כל מה שחשוב ויפה
שחר סיון בבית הגפן. צילומים: רועי כהן
שחר סיון בבית הגפן. צילומים: רועי כהן

הרשימה המשותפת // 23.6.22

שחר סיון בבית הגפן; יאן טיכי בגלריה החדשה בטדי; אן בן אור בגלריה רוטשילד; עודד זידל באגריפס 12; סטייסי קובנר בגלריה חנינא; גלה ויצמן בגלריה בית המשאבות

שחר סיון בבית הגפן

בגלריה בית הגפן בחיפה תפתח הערב (23.6) ״שדים של בוקר״, תערוכת יחיד לאמן שחר סיון (אוצרת: יעל מסר). התערוכה כוללת פסלים, הדפסי מונוטייפ וחיתוכי עץ, שבהם משלב סיון בשפתו הייחודית מגוון טכניקות של חריטה, חציבה, ניסור וגילוף.

סיון מביא לקדמת הבמה את ההתמודדויות האישיות והאינטימיות ביותר: תהליך ההחלמה מאלכוהוליזם, העבר המשפחתי בתקופת השואה ושאלות הנוגעות לגבריות וליחסי כוחות מגדריים. התוצאה היא אוסף דמויות, רובן של גברים בשלל גדלים וממדים, המתכתבות עם מגוון הקשרים: החל בתחריטי עץ מזרם האקספרסיוניזם הגרמני, עבור בתצלומי דיוקנאות מוקדמים ודימויי שואה קנוניים וכלה בתמונות משפחה.


יאן טיכי בגלריה החדשה בטדי

בגלריה החדשה סדנאות האמנים טדי בירושלים מוצגת ״צמצום״, תערוכת יחיד לאמן יאן טיכי (אוצרת: אילנית קונופני). התערוכה היא תוצר של שהות בת שלושה חודשים של טיכי בירושלים בהזמנת הגלריה, והעבודות בה נוצרו במיוחד לחלל. בעת שהותו ועשייתו האמנותית הפך טיכי את הגלריה למעבדה העוסקת במרחב החברתי והתרבותי שהיא ממוקמת בו – הצטלבות השכונות מלחה, קטמונים ושרפאת. בכל אחת מהשכונות יצר טיכי עבודות של תיעוד באמצעות מגע – בהדפסי שמש, צילום, תצריב צילומי ומיצב הקרנה.

יאן טיכי בגלריה החדשה בטדי. צילומים: מ״ל

יאן טיכי בגלריה החדשה בטדי. צילומים: מ״ל


אן בן אור בגלריה רוטשילד

בגלריה רוטשילד מוצגת ״שובו של האורנמנט״, תערוכת יחיד לאמנית אן בן אור (אוצר: דורון לוריא). ביצירתה של בן אור קיימים שני סוגי אורנמנטים: אורנמנט מצויר (על אריחים, על שמלה, בתור דוגמה על וילון או טאפט על הקיר) ואורנמנט מודבק (קולאז׳). לעתים ניכרת התכתבות בין ציוריה לבין מאסטרים גדולים שקדמו לה והשפיעו עליה. אם בתחילה נדחקו אצל בן אור האורנמנטים לשוליים (מקומם הטבעי, לכאורה), וצוירו במכחולה של האמנית, הרי שאט אט הם צפו ועלו על פני השטח, כשהם נעשים יותר ויותר דומיננטיים בתמונה ומשתלטים עליה, כשהיא מתחילה לשלב גם אורנמנטים מודפסים (בעיקר על בדים בסגנונות שונים) בטכניקת הקולאז׳.

אן בן אור בגלריה רוטשילד. צילומים: אבי אמסלם

אן בן אור בגלריה רוטשילד. צילומים: אבי אמסלם


birds

עודד זידל באגריפס 12

בגלריה אגריפס 12 בירושלים מוצגת ״אחוז בזכרונות״, תערוכת יחיד לעודד זידל (אוצרת: טל גלפר). מתוך הציורים מביטות דמויות המציגות עצמן לראווה חגיגית ומפורשת, משל אומרות: הייתי כאן. זידל טווה את רשת המבטים בין הדמויות המצוירות לבין המבקרים בתערוכה כמרקם משותף של נוכחות חברתית. תחושת ההזמנה להתבוננות ישירה כזו של הצופה אינה מקרית, כי אם מכוונת. זידל מציע ומאפשר כניסה למעגל אינטימי, לא כאקט מציצני אלא כמעשה מכוון של פתיחת דלת ואפשרות כניסה חופשית: הנה המשפחה, הנה החברים.

עודד זידל באגריפס 12. צילומים: מיכאל עמר

עודד זידל באגריפס 12. צילומים: מיכאל עמר


סטייסי קובנר בגלריה חנינא

בגלריה חנינא תפתח הערב (23.6) ״היא כל כך יפה״, תערוכת היחיד של האמנית סטייסי קובנר (אוצרת: ענבל מארי כהן). קובנר, ילידת ברית המועצות שעלתה ארצה בשנת 1993, מציגה גוף עבודות שמורכב מבובות רבות שעליהן מופעל לחץ. הלחץ יכול להיות חיצוני, טיפול או שינוי, או מעשה של פירוק והרכבה מחדש. לאחר פעולת הפירוק קובנר מדביקה מחדש את השברים וחלקי הגוף: הבובות־דמויות מושכבות, ממוסמרות, קשורות או מודבקות בכוח. רובן אינן מחזירות מבט ונראה כי אין להן חיבור יציב אל האדמה. חלקן תלויות ללא רגליים, או שרגליהן לא שוות, בעלות פרוטזה, או הוחלפו בגלגלים שאינם מתאימים.

סטייסי קובנר בגלריה חנינא. צילומים: מ״ל

סטייסי קובנר בגלריה חנינא. צילומים: מ״ל


גלה ויצמן בגלריה בית המשאבות

בגלריה בית המשאבות בנווה שאנן בתל אביב תפתח מחר (24.6) ״כוח מדומה״, תערוכת יחיד לגלה ויצמן (אוצרת: שיר ניומן), שנעה בין האנלוגיה למצבי צבירה של הירח, לבין החומר העובר תהליכים אורגניים של התיישנות. ההתבוננות בתתי הגוונים המשפיעים אחד על השני מתבטאים בהקבלה למציאות במיקום הגלריה, בשכונת נווה שאנן המורכבת ממגוון אוכלוסיות, ומראה את תשומת הלב של ויצמן כתושבת השכונה וכקווירית, שמדגישה את החשיבות בגיוון ומנעד חברתי ותרבותי.

גלה ויצמן בגלריה בית המשאבות

גלה ויצמן בגלריה בית המשאבות. צילום: מ״ל

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden