כל מה שחשוב ויפה
אורטל בראל, קתרזיס. צילום: מ״ל
אורטל בראל, קתרזיס. צילום: מ״ל

בוגרים 2023 // התואר השני באמנויות, בצלאל

האנרגיה האנושית באצטדיון, תעשיית הבשר הגרמנית, התיירות הנטושה בסיני, גאומטריה של הרס, עצב שאי אפשר לתקן, הדרך מהסטודיו לבית, הנסיך המאושר ודודו טופז: 7 פרויקטים בולטים בתערוכת הבוגרים של התכנית לתואר שני באמנויות בבצלאל

אורטל בראל / קתרזיס

עבודתה של אורטל בראל מהווה המשך של תהליך בירור עצמי ומשפחתי באמצעות המרחב הציבורי הישראלי. במרכז העבודה מיצב מרשים עשוי נייר של טריבונת אצטדיון בקנה מידה 1:10 — טיפוס מבנה עתיק, שבו מתכנס קהל כציבור, המוחא כפיים כגוף אחד. אולם, עבור בראל ומשפחתה הופנו השירים, הצעקות, השלטים והתרועות אל אחיה, שחקן הכדורגל. באמצעות חומר יחיד מנסחת בראל רגע של קתרזיס ציבורי, המתקיים בחסות המבנה, ועוסקת באנרגיה האנושית, שאותה כולא המבנה בתוכו, בסכנת ההתפוצצות הטמונה בו ובאופן, שבו זיכרון אישי ומשפחתי חולקים מרחב עם הזיכרון הקולקטיבי.

אורטל בראל, קתרזיס. צילומים: מ״ל

אורטל בראל, קתרזיס. צילומים: מ״ל


ג׳וליה שייפר / Cling Film

ג׳וליה שייפר צוללת אל נבכי אלבום התצלומים של סבתה, שאת מקום הדיוקנאות המשפחתיים בו תופסים מערכים של נקניקים. עם הכניסה לחלל נתקל הצופה במשטח מונע החלקה על הרצפה ובהקרנת וידאו בינות לקירות מחופים באריחים לבנים, המעלים על הדעת קצבייה בגרמניה של שנות ה־60 של המאה הקודמת.

תצלומים אלה משמשים את שייפר כנקודת מוצא למיצב וידאו מרגש, ובאמצעותם היא חוקרת את הקשר בין זיכרון פסיבי לבין תעשיית הבשר בגרמניה בשנים שלאחר המלחמה. מה מועבר מדור לדור באופן לא מודע? באמצעות אסטרטגיות של הגדלה, שעתוק וסריקה היא בוחנת את יכולתו של הצילום לשאת עבר בלתי ידוע אל העתיד ואת זיקתו של הצילום להרג, למעשי טבח ולמוות.

ג׳וליה שייפר, Cling Film

ג׳וליה שייפר, Cling Film


שלומי יוסף / אזהרת מסע

בעבודת הווידאו של שלומי יוסף, חושפים שיטוטים מאחורי הקלעים של מיצג התיירות בחופי נואיבה שבסיני חיזיונות פאטה מורגנה, תעתועים פוסט־אפוקליפטיים. עבודת הווידאו מורכבת מאסופת קטעים, שצולמו בבתי מלון נטושים, העומדים תלושים ועזובים לאורך חוף המדבר הפראי. איסוף קטעי הצילום החל מחיפוש של סצנות לסרט פנטזיה או מדע בדיוני. במהלך העבודה התבהר ליוסף שגישתו הצילומית מבטאת נקודת מבט מרוחקת, זרה, המחפשת באזור נחשל וריק מאדם קומפוזיציות הרמוניות, רנסנסיות.

שלומי יוסף, אזהרת מסע

שלומי יוסף, אזהרת מסע


אורי קלוס / חיזיונות נהר

מבעד לסבך שברים דמויי קוצים ולהבים ניבטת עיר, כשם שמטרופולין אמור להיראות. צורותיה הגאומטריות והארכיטקטוניות נוגסות אלו באלו, נשברות ומוגדרות מחדש בהפשטה. עבור אורי קלוס המציאות אינה שלמה או רציפה, אלא מקוטעת ומפורדת. כך נקרעים מבנים זה מזה ומתחברים שוב יחדיו באקראי.

הערים מטולטלות, הסדר המוכר עובר תהליך של התפוררות והרס. עבודות הפיסול עוברות אף הן הפשטה וסידור מחדש בהשראת תצורות מיליטנטיות ודפנסיביות מברית המועצות; משטור מול פירוק ושבירה. העבודה מתגבשת באמצעות השתברות דימויים, המצוירים בצבעי שמן מונוכרומטיים על עץ.

אורי קלוס / חיזיונות נהר

אורי קלוס, חיזיונות נהר. צילומים: מ״ל


מורן לי יקיר / אל תנסה לתקן לי את העצב

שלושה מכלים תלויים על בלימה. הם אוצרים בתוכם רעד, מתגוננים ומגוננים על עצמם ועל האחר. כל אחד בקולו. יחדיו הם מהדהדים ניסיון לעגן ולקרקע דינמיקה, שנעקרה מבסיסה ומבקשת לשוב ולהימצא.

מורן לי יקיר, אל תנסה לתקן לי את העצב. צילומים: מ״ל

מורן לי יקיר, אל תנסה לתקן לי את העצב. צילומים: מ״ל


הילה שפיצר / כל הדברים קורים בכל מקום כל הזמן

חלל התערוכה של הילה שפיצר מכוסה ברישומי עיפרון על נייר, המתארים את הדרך מהסטודיו אל ביתה של האמנית. נקודות המגוז ברישומים משתנות בהתאם למבט המתחלף. שפיצר מציגה את שגרת חייה באמצעות ציור. המציאות הציורית כפופה לחוקיות, שהיא יוצרת בנקודת זמן אחת, שבה אפשר להתבונן על הקיים באופן מקביל.

הילה שפיצר, כל הדברים קורים בכל מקום כל הזמן. צילומים: דניאל חנוך

הילה שפיצר, כל הדברים קורים בכל מקום כל הזמן. צילומים: דניאל חנוך


אורי וויינשטיין / הנסיך המאושר

סנונית נודדת מתיישבת למרגלות פסלו של הנסיך המאושר. הנסיך פונה אליה ומבקש ממנה לחלק את עלי הזהב, המעטרים את גופו, כדי לעזור לתושבי העיירה העניים. בין השניים נרקמת מערכת יחסים של שותפות גורל ושל הקרבה.

בראשית שנות ה־90 של המאה הקודמת שודרה בערוץ השני של הטלוויזיה הישראלית תוכנית ילדים בשם ״דוּדוּ מספר לגוּלוּ״, שיצר איש הטלוויזיה והבדרן דודו טופז, בפורמט של שעת סיפור. באחד הפרקים הקריא טופז גרסה משלו לסיפורו של אוסקר וויילד, ״הנסיך המאושר״. עבודתו של וויינשטיין היא מיצב שמע רב־ערוצי, המבוסס על גרסתו של טופז ומייצר לה עיבוד מחודש.


תערוכת בוגרות.ים | תואר שני באמנויות, בצלאל
אוצרים: דור גז, הדס מאור
הרצל 119, תל אביב

נעילה: 17.6

אורי וויינשטיין, הנסיך המאושר. צילומים: ינון כלפון

אורי וויינשטיין, הנסיך המאושר. צילומים: ינון כלפון

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden