כל מה שחשוב ויפה
דגם Valentine של אוליבטי, מתוך התערוכה ״אוליבטי - לא רק מכונת כתיבה״. צילום: תומר אפלבאום

״עומר אדם בהופעה לעובדים? אוליבטי מביאים פאזוליני להרצאה והקרנה״

עברי באומגרטן, אוצר התערוכה ״אוליבטי - לא רק מכונת כתיבה״, מספר איך לקחו מוצר אפרורי ומשרדי והפכו אותו לנחשק, סקסי ופופי. ״אני משווה את זה קצת לחברת אפל של היום״

יובל: הי עברי, בוקר טוב, מה שלומך? ומה שלום כל מכונות הכתיבה של אוליבטי שאני כבר סקרן לראות?

עברי: מתגנדרות להן בארגזים לקראת ההקמה, לצד המחשבים, המחשבונים ומכונות החישוב (למדתי על הניואנסים). שקוע עד צוואר בלייבלים ואיות מדוייק של שמות איטלקיים בעברית

יובל: שנאמר, בהצלחה… אז אם כבר הזכרת, מה ההבדל בין מחשבים, מחשבונים ומכונות חישוב?

עברי: מכונת חישוב היא מכנית ומחשבון הוא כמו שמציינת הסיומת המקטינה – קטן יותר, אבל הוא בעיקר אלקטרוני. מחשבים זה כבר סיפור אחר. יש לנו שניים בתערוכה, נייד (הראשון בעולם), ונייח אחד מ־1984. התערוכה מקיפה את ההיסטוריה של אוליבטי עד הכניסה שלה לעידן המיחשוב הביתי

ברמת העיצוב והתפיסה, הניידת הראשונה הייתה הלטרה 22, מכונת כתיבה אמנם אבל סוג של ״לפטופ״. אוליבטי היו הראשונים להבין את הצורך בניידות של מכונת הכתיבה

יובל: המחשב הנייד הראשון בעולם היה של אוליבטי?

עברי: אז ככה, ברמת העיצוב והתפיסה, הניידת הראשונה הייתה הלטרה 22, מכונת כתיבה אמנם אבל סוג של ״לפטופ״. אוליבטי היו הראשונים להבין את הצורך בניידות של מכונת הכתיבה. הקואדרנו של אוליבטי היה מעין לפטופ/טבלט קטן שיצא שנתיים לאחר המחשב הנייד הראשון הרשמי של חברה אחרת, אבל הוא היה הראשון עם מיקרופון פנימי. מדובר במירוץ מאוד צמוד בתחילת שנות ה־80 ואוליבטי הייתה בקדמת המירוץ

יובל: וואלה. מעניין, לא ידעתי. אז בוא נלך רגע צעד אחורה ותספר קצת על אוליבטי לטובת מי שלא מכיר.ה את השם

המחשבים הראשונים של החברה, גלריה ויטרינה. צילומים: תומר אפלבאום

המחשבים הראשונים של החברה, גלריה ויטרינה. צילומים: תומר אפלבאום

הכניסה לתערוכה

הכניסה לתערוכה

בשולחנות: שרטוטי הפונטים בעברית ובערבית משנות ה־50. ברקע: חנויות הדגל בעולם

בשולחנות: שרטוטי הפונטים בעברית ובערבית משנות ה־50. ברקע: חנויות הדגל בעולם

מכונת החישוב דיביסומה 24 והקמפיין הפרסומי של ג׳ובאני בינטורי

מכונת החישוב דיביסומה 24 והקמפיין הפרסומי של ג׳ובאני בינטורי

חלל העיר התעשייתית והחברה

חלל העיר התעשייתית והחברה

המחשבונים סומה 18 ו־19

המחשבונים סומה 18 ו־19

עברי: אוליבטי נוסדה בתחילת המאה ה־20 כחברה הראשונה באיטליה לייצור מכונות כתיבה. הייתה לה הצלחה אדירה – היא התגלמות תור הזהב של התעשייה האיטלקית שאחרי מלחמת העולם השנייה. המותג אוליבטי היה מותג גלובלי, שהיה מילה נרדפת לעיצוב איטלקי.

המוצרים, הפרסומות, החנויות, והמפעלים של אוליבטי עוצבו ותוכננו בידי האמנים והמעצבים הבולטים של התקופה. הם שמו דגש מדהים על אסתטיקה; לקחו מוצר אפרורי ומשרדי והפכו אותו לנחשק, סקסי ופופי. 

אני משווה את זה קצת לחברת אפל של היום. היה להם מעין אקוסיסטם עיצובי ומיתוגי ואם רכשת מוצר שלהם נכנסת למעין מועדון הטעם הטוב… קשה לסכם אותם בכמה מילים, מדובר בסיפור כל כך רחב ומרתק על קמעונאות, עיצוב ומיתוג במאה ה־20. זה אחד האתגרים שלי בתערוכה

יובל: אז רגע לפני שנדבר על התערוכה – איך היא התגלגלה לישראל ואליך כאוצר?

עברי: לפני שנה עבדתי עם המכון האיטלקי לתרבות על תערוכת צילום בנושא אקלים, על הפגיעות האקלימית של אזורים הרריים באיטליה ובעולם. תערוכה מורכבת להפקה, שעלתה במכון לחקר החקלאות במדבר בשדה בוקר.

המכון הציע את התערוכה לגלריה ויטרינה, שיושבת בבניין לעיצוב במכון טכנולוגי חולון, והתערוכה נאצרה בליווי ושיתוף פעולה הדוק עם דליה מנור, אוצרת הגלריה. מיד עם תחילת שיתוף הפעולה האוצרות והתכנים הותאמו ודוייקו למרחב והחלל בלב האקדמיה, פה בחולון, כך שהסטודנטים והמרצים יצאו נשכרים ממקרה בוחן כה מרתק של המאה ה־20. ובגלל שהדרכתי קבוצות בביאנלה בונציה בקיץ נסעתי לאיבראה, העיר התעשייתית שממנה יצאה אוליבטי, והתחלתי לחקור את החברה, שהכרתי רק כחברת מכונות הכתיבה

הם שמו דגש מדהים על אסתטיקה; לקחו מוצר אפרורי ומשרדי והפכו אותו לנחשק, סקסי ופופי. אני משווה את זה קצת לחברת אפל של היום

יובל: וואלה. ככה פשוט הגעת לשם?

עברי: סי! תיאמתי פגישה עם אנשי הארכיון ההיסטורי של אוליבטי ועליתי על רכבת לאיבראה, עיר קטנה, שממוקמת שעה מטורינו; עיר קטנה של 20,000 איש שידועה בשני דברים: קרבות תפוזים ו… אוליבטי

יובל קרבות תפוזים 🤔

עברי: זה קורה ממש עכשיו בפברואר… שגעון הקרנבלים. לא הייתי חחח

יובל: אוקי. הגעת לארכיון ומה הבנת על התערוכה? שמה צריך להיות בה? איך אתה מספר את הסיפור?

עברי: מצד אחד אנחנו מציגים את המכונות האיקוניות שלהם בצורה כרונולוגית יחד עם ההתפתחות של השפה העיצובית שהם יצרו בקמפיינים הפרסומיים שלהם – עם המעצבים הכי טובים של התקופה, שהיו לא פחות מגאוניים.

והנסיון בתערוכה היסטורית היה לחבר את המורשת שלהם למה שקורה היום ולכאן דרך מחשבות על עיצוב ועל מיתוג בעידן גלובלי; על הניסוי החברתי שהם עשו בעיר התעשייתית בחיבור בין חברה לקפיטליזם. קצת לחבר לכל הדיבור שיש היום על תעשיית ההייטק

יובל: באיזה אופן?

עברי: עומר אדם בהופעה לעובדים? אוליבטי מביאים פאזוליני להרצאה והקרנה.

הכוכבים הכי גדולים של התקופה מגיעים להרצאות, הם פותחים ספריות לעובדים ובכלל באוליבטי בתי המלאכה והמפעלים נבנו על ידי אדריכלים כוכבים באיכות האסתטית והטכנולוגית הגבוהה ביותר. הם דאגו לתנאי רווחה מלאים לעובדים, שירותי בריאות, קייטנות, קפיטריה, ספריות… סיפור די משוגע. העיר עברה שימור ונכנסה לרשימה של אונסקו כמודל של עיר תעשייתית של המאה ה־20

עברי באומגרטן. צילום: תומר אפלבאום

עברי באומגרטן. צילום: תומר אפלבאום

פרסומת למכונת הכתיבה M20

פרסומת למכונת הכתיבה M20

דגם M1

דגם M1

דגם MP1

דגם MP1

דגם Summa

דגם Summa

birds

עברי: אני חופר? באמת מדובר פה בסיפור מרתק

יובל: ממש לא, סופר מעניין. אז אם לחזור לתערוכה – תראה, אני הכי מסכים, אבל במקביל תוהה אם זו לא גם רומנטיזציה של עידן אחר (ושלא תתבלבל, אין לי בעיה עם רומנטיקה. להפך). וגם תוהה מה מכל זה יעבור לסטודנטים שלומדים בבניין הפקולטה שבו נמצאת גם הגלריה

עברי: אני מדמיין לפעמים שאני אוצר תערוכה בשנת 2122 במדינה קטנה לחברת אפל אחרי הנפילה שלה, בנסיון להציג את החשיבות שהייתה לה במאה הקודמת. דווקא הפקולטה לעיצוב, במכון טכנולוגי, זה המקום האידאלי להעביר קצת מההיסטוריה של חברה כזאת.

אנחנו מסיימים את התערוכה בשיא המירוץ של המחשוב הביתי. זה סיפור עלייתו ונפילתו של ענק גלובלי, וברור שלא הכל פה רומנטי. אבל מה רע בקצת רומנטיקה איטלקית

יובל: שום דבר (אלא אם תשאל את כוכבי העונה השנייה של הלוטוס הלבן…). תגיד, בכלל לא שאלתי, מה החיבור האישי שלך לסיפור של אוליבטי ובכלל לעיצוב ואמנות – תגיד עליך כמה מילים לטובת מי שלא מכיר.ה

עברי: החיבור האישי שלי הוא אסתטיקה, עיצוב, מרחב ציבורי מתוקן… בגדול כל התשוקות שלי מתנקזות לתערוכה הזאת. יזמתי וניהלתי את פסטיבל מנורת לילה במשך שש שנים יחד עם יאשה רוזוב. אני אוצר ומנהל אמנותי עצמאי של תערוכות אמנות עם דגש למרחב הציבורי ולעיר.

וכלקח מהלוטוס הלבן כדאי להתאמן מגיל צעיר על קפיצות ראש מיאכטות

יובל: זה אף פעם לא מאוחר. מה עוד חשוב לספר על התערוכה שלא אמרנו?

עברי: כשם התערוכה, לא מדובר רק במכונת כתיבה וכל מי שמתעניין בעיצוב, אמנות וחברה – בואו לראות, יש המון מה לראות


אוליבטי – לא רק מכונת כתיבה
אוצר: עברי באומגרטן
גלריה ויטרינה, מכון טכנולוגי חולון, הפקולטה לעיצוב, בנין 6, רח׳ הופיין 63, חולון
נעילה: 2.5

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden