כל מה שחשוב ויפה
ניקה יעקובוב ודן פולק, EN Culture. צילומים: סער פסח
ניקה יעקובוב ודן פולק, EN Culture. צילומים: סער פסח

EN Culture מביאים את בשורת אופנת הרחוב האיכותית מהמזרח

ניקה יעקובוב ודן פולק מצאו את עצמם סגורים בקורונה והתגלגלו להזמנות אונליין מיפן. זה הוביל למיזם שמייבא היום בגדי סטריט של מותגים נחשקים מסין, יפן, קוריאה ושאר המזרח הרחוק, שרחוקים מהאופנה שאנחנו מכירים פה כ־Made In China

היא בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, הוא בוגר מדעי המחשב באוניברסיטת רייכמן. הם בני זוג שחולקים ארון בגדים משותף והם גם בעלי החנות EN-culture שאותה הקימו בשנת 2021. בחנות שפתחו לאחרונה הם מציעים פריטי אופנת רחוב שאותם הם מייבאים בעיקר מסין, לאחר עבודת מחקר ואוצרות מוקפדת.

ניקה יעקובוב (ששמה המלא הוא ורוניקה) נולדה בברית המועצות. ״כשהייתי בת חמש עלינו ארצה והתמקמנו בנצרת עילית. גדלתי וחייתי שם עד גיל 22, אבל מגיל 14 אני חיה ונושמת את תל אביב. מגיל 16 אני לובשת רק שחור. אין לי בארון שום פריט שאינו שחור פרט לשתי חולצות לבנות מכופתרות, שאני לובשת רק במקרים קיצוניים. אני חולקת ארון בגדים עם דן, שהוא השותף שלי וגם בן הזוג שלי. הוא קצת יותר פרוע ממני. בחלק הקטן בארון שעדיין שמור רק לו יש כמה פריטים בצבעי בז׳, ירוק זית ואפילו טי שירט אחת ורודה״.

מאיפה הגיעה ההעדפה לשחור?

״עוד כילדה העדפתי ונמשכתי לגוונים אפורים ומונוכרומטיים. בגיל 16 הייתי ילדה קצת פאנקיסטית ואז גם עברתי לשחור על מלא. יש בשחור משהו ורסטילי. הוא יכול להיות שמח ועצוב, יכול להיות מופנם או מופרע, אלגנטי ומהודק או פרוע ורוקרי. שחור הוא צבע ללא גבולות. שום צבע לא עובד כמו השחור״.

איך הגעת ללימודי עיצוב אופנה?

״אמא שלי, שעדיין חיה בנצרת, היא מעצבת תכשיטים שבברית המועצות עבדה כמעצבת חלונות ראווה. בזכותה ובזכות הבית תמיד נשמתי עיצוב ואמנות. בבית אפשרו לי הכל. גם אחי יוצר ונכון לעכשיו לומד בשנקר תקשורת חזותית ועיצוב מדיה.

״בגיל 22, אחרי השרות הצבאי, עברתי רשמית לתל אביב ובשנת 2017 התחלתי ללמוד במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. הקורונה פרצה כשהייתי בשנה ג׳ וזה לא היה פשוט. סיימתי את הלימודים ב־2021, כשהמחזור שלי היה זה שהציג את תצוגת הבוגרים הראשונה אחרי הקורונה – שהתקיימה באוהל קרקס באצטדיון רמת גן. פרויקט הגמר שלי היה כמובן בשחור. לאורך השנים המרצים זרמו איתי ועם השחור, אבל אתגרו אותי כל הזמן בשאלה למה שחור״.

EN Culture. צילומים: סער פסח

EN Culture. צילומים: סער פסח

דן פולק, בן זוגה של ניקה, גדל ברמת גן לאמא קרמיקאית (מיכל פולק) וספג יצירה לאורך השנים. ״גדלתי כילד חנון חובב מחשבים״, הוא מספר. ״אחרי הצבא ואחרי ששיננתי לעצמי חודשים שלא אלמד מחשבים, כמובן שהלכתי ללמוד מחשבים. תחום המציאות הווירטואלית משך אותי במיוחד, ומצאתי את עצמי מעמיק בו – מה שאני עושה עד היום וגם מרצה בעצמי ברייכמן״.

פולק ויעקובוב הכירו ב־2018, ובחיוך וסיפוק כאופייני להם הם משתפים שהכירו בטינדר. ״נראה לך שתוך כדי הלימודים בשנקר היה לי זמן לצאת לדייטים? הכי נוח ויעיל היה להכיר בטינדר״, אומרת יעקובוב. היא מעידה שכשהכירו, פולק היה מתלבש גרוע אבל עם התפתחות הקשר הם החלו לפתח סגנון והעדפה אופנתית אחידה. ״זה התחיל מזה שניקה העיפה לי חצי מהארון ולאט לאט חידשה אותו. זה משהו שרציתי לעשות בעצמי עוד לפני אבל לא ידעתי איך. היא עשתה את זה בצורה נעימה ובהדרגה, תוך מתן הסברים והמון סיבובי שופינג, תוך כדי הסברים למה כל דבר מתאים ונכון לי.

יש בארץ הצע גדול של אופנה בהרבה סגנונות לכן היה לנו חשוב לדייק מה מייחד אותנו, ומי בארץ ילבש אופנת רחוב מהמזרח הרחוק. הבנו שאנחנו אבי הטיפוס, גברים ונשים בני 25 עד 45, שמבינים באמנות ותרבות, במוזיקה ובלייף סטייל ופתוחים למגמות חדשות

״בהמשך טסנו יחד ליפן, טיול שחולל בנו שינוי עצום. האופנה היפנית ריגשה אותנו והתחברנו אליה באופן מוחלט. הקניות שם היו מדויקות, מה שכאן לצערי זה לא תמיד קורה. כשחזרנו מיפן פרצה הקורונה ולא ממש היה מה לעשות. היינו סגורים בבית ועשינו קניות באינטרנט. ניקה רכשה לי כמתנת יומולדת טי שירטס, ולא הבנו למה החולצות האלה שורדת פחות טוב מחולצת טי של המותג Hipanda שקנינו ביפן. נכנסנו להליך של מחקר כדי להבין מה היפנים עושים אחרת כדי לייצר את הבגדים שלהם בצורה איכותית יותר״.

כך הגיעו השניים לרכישות של בגדים אונליין באמזון יפן, שבשלב מסוים גם הציעו לחבר בעל חנות לאופנת סטריט למכור אצלו – והוא סרב, מה שהוביל אותם לפתיחה של חנות משלהם. משמעות השם En culture הוא אין תרבות. ״הסמל שלנו לקוח מעולם המתמטיקה ומסמל קבוצה ריקה, כלומר קבוצה שאין בה כלום״, הם מסבירים.

פריטים נטולי מגדר

הם החלו באתר אינטרנט ובהמשך פתחו שואורום קטן בדירה שלהם ברחוב בן יהודה. במסגרת המחקר שלהם אודות האופנה היפנית, גילו שחלק מהמותגים שפגשו ביפן מגיעים בכלל מסין. משם המשיכו וגילו את אופנת הרחוב הקוריאנית עם עולם שלם של מעצבים ומותגים כמו Roaringwild ו־fmacm.

״יש בארץ הצע גדול של אופנה בהרבה סגנונות לכן היה לנו חשוב לדייק מה מייחד אותנו, ומי בארץ ילבש אופנת רחוב מהמזרח הרחוק. הבנו שאנחנו אבי הטיפוס, גברים ונשים בני 25 עד 45, שמבינים באמנות ותרבות, במוזיקה ובלייף סטייל ופתוחים למגמות חדשות. כמובן שהפריטים שלנו הם נטולי מגדר – ממש כמו הארון שלנו״.

דן, מהו הפריט הכי נשי שלבשת עד היום?

״לבשתי סקורט – חצאית מקסי שנרכסת מלפנים, וגם בלייזר עם גזרת מותן צרה. היה לי מאוד נוח״.

EN Culture. צילומים: סער פסח

EN Culture. צילומים: סער פסח

איך אתם מפיצים את הבשורה על החנות החדשה?

״אנחנו פועלים באינסטגרם, אבל חשוב לנו לעשות הכל בצורה אורגנית, ללא סלבס או מובילי דעה ברשת. אנחנו לא מחוברים לעולמות האלה. רצינו שיגיעו אלינו האנשים שהאופנה שלנו מעניינת אותם. אנחנו מביאים רק שלוש־ארבע יחידות מכל פריט אז חשוב לנו שמי שילבש אותם יהיו אנשים שהם מתאימים להם אישיותית. רוב הלקוחות שלנו הם גברים, למרות שלאחרונה מתווספות גם הרבה נשים.

״אנחנו מקיימים תצוגות אופנה אליהן מוזמן הקהל שהסגנון מתאים ומעניין אותו. התצוגות שלנו מתקיימות במקומות שהם לא בהכרח מיינסטרים. האחרונה לדוגמה התקיימה במרכז עמיעד ביפו, במסגרתה התארחנו בתערוכה של חן ואשד וינקלר שאצר ד״ר גיא מורג צפלביץ׳. לאחרונה גם הקמנו אתר חדש ומשודרג ואנחנו בונים מערכת של דיוור שבאמצעותה ננהל קשר נוסף עם הלקוחות״.

אנחנו פועלים באינסטגרם, אבל חשוב לנו לעשות הכל בצורה אורגנית, ללא סלבס או מובילי דעה ברשת. אנחנו לא מחוברים לעולמות האלה. רצינו שיגיעו אלינו האנשים שהאופנה שלנו מעניינת אותם

לפני מספר שבועות פתחתם את החנות ברחוב טשרניחובסקי. מה הביא אתכם לצעד הזה?

״הרכבת אשמה. עבודות הרכבת הקלה מנעו מהלקוחות שלנו להגיע אלינו לשואורום הקטן שהפעלנו. אחרי שהיה לנו פופ־אפ בשינקין הבנו שיש לקוחות שעדיין רוצים לחוש את הבגד ולמדוד אותו, לראות אותו וגם להיפגש איתנו. כל אלה הובילו להחלטה על פתיחת החנות״.

מהם טווחי המחירים של המוצרים שאתם מייבאים?

״טי שרטים החל מ־220 שקלים, מכנסיים החל מ־450 שקלים וז׳קטים החל מ־600 ועד 3,000 שקלים. אנחנו מודעים לכך שאלה מחירי פרימיום, אלה לא מחירים של פאסט פשן. יש לנו שני סוגי לקוחות – כאלה שנכנסים וקודם כל בודקים את תווית המחיר, וכאלה שקודם כל נוגעים בבגד״.

birds

נכון להיום מייבאים השניים ארצה את המותגים FMACM ,Roaringwild ,Re: By Maison Sans Titre ,Arch ,Hipanda Japan, ובנוסף מוכרים מותגים מקומיים כמו All At Once ו־The Drop. ״בחנות הפיזית נמצאים כל הפריטים שאנחנו מציעים, היא מקבלת ראשונה את הדרופים. לאתר עולים רק חלק מהפריטים. את הקניינות אנחנו מבצעים שלושה עד ארבעה חודשים מראש״.

אתם נוסעים לסין לפגוש את המעצבים שאיתם אתם עובדים?

״בגלל הקורונה לא נסענו, אבל השנה הזמינו אותנו לשבוע האופנה הסיני שמתקיים בעוד חודש בשנחאי. אנחנו מתרגשים מההזמנה ומהביקור בכלל. חשוב לנו לשבור את הסטיגמה שיש ל־Made In China. בסין יש מוצרים בכל הסטנדרטים והרמות. הממשלה הסינית שמה לעצמה למטרה שעד שנת 2025 יהפוך מה שמייד אין צ׳יינה לזהה ברמה, באיכות ובתדמית למייד אין ג׳רמני. כבר היום יש מותגים סיניים שמתמודדים ראש בראש מול מותגים מערביים, החל בסלולר, כלי רכב ותחבורה״.

יש לכם תכנית חומש?

״קשה לנו לחשוב כל כך רחוק. אנחנו רוצים להרחיב את ליין המותגים שאנחנו מייבאים, כאלה שיתאימו לשפה ולסגנון שאנחנו מפתחים. בנסיעה הקרובה לסין נתמקד גם באיתור של מותגים נוספים. אנחנו לא פוסלים אפשרות למכור גם לחו״ל – אנחנו רואים את עצמנו כגשר בין האופנה הסינית והמערב״.

פרויקט הגמר של יעקובוב בשנקר. צילומים: עמית סליקטר

פרויקט הגמר של יעקובוב בשנקר. צילומים: עמית סליקטר

 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. רוני ואיליה

    שנינו מעצבים, וכלקוחות שרכשו כמה פריטים של דן וניקה חשוב לנו לציין שבאמת הפריטים נשמרים כל כך טוב שאפילו אנחנו מופתעים מהאיכות. הגזרות מדויקות והבגדים יפיפיים. בכל פעם שאנחנו יוצאים איתם מהבית תמיד קוטפים מחמאות. ממליצים לקפוץ לחנות בחום!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden