כל מה שחשוב ויפה
האגף החדש באקדמיה למוסיקה ומחול. צילום: דור קדמי
האגף החדש באקדמיה למוסיקה ומחול. צילום: דור קדמי

בתים מבפנים ירושלים 2024

האגף החדש באקדמיה למוסיקה ומחול, ממבנה בצלאל הישן לקמפוס החדש, מרכז התרבות וההדרכה החדש באקדמיה ללשון העברית: אירועי בתים מבפנים ירושלים יפתחו בסוף השבוע הקרוב

חצי שנה אחרי המועד המקורי שבו אמור היה להתקיים אך נדחה בשל המציאות שנטרפה, אירוע בתים מבפנים חוזר לירושלים וכתמיד מציע שפע של אתרי ביקור מרתקים. במהלך שני סופי שבוע ארוכים בתאריכים- 4-6 ו־11-13 באפריל, יוכל הציבור להיחשף למנעד מלא עניין של אתרים, שנע מבתים פרטיים דרך מבני ציבור, דת ומוסדות תרבות, גלריות ומלונות, ועד אתרי טבע ואקולוגיה ואירועים מיוחדים. כל אחד מהאתרים נושא איתו עניין תוכני ייחודי, ומפגיש את המבקרים עם עושר הרבדים שמאפיין את מארג העיר שחוברה לה יחדיו. 

בפרק הזמן שעבר מאז התקיים האירוע האחרון בעיר, התחדשה ירושלים במספר אתרים מרשימים הנכללים בתכנית הסיורים, וביניהם הספרייה הלאומית החדשה שנחנכה באוקטובר האחרון אחרי עשור של תהליכי תכנון ובנייה; חידוש מוזיאון מגדל דוד; קמפוס בצלאל החדש שהעתיק את מקומו מהר הצופים למרכז העיר; וקמפוס ירושלים לאמנויות, המרכז בשטחו את סטודיו ניסן נתיב, את בית ספר סם שפיגל לקולנוע, את בית הספר לתיאטרון חזותי ואת המרכז למוסיקה מהמזרח. 

הספריה הלאומית. צילום: אביעד בר נס‎

הספריה הלאומית. צילום: אביעד בר נס‎

סופי ברזון מקאי בסטודיו משלך. צילום: לנה גומון

סופי ברזון מקאי בסטודיו משלך. צילום: לנה גומון

לצד זאת, במציאות המורכבת שבה אנחנו חיים, נכללים בתכנית העשירה גם סיורים מרגשים הנכרכים באסון ה־7.10, כמו תערוכה של האמנית סופי ברזון מקאי מקיבוץ בארי, שאף אוצרת את הגלריה במקום ואיבדה את ביתה באירוע הדמים. תערוכה של צילומיה בנושא ״בית״ מוצגת ב״סטודיו משלך״, השוכן בבית שבו התגורר האמן פנחס ליטבינובסקי, על גבול שכונות טלביה וקטמון הישנה.

האדריכל משה שפירא, שאיבד את בנו ענר ב־7.10, יוביל סיור מרגש במיוחד- סיור ג׳רוז – ששמו נגזר משיר שכתב ענר, ומנציח את זכרו דרך מעבר במקומות שאהב בעיר, ממבנה בצלאל הישן לקמפוס החדש של האקדמיה. אתר ביקור נוסף הנקשר לאירוע הטרגי הוא פרויקט תלם // צריף # נקודה; פרויקט תיעודי שנוצר ביוזמת יד בן צבי (אוצרת: נורית שלו־כליפא), ובמסגרתו מוצגים דימויים וסמלים מנופי הנגב המערבי, אותם יצרו אמנים תושבי האזור כתגובה לאסון. 

כאירוע שמטרתו להרחיב ולהעשיר את ההיכרות והידע עם המרחב הבנוי על כלל תכניו ההיסטוריים, התרבותיים, החברתיים־קהילתיים והאדריכליים, אירוע בתים מבפנים יכלול חידוש לשוחרי האדריכלות. במסגרת שיתוף פעולה עם בצלאל תארח האקדמיה אדריכלים מובילים מהארץ ומהעולם ובמקום יתקיימו הרצאות. 

מתוך ההיצע הרחב, בין החדש, הישן או המשומר לבין נכסי תרבות, תכנים אדריכליים והצצות אל מאחורי הקלעים של אתרים החושפים את המורכבות הנסתרת מהעין שכרוכה בתפקודם, בחרנו כמה אתרי ביקור שמייצגים את המגוון שמביא האירוע. 


תיבת נגינה

האגף החדש באקדמיה למוסיקה ומחול
רחוב מנדי רודן 1, גבעת רם
אדריכלות: HWKN Architecture, ניו יורק, HQ Architects ישראל

מבנה ארי קושנר הוא האגף החדש באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים, ששטחו נפרש על כ־2,500 מ״ר. האגף נועד להוות מרכז אמנותי פנימי ומכיל אולם רסיטלים, סטודיו ואופרה; אולם ג׳ז; וחדרי חזרות. הפונקציות השונות מאורגנות סביב חלל כפול, המזמן כך מפגשים לא פורמליים בין משתמשיו – הרקדנים והמוסיקאים.

בסיור, שיוביל האדריכל ארז אלה, בעליו ומייסדו של HQ Architects, תוצג ההתמודדות של התכנון עם חובת חיפוי האבן בעיר. תרגומה בוצע באורח מקורי על ידי תליית לוחות אבן על שלד פלדה בזווית של 45 מעלות, תוך יצירת מופע מעטפת מרשים וחדשני. בחלל הפנים של המבנה שולבו יצירות אמנות ישראלית שנתרמו לו בהשאלה על ידי יוצריהם. 

האגף החדש באקדמיה למוסיקה ומחול. צילומים: דור קדמי

האגף החדש באקדמיה למוסיקה ומחול. צילומים: דור קדמי


Oness & Otherness

רחוב רחל אמנו 7, המושבה היוונית
תכנון ועיצוב: אדריכלית שירן ישי 

דירה ישנה ששטחה 70 מ״ר עברה מהפך למה שאפשר לכנות דירה בתנועה. שירן ישי ובן זוגה הראל פרדלסקי אתגרו את השטח המצומצם יחסית של החלל תוך ניצול כל ס״מ ליצירת מרחב מגורים ורסטילי המאפשר השתנות גמישה בהתאם לצרכים שונים של חייהם ופעולות היומיום. עיצוב הדירה נשען על ״ניידות״, ובתוך כך כולל מחיצות נעות, ריהוט שמצויד בגלגלים, יחידות נשלפות, אלמנטים דו צדדיים או וילון חבוי שנפתח בהתאם לצורך.

קירות החלל מחופי העץ שתוכננו בקפידה יתירה בעבודת נגרות מצניעים בתוכם כל מה שמרחב ביתי זקוק לו, עם אפשרות לעשות בהם שימושים שונים, דוגמת משטח של עמדת עבודה נשלפת, שבעת הצורך אפשר לחבר אליו שולחן מתקפל ולזכות בשולחן אוכל לצרכי אירוח. הכיסאות הנדרשים לכך הם כיסאות מתקפלים שאף הם מוצנעים בתוך הקירות, ובאופן דומה נשלפים מהם שלל אלמנטים ואביזרי בית שלא נודע כי באו אל קרבם. 

תכנון ועיצוב: אדריכלית שירן ישי. צילומים: מיקלה בורסטו

תכנון ועיצוב: אדריכלית שירן ישי. צילומים: מיקלה בורסטו


מישהו לרוץ איתו

סיור בעקבות ספרו של דויד גרוסמן

מי שקרא את ספרו של דויד גרוסמן ״מישהו לרוץ איתו״, יוכל לפגוש בסיור הנערך בעקבותיו ציורים שיזכירו לו את מסע חיפושיו של אסף, אחד מגיבוריו, אחר כלבה דינקה ברחבי ירושלים. את הסיור בפרויקט ציורי הענק, שיזמה המחלקה לאמנות פלסטית בעיריית ירושלים בתמיכת מנהל התרבות, מובילה האמנית ליאורה וייז, שאיירה את הספר שתורגם לשפות רבות וקנה לו מעמד של קלאסיקה. הסיור עובר בין שמונה ציורים שנתלו על קירות בניינים באתרים בהם מתרחשת העלילה במרכז העיר. 

מישהו לרוץ איתו. צילומים: ליאורה וייז

מישהו לרוץ איתו. צילומים: ליאורה וייז


מקומה של העברית, קמפוס גבעת רם

מרכז התרבות והדרכה החדש באקדמיה ללשון העברית

סיור שמציע מבט כולל על השפה העברית, תולדותיה ודרכי התפתחותה, והבנת מקומה בחיינו ובתרבות העכשווית. הסיור יתמקד בדרכים ליצירת חוויית חלל איכותית, ויפגיש את המבקרים עם מנהלת המיזם, יפעת זילברמן; אוצרת התערוכה ״פלא תחיית הדיבור העברי בארץ ישראל״ המוצגת במרכז, מורן שוב רובשוב; ומעצבת חלל התערוכה, האדריכלית לימור יוסיפון גולדמן. התערוכה ההיסטורית מציגה פריטים מרגשים מהעבר, כרהיטים מביתו של אליעזר בן יהודה מחייה השפה העברית, ארון ספרים מימי ועד הלשון (הארגון שקדם להקמת האקדמיה), הכרטסת של המילונאי אברהם בן שושן ומוצגים חווייתיים נוספים, כמו מכתבים עם שאלות שהופנו לוועד הלשון.

מרכז התרבות וההדרכה החדש באקדמיה ללשון העברית. צילומים: אפרת קופר

מרכז התרבות וההדרכה החדש באקדמיה ללשון העברית. צילומים: אפרת קופר


מאחורי הקלעים בתיאטרון ירושלים

אדריכלות: נדלר־נדלר־ביקסון 1971; הוספת אגף קראון: 1986

תכנונו של תיאטרון ירושלים בשכונת טלביה, מבנה רב משמעות במרחב העירוני־ירושלמי, חתר לייצר מתחם ייחודי שיגלם את החוויה הנקשרת לתכני התרבות שנועד להכיל. הסיור במקום משלב סקירה אדריכלית והיסטורית של המבנה, שמספר שנים אחרי שנחנך נוסף לו אגף ומציע לקהל חוויית ביקור העוברת בין מכלול חלליו, לפני הקלעים ומאחוריהם: רחבת מיילס שרובר, המבואה הראשית, תיאטרון שרובר, תיאטרון מיקרו, האולפן, אולם הנרי קראון ואודיטוריום רבקה קראון, חדרי השחקנים, חדרי הבקרה ואזורי העלייה לבמה.

מתכנניו של התיאטרון, שנודעו בתפיסת עולם המאמינה בשילוב אמנות באדריכלות, שילבו בפרויקט עבודות של האמן־פסל יחיאל שמי, שמהן אפשר להתרשם כבר ברחבת הכניסה החיצונית של המבנה, בחזיתו, במבואה הפנימית, וכן באגף קראון שאף הוא תוכנן על ידי המשרד. 

מאחורי הקלעים בתיאטרון ירושלים. צילומים: גדעון לוין

מאחורי הקלעים בתיאטרון ירושלים. צילומים: גדעון לוין


מחסן הצעצועים של אגף הנוער והחינוך לאמנות, מוזיאון ישראל

לשוחרי נוסטלגיה שהילד שבתוכם עוד חי ובועט, מוצע סיור באוסף הצעצועים במוזיאון ישראל שמובילה סמדר גפני, אוצרת משנה של תערוכות האחראית עליו. האוסף מכיל כ־15 אלף פריטים מתקופות שונות, ובהם משחקים, צעצועים, בובות וחפצי ילדות שנאספו במשך עשרות שנים. ככאלה הם נותנים ביטוי לעולם הילדות וחיי המשפחה, על כלל הרבדים והמרכיבים שנכרכים בהם, כמשחק, דמיון, סקרנות, חברות ותחרות. 

מחסן הצעצועים של אגף הנוער והחינוך לאמנות, מוזיאון ישראל. צילומים: בני מאור

מחסן הצעצועים של אגף הנוער והחינוך לאמנות, מוזיאון ישראל. צילומים: בני מאור


בית מדרש מבוע

רחוב אחד העם 3. תכנון ועיצוב: סטודיו אחד לאחד מעצבים פנים

החלל שבו פעלה הבריכה המיתולוגית של מלון הנשיא ועמד נטוש שנים רבות, הפך לאחרונה למשכנו של בית המדרש מבוע, בית מדרש קהילתי לבנות ובני הזרם המרכזי המתחדש של החברה הישראלית. עד שחודש היווה החלל העזוב מקום ששימש חסרי בית שהדליקו בו מדורות ואקטיביסטים שריססו כתובות גרפיטי על קירותיו.

עיצובו החדש צמח מהפרוגרמה של בית מדרש, תוך שהוא נשען על סיפור עברו. בגלגולו העכשווי הוא נחשף כחלל נעים ספוג תחושת ביתיות המכיל סלון, פינות ישיבה ורסטיליות, חדרי לימוד ומשרדים – חזות שונה בעליל מהתדמית של בית מדרש כפי שהיא צרובה בזיכרון הקולקטיבי.

בית מדרש מבוע. צילומים: אורית אלפסי

בית מדרש מבוע. צילומים: אורית אלפסי


בתים מבפנים – ירושלים 2024
4-6 באפריל / 11-13 באפריל
הכניסה חופשית

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden