעיון של שימוש בפרחים ; קצת כמו פרחים מיובשים ששומרים בין הדפים – מעין זכר לעולם שבסכנת הכחדה וצריך לשמור משהו ממנו בין הדפים. מפאת מחסור בתקציב (מדובר בתקציב עיצוב שהוא עשירית מפסטיבלים גדולים יותר בארץ) עבדנו עם מודלים חינמיים שהעברנו אותם כל מני תהליכים של רדוקציה והעברנו אותם לעולם הדיסטופי, משחקי, אפרורי הזה שיצרנו.

עיצוב טוב

עיצוב טוב לתרבות הוא עיצוב שנוצר מתוך שיח, פנימי וחיצוני; עיצוב שאוצר בתוכו את הרעיונות והערכים של הפרויקט ומכיל מתחים בין הרעיון לאסתטיקה; עיצוב שמספר סיפור אבל גם משאיר מקום לשאלות, להרהור והתרחבות. ויחד עם כל מה שכתבתי כאן עכשיו, אני מאמין שעיצוב טוב יכול להיווצר גם מאילוץ או ברגע של פשטות עם יד קלה ואינטואיטיבית שקודם כל עושה ואז המוח מצטרף, איזו משחקיות חיונית שלא לוקחת את עצמה יותר מדי ברצינות.


פסטיבל א-ז׳אנר 2022: נתיב מילוט
תיאטרון תמונע
15-18.6

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden