כל מה שחשוב ויפה
טל בכלר. צילום: לימור תמיר
טל בכלר. צילום: לימור תמיר

מגלים אוצרות // טל בכלר

האופי של חלל התצוגה, ההיסטוריה שלו והרעיונות שהוא מתמקד בהם, גורמים לאוצרת טל בכלר לפתח דיאלוג בין החלל, התמה והאמנים - כמו שקרה בתערוכה שהיא מציגה בימים אלה במוזיאון אגם. בעתיד היא שואפת להציג תערוכות משמעותיות גם בעולם

הפעם הראשונה

אחרי תואר ראשון במדעי המחשב ו־12 שנות עבודה בפיתוח וניהול בהייטק, שבמהלכן הסתכלתי על העולם בעיקר במבט מדעי ורציונלי, החלטתי לברר מהו אותו הדבר שגורם לי להרגיש קצת יותר גבוהה כשאני יוצאת מתערוכה טובה. נרשמתי לקורס אוצרות של שרית שפירא, והמפגש איתה היה מכונן. היא פתחה לי צוהר רחב ועמוק למעשה האוצרות, שבעקבותיו עזבתי את עולם ההייטק ונרשמתי ללימודי תואר שני באמנות ולימודי מוזיאולוגיה אצל פרופ׳ מוטי עומר באוניברסיטת תל אביב.

בסיום הלימודים התמחיתי במוזיאוני בת ים אצל מילנה גיצין־אדירם, ובמוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית אצל דליה לוין – שתי מנהלות אמיצות שלמדתי מהן רבות על אוצרות מוזיאלית ועל החשיבות שבמתן במה לאמנים ואמניות צעירים. ריתק אותי שכאוצרת אני יכולה לצלול לעולמות המסקרנים אותי ולפתח דיאלוג עם אמנים.יות יצירתיים ומוכשרים, הרואים את העולם אחרת ודוברים שפה מקבילה לזו היומיומית.

עילית אזולאי בתערוכה מונה ומכנה, מוזיאון הרצליה. צילום: יגאל פרדו

עילית אזולאי בתערוכה מונה ומכנה, מוזיאון הרצליה. צילום: יגאל פרדו

דגנית ברסט ואיתמר גלבוע בתערוכה מונה ומכנה, מוזיאון הרצליה. צילום: יגאל פרדו

דגנית ברסט ואיתמר גלבוע בתערוכה מונה ומכנה, מוזיאון הרצליה. צילום: יגאל פרדו

זום 2016, סמאח שחאדה, טלי מילשטיין ,חליל בלבין. צילום: אלי פוזנר

זום 2016, סמאח שחאדה, טלי מילשטיין ,חליל בלבין. צילום: אלי פוזנר

זום 2016, בית אנה טיכו. צילום: אלי פוזנר

זום 2016, בית אנה טיכו. צילום: אלי פוזנר

 זום 2019, מוזיאון הטבע, תל אביב. צילום: שי בן אפריים

זום 2019, מוזיאון הטבע, תל אביב. צילום: שי בן אפריים

 זום 2019, מוזיאון הטבע, תל אביב. צילום: שי בן אפריים

זום 2019, מוזיאון הטבע, תל אביב. צילום: שי בן אפריים

בתום ההתמחות הציעה לי דליה לוין להצטרף למוזיאון כאוצרת. בתערוכה הראשונה חברתי עם לוין לאמן ציבי גבע ולמשורר זלי גורביץ׳ לאוצרות של התערוכה ״מונה ומכנה״, שבה השתתפו עילית אזולאי, דגנית ברסט, ויטו אקונצ׳י, ג׳וליאן אופי ואמנים נוספים. בתערוכה זו הרגשתי לראשונה את כוחה של האוצרות, את העוצמה של תערוכה קבוצתית הנרקמת תוך מציאת תזה משותפת ושילוב בין אמנים צעירים לוותיקים באופן שיהיה מעניין, קוהרנטי ומואר לצופה.

עשייתו הייחודית של אגם, הרותם את מנגנוני התפיסה החושית שלנו לבחינה מחודשת של ההבחנות המקובלות בין סטטיות לדינמיות ובין דו־ממד לתלת־ממד, הניעו אותי הפעם לעסוק בספק

התערוכה הראשונה שלי כאוצרת עצמאית הייתה פרויקט ״זום״ לאמנים ישראלים צעירים ב־2016, שאצרתי עם גילה לימון, יוזמת הפרויקט, בשיתוף עם מוזיאון ישראל בהובלת מירה לפידות. מוזיאון ישראל הקצה עבורנו את הבית ההיסטורי, בית אנה טיכו (בניהולה של תמנע זליגמן), והצגנו בו 23 אמנים.יות שבחרנו מבין מאות אמנים.יות בראשית דרכם.ן, מיד לאחר סיום לימודיהם.ן האקדמיים.

התערוכה הייתה הצלחה, ובעקבותיה אצרנו תערוכת זום נוספת ב־2019 במוזיאון הטבע בתל אביב. משמח אותי לראות את הדרך שבה הרבה מהאמנים.יות שהציגו בתערוכות אלה עשו במהלך השנים מאז, כמו דור זליכה לוי, נירית טקלה, מיכאל ליאני, סאהר מיעארי, מיה פרי וסמאח שחאדה.

התחנה הנוכחית

במוזיאון אגם בראשון לציון מוצגת התערוכה הקבוצתית ״מוטל בספק״. המנהלת הנהדרת של המוזיאון, רותי מקבי, הזמינה אותי לאצור תערוכה בחלל התערוכות המתחלפות במסגרת חזונה להפוך את המוזיאון למוביל בתחום האמנות הקינטית.

כשאני אוצרת בחללים בעלי צביון ייחודי, כמו מוזיאון אגם, בית אוסף קופפרמן ובית אנה טיכו, האופי של המקום, ההיסטוריה שלו והרעיונות שהוא מתמקד בהם קוראים לי לפתח דיאלוג בינם, בין התמה ובין האמנים. במהלך מחקר לקראת תערוכה קודמת שאצרתי במוזיאון אגם, לדוגמה, עורר אותי משפט שאמר אגם לגבי הצורך לעבוד לפי סדר וחוקים נוקשים על מנת להשיג חוויית התבוננות של חופש, תנועה והתהוות תמידית. השילוב בין המבנה, המקום שהוא נמצא בו, האמנות שהוא מציג, הסדר, האי־הסדר, הקבוע והמשתנה – מצא את ביטויו בתערוכה הקבוצתית ThisOrder.

עשייתו הייחודית של אגם, הרותם את מנגנוני התפיסה החושית שלנו לבחינה מחודשת של ההבחנות המקובלות בין סטטיות לדינמיות ובין דו־ממד לתלת־ממד, הניעו אותי הפעם לעסוק בספק. בשאלות כמו האם אפשר לראות את הדברים כמות שהם? האם אפשר לתעד מציאות? ומהי בכלל החשיבות של יכולות אלו בעידן הנוכחי?

הספק הוא חלק מהחשיבה היומיומית, הפילוסופית והמחקרית. הוא מניע אותנו לבחון הנחות יסוד, ידיעות ואמונות ולאפשר נקודות מבט חלופיות. אנחנו עומדים בפתח עידן של אי ודאות, שבו המלאכותי מוטמע יותר ויותר בסביבתנו, ועל כן גם בתפיסתנו את העולם. כבר עכשיו לא תמיד ברור אם טקסט שקראנו, סרט שראינו או שיר שריגש אותנו נוצרו בידי אדם או אלגוריתם. הפקפוק באותנטיות של הדברים נעשה כמעט אוטומטי, ״טבעי״.

בתערוכה מוצגות עבודותיהם של רוני בן פורת, קרן גלר, נטע מוזס ורוני גינוסר, מלחמאמי תאורה לעד (אסף כהן, יונתן דהן, יוסף משיח, שי דרור), נעמה רוט, אבינועם שטרנהיים ויעקב אגם. הכוונה של התערוכה היא לשהות בספק, להותיר מקום לאפשרות שמה שנראה נכון במבט אחד אינו בהכרח נכון במבט נוסף.

מוטל בספק, מוזיאון אגם. צילומים: שי בן אפריים

מוטל בספק, מוזיאון אגם. צילומים: שי בן אפריים

מכל מלמדיי השכלתי

התערוכה ״מדרגות״ של האמנית מוניקה סוסנובסקה באוצרותה של נירית נלסון במוזיאון הרצליה הייתה מופת להצבה מדויקת, חכמה ורגישה, שהמחישה את כוחו של אוביקט להחזיק חלל וחיברה בטבעיות בין אמנית זרה למרחב המקומי. שמחתי כשנירית פנתה אליי לאצור תערוכה שהיא יזמה עם אמנים מחו״ל במוזיאון פתח תקווה ולא יכלה לאצור, בעקבות מינויה לתפקיד אוצרת בכירה במוזיאון ישראל.

birds

תערוכת החלומות

אני שואפת לאצור תערוכה על במה בינלאומית, כמו ונציה, לונדון או ניו יורק, שתהיה הרחבה של התערוכה ״לראות דרך״, שאצרתי בבית אוסף קופפרמן, שבה הוצגו עבודותיהם של מיכל רובנר, יעקב דורצ׳ין, ציבי גבע ומשה קופפרמן. בתערוכה זו ארצה לשלב אמנים ואמניות ישראלים מדורות שונים שיבטאו אספקטים מגוונים של השורשים למקומי.

בקרוב אצלך

אני מייחלת שהיציבות תחזור אלינו ונוכל ליצור שגרה שבה יתאפשר לעסוק באמנות ואוצרות ולפנות לקהל מגוון בעל ערכים ומושגים משותפים. לאחרונה אני עוסקת באוצרות מתחם הפסלים הסמוך למוזיאון אגם ובתערוכה נוספת, שתעסוק בזיקות בין אמנים ישראלים לתולדות האמנות ותוצג בארץ ובאירופה. אני עסוקה גם בכתיבת תזה במסגרת לימודי תואר שני נוסף בפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. דליה

    חשוב שתזכרי שאוצרת היא רק אוצרת. לא ראוי ששפע מלל מצוחצח ופרשנות לא ידחקו את האומנים ממרכז האירוע.

    1. רחל

      אפשר גם להוריד את מינון המחמאות בשיחה כתבה , " נפלאה, חכמה, נהדרת". ראוי לכתוב -בעלת ניסיון , ידעה לשלב , מחמאות מוגזמות פועלות הפוך אצל קוראות מנוסות ובעלות ניסיון.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden