כל מה שחשוב ויפה
Mama Bear - NOT SUITABLE FOR CHILDREN
Mama Bear - NOT SUITABLE FOR CHILDREN

לא לילדים: אמא דובה שמגוננת על ילדיה מפני הנורא מכל

הרגע התמים שבו אמא מספרת לילדיה סיפור לפני השינה, הפך לסרט אנימציה מצמרר שמתאר את זוועות המלחמה בהשראת סיפורי האחים גרים ופו הדוב (וקריינות של שירה האס)

״הטלפון שקיבלתי מהילה פחטר היה סוג של חבל הצלה עבורי״, אומר יוצר האנימציה גילי דולב. ״כמו כולם גם אני בסערת רגשות ולא ידעתי את נפשי, ולאן לנתב את הכישורים שלי. מה לעשות מועיל עם מה שאני יודע לעשות. כשהילה צלצלה היא אמרה שברור לה שבאנימציה יש משהו שניתן להעביר באמצעותו מסרים באופן רך ורגיש יותר. עוד לפני שידענו מה, אמרתי כן; אני בפנים״.

דולב, עובד בשוטף עבור גופים ישראליים ובינלאומיים כמו ניקולדאון, נטפליקס ודיסני, ויצר בעבר את הסדרה זאק וקוואק ששודרה בארץ בחינוכית. פחטר היא סמנכ״לית קשרים בינלאומיים בחברת ענני תקשורת פרמאונט. בשיחת הטלפון הראשונה לדולב, היה לה כבר בסיס של רעיון. 

״רציתי להתחבר לרגע שבו אמא מספרת לילדיה את הסיפור של לפני השינה״, היא מספרת: ״רגע טהור ותמים שנוגע בכל אחד. המשכנו את השיחה ולאחריה גילי חזר עם ההצעה שגיבורי הסרט תהיה משפחה של דובים, אמא דובה שמספרת לילדיה את הסיפור לפני השינה ותוך כדי מהצדדים צצות מפלצות שהופכות לפחד מסייט, ואמא דובה מגוננת על ילדיה מפני הנורא מכל״. 

למה דווקא משפחת דובים?

״יש משהו בדב שמעביר חמלה והגנה. אמא דובה היא דמות שמובאת הרבה מאד בסיפורי ילדים ובכלל. דובים רבים הפכו לקלאסיקה בתרבות שלנו: פה הדב, הדב פדינגטון ועוד. מהר מאוד היה לנו את התסריט המגובש״. 

גילי דולב. צילום: מ״ל

גילי דולב. צילום: מ״ל

דולב: ״הרעיון היה ליצור תחושה של ספר ילדים קלאסי ברמת התוכן, הקריינות והוויזואליה שפורטים לכולנו על נימי הנפש ומהדהדים סיפורים ילדות אוניברסליים, שכל צופה מכיר על דובים וזאבים בסגנון האחים גרים ופו הדוב. הערבוב בין הנאיביות והרכות באיורים של אשר סימנהויז, לאימה ולאלימות שמתפתחת בסרטון, מדגישים את הסיטואציה הבלתי אפשרית שילדים נקלעו אליה ומגבירים את הזעזוע וההזדהות של הצופה״.

לצבעוניות יש משמעות?

״הצבעוניות המונוכרומטית אופיינית לאותם ספרי ילדים קלאסיים, בדגש על החומים, השחורים והאדומים. עבודת הכתמים והשארת שטחים לבנים בפריים יוצרים תחושה של איורים בספר ילדים״.

הערבוב בין הנאיביות והרכות באיורים של אשר סימנהויז, לאימה ולאלימות שמתפתחת בסרטון, מדגישים את הסיטואציה הבלתי אפשרית שילדים נקלעו אליה ומגבירים את הזעזוע וההזדהות של הצופה

דולב: ״העבודה על הסרטון לקחה פחות משבוע ימים. כל מי שהתקשרנו אליו אמר ׳אני בפנים׳. כל אנשי המקצוע הטובים ביותר בארץ ובעולם, החל מאנשי הביצוע השונים, המשך בסטודיו ההפקה ׳פיל אנימציה׳ ועד השחקנית הישראלית שירה האס שנרתמה לקריין את הסרט״. 

״זו היתה התארגנות מהירה בכל קנה מידה. בנוהל רגיל, עבודה על סרטון מהסוג הזה לוקחת לפחות חודש, אם לא יותר״, מוסיפה פחטר. ״הרמנו את זה בתוך חמישה ימים. כשסיימנו, פניתי לתסריטאי והשחקן ליאור רז שהעלה ראשון את הסרטון אצלו בעמוד האינסטגרם. אחריו העלתה נעה תשבי וכמובן שירה האס ומכאן זה התפוצץ.

״בנוסף, הפצתי את הסרטון באמצעות הלינקדאין שלי ומערכת הקשרים שיש לי במסגרת התפקיד שלי בענני תקשורת, שכוללת הרבה מקבלי החלטות ברחבי העולם, מה שסייע מאוד להפצה הוויראלית של הסרט. אין אחד שראה אותו והסרטון לא נגע בו. אנחנו מקבלים תגובות מאד מרגשות״.

הילה פחטר. צילום: מ״ל

הילה פחטר. צילום: מ״ל

מאז פרסום הסרט קיבלו פחטר ודולב פניות יזומות של גורמים שונים להשתמש בסרטון כחלק מקמפיין ההסברה הישראלי. ״בין השאר קיבלנו פניה ממשרד החוץ וכמובן שאנחנו מאפשרים לכולם לעשות בו שימוש. חשוב לנו לציין שהעבודה על הסרטון הייתה לגמרי התנדבותית. כל מי שעבד על הסרטון עשה את זה במסגרת עצמאית ולא במסגרת מקום העבודה שלו״. 

אתם כבר בדבר הבא?

״כולם שואלים. לצערנו, נראה שהמלחמה הזו תמשך עוד הרבה זמן ואנחנו רוצים לעשות את הדבר הבא בזמן הנכון ולייצר שוב משהו שיהיה לו את אותו האימפקט כמו של הסרטון הראשון״.


קריינות ודיבוב: שירה האס • מפיקה: הילה פכטר • שירלי אורן • תסריט: גילי דולב • בימוי: גילי דולב ושרון גזית • ארט ועיצובים: אשר סימנהויז • הפקת אנימציה: פיל אנימציה • מפיק בפועל: עופר גזית • סטוריבורד: ליאור לב • לחן: דניאל מרקוביץ זלדיס • עיצוב פסקול: גדי רז • אנימטורים סטודיו פיל אנימציה: נועם אריאל, אורן משקובסקי, רעות אברני, אוריה נוה, דנה דרנוב בירן, נטע הולצר, מור ישראלי, מתן ים; קומפוזיטינג: נעם איל

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden