כל מה שחשוב ויפה
מירון לוי, האקווריום של מפעל הפיס. צילומים: שי גיל
מירון לוי, האקווריום של מפעל הפיס. צילומים: שי גיל

ה״אקווריום״ של מפעל הפיס מעודד יצירה ישראלית

משרדי מועצת התרבות והאמנות של מפעל הפיס שופצו לטובת חלל שיאפשר גם הקלטת הופעות מוזיקליות. ״זה נפלא שהטכנולוגיה העכשווית מאפשרת את זה״, אומר האדריכל מירון לוי שאמון על תכנונם

״המפגש עם החלל של הסינמטק הישן של תל אביב עורר בי נוסטלגיה והשראה מיידית״ אומר האדריכל מירון לוי, שהיה אמון על תכנון משרדי מועצת התרבות והאמנות של מפעל הפיס, הממוקמים בקומת הקרקע של המבנה המשמש את הארגון בתל אביב. ״בעבר היותר רחוק שכן בחלל הזה הסינמטק הראשון בעיר. במהלך השנים שלאחר מכן ניסו לעשות בו שימושים שונים – כמו אולפן הקלטות או מקום לערוך בו הגרלות – אך הם לא צלחו. הוא נותר שומם ללא שימוש, עד שנוצר הצורך במשרדים נוספים והוחלט שהם ימוקמו שם״.

מה שהחל כצורך וכפרויקט עיצוב רגיל של חללי משרדים, התרחב והפך לפרוגרמה של מרחב רב־תכליתי, שלצד המשרדים נועד להכיל פונקציות מגוונות נוספות. בין אלה הוגדרו מטבח משותף ואזור מרכזי למפגשים, המתנה ואירוח. השאיפה היא שהחלל ישקף את העשייה הפורייה של המחלקה וישמש גם כפלטפורמה לעריכת אירועי תרבות.

״הרעיון של המחלקה לארח בחלל מופעי מוזיקה בפורמט של ׳טייני דסק׳ – מופעים חיים המוקלטים ומועלים לרשת. לפני 20 שנה אי אפשר היה להפוך חלל משרדי לאולפן הקלטות וצילום קבוע להופעות, וזה נפלא שהטכנולוגיה העכשווית מאפשרת את זה. השילוב המיוחד הזה מבטא את חזון הארגון, החותר לתרום לתרבות המקומית – לעודד יצירה ישראלית ככלל, ולקדם יוצרים.ות צעירים.ות בפרט. קיום הופעות במקום מאפשר למוזיקאים בראשית דרכם להיחשף לראשונה, לצד הופעות של יוצרים פעילים ומוכרים״.

כחובב מוצהר של חללים ותיקים מסוג זה, שנושאים איתם את ערך הזיכרון, רציתי לשמר את אופיו של המקום. השתדלתי לזרום עם הקיים ולעשות שימוש באלמנטים שנותרו מגלגוליו הקודמים של החלל

הכניסה אל החלל גבוה־התקרה ששטחו כ־200 מ״ר עוברת דרך הלובי של הבניין והוא מאופיין במבנה מלבני צר וארוך. הקונספט שטווה עבורו לוי נשען על ניצול ממד האורך ליצירת מרחב גמיש שיכיל את הפונקציות שהוגדרו, תוך שמירה על שקיפות המאפשרת קשרי מבט ישירים ביניהן. המשרדים שבתוכו נתחמו בזיגוג שקוף ומוקמו משני עברי החלל, תוך הותרת מעין שדרה מרכזית המרכזת בשטחה את אזורי האירוח והמטבח, וכן אזור ישיבות פתוח. בעוד באזורי המשרדים התקרה הונמכה, בשדרה המרכזית שמר לוי על הגובה הכפול ועל מקצביו המקוריים של החלל, דוגמת החלונות, שלצד מקצבים שנוספו בתכנון מייצרים לשיטתו קומפוזיציה המאחדת אותם ומייצרת עניין.

״כחובב מוצהר של חללים ותיקים מסוג זה, שנושאים איתם את ערך הזיכרון, רציתי לשמר את אופיו של המקום. השתדלתי לזרום עם הקיים ולעשות שימוש באלמנטים שנותרו מגלגוליו הקודמים של החלל. אין בו אלמנטים מיותרים, והחומרים שנבחרו הם בסיסיים ופשוטים, במובן הכי טוב שלהם״.

אקוסטיקה שמתאימה לאסתטיקה

שפת העיצוב שגיבש לוי – בשיתוף האדריכליות גלית לין, נטע הראל, מאי רג׳יאנו, ספיר הלל ושירה לוי – מאופיינת במראה אורבני־תעשייתי, גס וגולמי משהו. מטבע הדברים, קיום הפעילות המוזיקלית בחלל הכתיב טיפול מוקפד באקוסטיקה, שבוצע כך שיתאים לאסתטיקה. התקרה הגבוהה חופתה בחומר בולע קול המדורג כבעל מקדם אקוסטי גבוה ביותר, בשני צדדיה נתלו פאנלים אקוסטיים, וגם בחללי המשרדים שולבו לוחות אקוסטיים. פני שטחה של התקרה נצבעו בשחור, וכך גם קוליסות פלדה שהיו מותקנות בה ובעיצוב העכשווי נוצלו להתקנת ספוטים. חשיפת תעלות המיזוג הכסופות משלימות את מופעה. ״התקנת גופי התאורה על הקוליסות היא מבחינתי דוגמה לניצול האלמנטים הקיימים, וגם הזדמנות לשימור ארומה כלשהי של העבר״.

מירון לוי. צילום: מ״ל

מירון לוי. צילום: מ״ל

הריצוף בוצע בדבק איפוקסי דמוי בטון מוחלק, ואת אזור המטבח שבחלל תוחמת רשת פלדה שחורה המגלמת את הממד האורבני־מחוספס של העיצוב. הרשת משמשת לתלייה פונקציונלית של אביזרים נדרשים וגם כאלמנט עיצובי המשמר את ממד השקיפות, ומאפשר קיום קשר עין עם המשרדים שמאחוריה. אלמנט מרשים במיוחד בחלל היא ספרייה ייעודית שתוכננה לטובתו, שלמרגלותיה הוצב שולחן הישיבות. גובהה המתנשא ל־5.5 מטר מחפה את כלל שטחו של הקיר ומתפקד כך גם כאלמנט אקוסטי. כל הספרים הרבים שהיא מאכלסת בתוכה יצאו לאור בהוצאת מפעל הפיס.

birds

כל פריטי הריהוט שנבחרו לשמש בחלל הם כאלה שמאפשרים קיפול או מצוידים בגלגלים, כך שאפשר לנייד אותם בהתאם לצרכים המשתנים. אזור הישיבה־אירוח הוא צבעוני, משדר נינוחות חפה מפורמליות ומספק רקע הולם למופעי המוזיקה המתקיימים בחלל.

מאז שהושק ונקרא בשם ״אקווריום״, המקום רוחש פעילות מוזיקלית, ולוי מרוצה: ״אני מרגיש שהיה כאן לקוח מוכוון מטרה וגם קונספט טוב וחלל שהביא איתו סיפור חזק. המארג שנוצר מחבר בהרמוניה בין עבודה ובידור, שבחבירתם מייצרים חלל עם אופי ייחודי ומשמח, שמשקף את פעילות המחלקה ומעודד המשך עשייה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden