כל מה שחשוב ויפה
מעיין טולדנו
מעיין טולדנו בבית ליבלינג

הרשימה המשותפת // 28.7.22

החלמה בהקיץ בבית ליבלינג; בוגרות התואר השני באמנות באוניברסיטת חיפה בגלריה חנינא; תערוכות חדשות בגלריה במרכז ההנצחה בקרית טבעון; אביגדור אריכא במוזיאון ישראל; המחלקה לתקשורת חזותית בויצו חיפה במוזיאון הימי הלאומי

החלמה בהקיץ בבית ליבלינג

בבית ליבלינג תפתח הערב (28.7) ״החלמה בהקיץ״, תערוכה קבוצתית, במקביל להשקת גיליון שני לכתב העת ״קמה״ (אוצרות התערוכה ועורכות כתב העת: מיכל סבר וקורל דביר; אוצרות מטעם בית ליבלינג: שירה לוי בנימיני). התערוכה בדירת המגורים ההיסטורית מלווה את הגיליון השני של כתב העת שעוסק בשאלה ״איך אני מחלימה?״.

בתערוכה, העיסוק בשאלה עובר מהעבודות שבדפי הגיליון אל חדרי הדירה, ובאופן זה מבקש להתנסות לעיתים במרחב המנחם ולעיתים אף בריפוי חוליי החברה, דרך ההחלמה האישית שלנו. האוצרות־העורכות מזמינות באמצעות העבודות המוצגות לחשוב מחדש על חוויית ההחלמה ולשהות בהווה המתמשך של תהליך החלימה.

במהלך השיטוט אפשר שלא תימצא באף פינה תשובה ממשית לשאלה. במקומה תעלה ההצעה, שלהחלמה אין התחלה וסוף ברורים, ואולי אף אין סיבה לחפש אותם. ההחלמה עשויה להיות מעין אשליה המתקיימת לצד החיים, מסע ממושך שיש בו גם רגעי כאב וגם רגעי השלמה, שלווה ושגרה. כך מזמינה הדירה את המבקרות והמבקרים להקיץ ולברוח לסירוגין, לעבור מהמרפסת למטבח, לאמבטיה, לעבור מן הבלהות אל הפנטסטי וחזרה אל היומיום. לא פעם הופכת בעצמה לגוף חולה־מחלים, מפורקת ומחוברת, שאפשר לראות לה ואפשר גם להראות בה. כך היא מבקשת להתיר את הבין לבין, את החלימה בערות, את המפגש עם החלקים הבלתי אסופים שלנו.

משתתפות: ברכה ל. אטינגר, שי אלפיה, פסי גירש, כרמית חסין, מעיין טולדנו, עדילי ליברמן, יערה צח, ליהי תורג׳מן.

פסי גירש

פסי גירש


בוגרות התואר השני באמנות באוניברסיטת חיפה בגלריה חנינא

בגלריה חנינא תפתח הערב (28.7) ״1:5״, תערוכת חמשת הבוגרות של תוכנית ה־MFA באוניברסיטת חיפה לשנת 2022 (ליווי אוצרותי: שרון פוליאקין וטליה הופמן) שתוצג במתכונת מצומצמת ותאפשר הצצה על חמשת תערוכות היחיד שהוצגו השנה: ״VIA״ של שירה ריימן; ״מוקד״ של מירי מור; ״3462״ של נאדין קדור נסראלדין; הבניין״ של ענבל כהן חמו ו״הפרדס – באתי לדרוך כאן שוב״ של אנה איילת אפל.

ענבל כהן חמו

ענבל כהן חמו

 

אנה איילת אפל. צילום: אריאל ורהפטיג ונציאן

אנה איילת אפל. צילום: אריאל ורהפטיג ונציאן


תערוכות חדשות בגלריה במרכז ההנצחה בקרית טבעון

בגלריה לאמנות ישראלית במרכז ההנצחה בקרית טבעון ייפתחו מחר (29.7) שתי תערוכות חדשות (אוצרת: מיכל שכנאי יעקבי). הראשונה, ״משפחתי וחיות אחרות״ – תערוכה משותפת ללנה, עודד ונטע זידל. לנה ועודד הם בני זוג ואמנים ירושלמים החולקים סטודיו, נטע היא בתם היחידה שמתארחת בתערוכה הן כאמנית בעצמה והם כמודל לציורים של הוריה. בתערוכה מוצגות סדרות מעבודותיהם המשרטטות את דיוקן המשפחה, ילדותם, זיכרונותיהם – בתוך ומחוץ למרחב הסטודיו. היא נעה ומחברת אמת ובדיה, את מרחבי העיר למרחב הסטודיו המשפחתי, את האמן כאינדיבידואל לבין השלם המשפחתי.

לנה זידל, הומאז׳ לז׳ואן מירו. צילום: מיכאל עמר

לנה זידל, הומאז׳ לז׳ואן מירו. צילום: מיכאל עמר

דייויד אייזקס בסטודיו של know hope אדם יקותיאלי. צילום מל

דיויד אייזקס בסטודיו של know hope אדם יקותיאלי. צילום מל

השנייה, ״ביקורי סטודיו״, תערוכת יחיד לאמן דיויד אייזקס. אייזקס רושם ברישומי דיו מהירים ואינטימיים אמנים ישראלים מקומיים במרחבי הסטודיו שלהם. האמנים ברישומיו מרוכזים בפעולה או בהתבוננות – על בד הציור, במסך המחשב, רכונים על שולחן העבודה או בוהים בחלל אל תוך עצמם. מסביבם חפצים, עבודות, מכחולים, ספרים, עולם בתוך עולם. לצורך התערוכה פנה אייזקס לאמנים שצייר וביקש שיכתבו כמה מילים על חוויית הסטודיו שלהם. מרחב זה, שנחשף בציוריו ובמילותיהם, הוא כור היצירה. מה שהחל כצורך וכתרגיל של אייזקס בתקופת הקורונה, הפך לסדרה של עשרות רישומי דיוקן של יוצרים מקהילת האמנות הרחבה והמגוונת בארץ, כמו גם למסמך מרתק אודות המרחב הפיזי והרגשי של חללי הסטודיו האישיים.


אביגדור אריכא במוזיאון ישראל

במוזיאון ישראל תפתח ביום שני (1.8) ״פרקי מלחמה״, תערוכת יחיד לאמן המנוח אביגדור אריכא (אוצרת: נירית שרון דבל). התערוכה מגלה את קשת הרגשות שמתעוררים בזמן מלחמה – פרידה, אימה, נחישות, אחווה, צער, כאב וגאווה – כפי שבאו לידי ביטוי בעשור דרמטי ומכונן בחייו של אריכא. אריכא (2010-1929), מהאמנים הישראלים הבולטים, נפגש עם האלימות האנושית ועם המוות במחנה מגורשים במלחמת העולם השנייה בהיותו בן 13, היה חשוב כמת וניצל בזכות תושייתה של אחות במלחמת העצמאות, ועם הבשלתו כאמן צעיר יצר סדרה של תיאורי מלחמה רחוקה בעקבות יצירה ספרותית.

פרק המלחמה הראשון מציג רישומי עיפרון מ־1943 של המראות שאריכא הנער היה עד להם במחנה עבודה בטרנסניסטריה (היום באוקראינה); הפרק השני מציג תחריטי עץ שיצר אריכא בפריז ב־1950, בעקבות חוויותיו ממלחמת העצמאות; בפרק השלישי מוצגים איוריו המקוריים של אריכא לפואמה ״משא אהבתו ומיתתו של הקורנט כריסטוף רילקה״ מאת ריינר מריה רילקה, שראתה אור ב־1952 בהוצאת ״תרשיש״ המופתית. הפואמה מתארת מלחמה שהתרחשה במאה ה־17 בין הממלכה ההבסבורגית לאימפריה העות׳מאנית.

אביגדור אריכא. צילום: מוזיאון ישראל

אביגדור אריכא. צילום: מוזיאון ישראל


המחלקה לתקשורת חזותית בויצו חיפה במוזיאון הימי הלאומי

במוזיאון הימי הלאומי בחיפה תפתח מחר (29.7) תערוכה קבוצתית של סטודנטים מהמחלקה לתקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה. במהלך שנת הלימודים האחרונה יצרו סטודנטיות וסטודנטים בשנה ג׳ סרטוני אנימציה קצרים בהשראת שירים ופזמונים הקשורים לים. בשיתוף פעולה ראשון עם המוזיאון התגבשה תערוכה המסכמת את תהליך היצירה הארוך של הסטודנטים – משלב גיבוש הרעיון הראשוני, דרך עיצוב הדמויות ותכנון הסרט ועד לאנימציה עצמה.

נורל שמש

נורל שמש

רועי רפאל פרנקו

רועי רפאל פרנקו

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. נירה כלב

    אוהבת את אנה אילת אפל , מזכיר לי קצת את גוטמן – 'נערות ליד הברז'.
    אני מרגישה פה את הציור,

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden