כל מה שחשוב ויפה
בית בסגנון איטלקי. עיצוב: ריקי קורי; צילומים: איתי בנית
בית בסגנון איטלקי. עיצוב: ריקי קורי; צילומים: איתי בנית

כל בית נושא סיפור: ספר העיצוב החדש של ריקי קורי

ספרה החמישי של המעצבת ריקי קורי חושף את הסיפורים שמאחורי עיצובם של תשעה פרויקטים - כולם מדברים בשפתה האקלקטית של קורי הנשענת על חיבורים, שילובי חומרים ומרקמים וטוויסטים סגנוניים

אחרי שכבר זקפה לזכותה פרסום ארבעה ספרים שתוכנם הוקדש לחללים מעוצבים ולסגנונות עיצוב, השיקה המעצבת ריקי קורי ספר חמישי. שלא כמו ספריה הקודמים, שהיו בעלי פרמט זהה, נשאו את הכותר בתים והיו ממוספרים בהתאם לסדר יציאתם לאור – ספרה החמישי, שכמו כל ספריה יצא לאור בהוצאת מטר, מציג פורמט שונה בתכלית בנראות מרשימה. זהו ספר גדול ועב כרס עם כריכה אמנותית, שכותרו המופיע באנגלית נושא את שמה, ושילוב השפה גם בכותרות הפרויקטים ובעיצוב הגרפי מקנים לו אפיל של ״קופי טייבל בוק״.

הבדל נוסף בא לידי גם בתוכנו של הספר, שבניגוד לקודמיו שנחלקו לקטגוריות נושאיות, מביא את סיפוריהם המפורטים של תשעה פרויקטים, ובכלל זה את ביתה הפרטי של קורי. הפרויקטים, כולם מהעת האחרונה, הם תוצרי שיפוצים מסיבים שבוצעו על ידה ממסד עד טפחות בבתים או דירות קיימים ועוצבו מ־א׳ עד ת׳. כל פרויקט נושא שם שמגלם את הרעיון שלאורו נרקם סיפור העיצוב, ובסוף כל סיפור משולבות הארות של קורי, שמביאות לידי ביטוי את תפיסת עולמה בהתייחס לבית, לאסתטיקה, לעיצוב ולחיים ככלל.

ריקי קורי, עיצוב פנים. עיצוב גרפי: ורדה עמיר; ציור כריכה: לימור מזוז

ריקי קורי, עיצוב פנים. עיצוב גרפי: ורדה עמיר; ציור כריכה: לימור מזוז

ריקי קורי. צילום: הדס ציון אלינוב

ריקי קורי. צילום: הדס ציון אלינוב

בית בסגנון איטלקי

בית בסגנון איטלקי

״את הספר הראשון הוצאתי בעידודה של חברה טובה העוסקת בעולם הספרות ובכתיבה, והאחרים נולדו בעקבותיו, אחרי התגובות החיוביות שהוא זכה להן. ככה הגענו לארבעה ספרים״, היא מספרת. גם הספר החמישי נולד, לדבריה, מפידבק סביבתי, ״אבל הפעם חשוב היה לי שהוא יהיה אחר, שלם יותר״. קורי אף מאשרת שהגדרתו כקופי טייבל בוק הייתה חלק מהמחשבה שליוותה את הוצאתו לאור. ״רציתי שהוא יהיה חווייתי גם במובן של תובנות. שאפשר יהיה לעקוב אחר הרעיון שהוביל את סיפורי העיצובים לכדי חוויה אחת, מאוזנת ומדויקת״.

״גם ההפקה שלו דרשה הרבה יותר מההפקה של קודמיו: ההדפסה, לדוגמה, בוצעה בארבעה בתי דפוס שונים כדי לייצר את הרזולוציות שרציתי להשיג. הייתי מעורבת בכל פרט. ניצחתי על הכול״. בה בעת קורי מקפידה לחלק שבחים לכל מי היה שותף לתהליך. ״לצדי היו אנשי מקצוע מעולים שהיו שותפים נאמנים לתהליך הולדתו, והרבה מהתוצאה שהתקבלה היא בזכותם״.

הדבר שחשוב לי הוא להבין את החלל ואת הסיטואציה, להכיר את הסיפור של הדיירים ואת האהבות הפרטיות שלהם, ועל בסיס זה לשחרר תוך ראייה כוללת וגמישה. מבחינתי זה מרגיש שהרוח נחה עליך, ואז הקסם קורה

הכריכות הפנימית והחיצונית מבוססות על ציוריה של גיסתה האמנית לימור מזוז – אחותו של בן זוגה של קורי יבאור ים, שכבעל נגריה מובילה קשור גם הוא לתחום העיצוב. ״הוויז׳ן לכריכה החיצונית היה קיים אצלי מההתחלה. הציור של לימור הוא ציור אהוב שהיה צריך להשתלב כבר בספר השלישי, אך בסוף לא שולב בו. כחול הוא הצבע החביב עליי, ואני אוהבת גם את הנראות שמזכירה צביעת טאי־דאי״.

גם הכריכה הפנימית היא פרי מכחולה של מזוז: ציור שמן במקור, שטכניקת ההדפסה שיוותה לו מראה של אקוורל מעודן. שילוב של אמנות ומשפחה מופיע גם בביתה הפרטי של קורי, כשבמקרה זה מדובר בציורים והדפסים שיצרה בתה שיר.

זיקה ברורה לקלאסיקה

החוויה המאוזנת והמדויקת שקורי מדברת עליה בהתייחס לספרה, מתבררת כמבוססת על ערכים השאובים מעולמה הרוחני, שהולך יד ביד עם עולמה כמעצבת. כבר 17 שנים שבמקביל לעיסוקה בעיצוב היא חיה את המרחב הרוחני שבבסיסו עומדת שיטת ימימה. קורי מתמידה ומעמיקה בה עוד ועוד, ואף מלמדת ומנחה קבוצות בנושא של חשיבה הכרתית.

״לטובת מי שלא מכיר על מה מדובר, ובקיצור נמרץ, מדובר במפגש של הלב והמחשבה. מפגש שמייצר איזון ודיוק, שיש בו הכרת הטוב והיכולות, פרופורציות לחיים, הודיה וצניעות. דברים שמביאים לשמחת קיום ופותחים את החשיבה לקבלה״.

את הממד הרוחני היא חותרת להביא לעולם הגשמי והוא מהווה עבורה נקודת מוצא ממנה היא מתנהלת – הן מקצועית בעיצובים שהיא טווה, והן בקשריה ויחסה ללקוחות. ״הקשרים הבינאישיים שנרקמים עם הלקוחות הם בעיניי הדבר היפה ביותר, וחלק בלתי נפרד מהאהבה הגדולה שלי לעיסוק בעיצוב ובאמנות״.

את האהבה הזו, לדבריה, ינקה מבית הוריה שוחר התרבות וספוג האסתטיקה האירופאית. ״אסתטיקה ואמנות תמיד היו חלק מהבית. סבא שלי היה סוחר אמנות במצרים, ולאמא שלי יש ידי זהב בכל מלאכות היד. בתחילת דרכי כמעצבת היא הייתה תופרת עבורי את כל פריטי הטקסטיל ששילבתי בפרויקטים״.

בית בסגנון פרובאנס. עיצוב: ריקי קורי; צילומים: איתי בנית

בית בסגנון פרובאנס. עיצוב: ריקי קורי; צילומים: איתי בנית

למרות שכל בית בספר מאופיין על ידה רעיונית באמצעות הכותרת שהעניקה לו, וכל פרויקט הוא לדידה סיפור שונה ואחר, הם חולקים מכנה משותף הניכר לעין. כולם מדברים בשפתה האקלקטית של קורי, הנשענת על חיבורים, שילובי חומרים ומרקמים, וטוויסטים סגנוניים שהיא יוצקת לצפוי והמוכר, תוך יצירת קומפוזיציות וחללים שכבתיים, עשירים בחומר ובצבע. כאלה שמשדרים נינוחות וחום ביתי, ומגלמים, כל אחד בדרכו, את זיקתה הברורה לקלאסיקה, גם כשמדובר בבית שסגנון עיצובו מוגדר כסקנדינבי תעשייתי.

מינימליזם אינו נכלל בלקסיקון העיצוב של קורי. ״זה פשוט לא אני. אם לקוח שמגיע אלי מגדיר את רצונו בחלל מסוג זה, גם אם מדובר בפרויקט שמפתה בהיותו עתיר תקציב – אני אפנה אותו למישהו אחר שיוכל לספק לו את המענה״.

לאוספים אישיים, מזכרות בעלות ערך רגשי, ספרים, חפצי אמנות, או פריטי נוי אהובים – חשוב לשיטתה להקצות מקום בבית, כמה שמקנה לו אופי ותוכן אישי ואינו מבטל את העבר. נראה שלא בכדי היא מציינת ספריות כאובייקטים האהוב עליה ביותר בעיצוב הבית, בהיותן אלה שנועדו לאכלס פריטים כאלה, אם כי הן אינן היחידות.

״שילוב חפצים מעולמות שונים יוצר עומק, עניין וחום, ויודע לספר סיפור מרגש בעל ערך מוסף״ – זוהי דוגמה לאחת ההארות של קורי, שמיטיבות לנסח את האני מאמין שלה ובאה לידי ביטוי בכל אחד מהפרויקטים המוצגים בספר. כך היא מנפצת תפיסות רווחות, דוגמת זו הכורכת גוונים בהירים עם רוגע או שילוב העתיק והמסורתי עם המודרני והעכשווי. ״גם צבע יכול להשרות רוגע, ושילוב סגנונות מנוגדים יכול לייצר עניין אסתטי אחר. הכול תלוי במידתיות, באופן השילוב ובפרופורציות״.

בית בסגנון סקנדינבי. עיצוב: ריקי קורי; צילומים: איתי בנית

בית בסגנון סקנדינבי. עיצוב: ריקי קורי; צילומים: איתי בנית

birds

קורי מציינת חללים עם אילוצים כמה שאהוב עליה ומאתגר אותה במיוחד, בדרך שבה הם פותחים לדידה הזדמנויות לנצלם לטובת המארג האסתטי. ״הדבר שחשוב לי הוא להבין את החלל ואת הסיטואציה, להכיר את הסיפור של הדיירים ואת האהבות הפרטיות שלהם, ועל בסיס זה לשחרר תוך ראייה כוללת וגמישה. מבחינתי זה מרגיש שהרוח נחה עליך, ואז הקסם קורה״.

דרך עבודתה, היא מספרת, אינה כוללת יצירת הדמיות ממוחשבות. ״תהליך העיצוב שלי הוא אבולוציוני, מתפתח וזורם עם הרוח והרגש, ולא נכון לי לקבע אותו בהדמיה״. גם את האלמנטים והפריטים שהיא מעצבת ייעודית עבור החלל ומבוצעים כקאסטם־מייד, היא משרטטת ביד. לצידם היא משלבת פריטים שהיא ״מקוששת״, דוגמת פריטים עתיקים או מקוריים ששובים את עיניה כמתאימים לסיפור הפרויקט, כשבאלה היא מבצעת לא פעם מניפולציות, כמו תוספות או צביעות המעשירות אותם בייחוד מקורי.

האם נראה ספר שישי? אנחנו שואלים את השאלה המתבקשת. תשובתה של קורי שלילית, לפחות כשמדובר בזמן הקרוב. מעיני היצירה שלה מופנים עכשיו לכיוון אחר: ״יצירת ליין משלי. ליין של פריטים בעיצובי, שחלקו המרבי מוקדש לסידור שולחן, כמו כלים, כלי הגשה, פריטי טקסטיל, וכל מה שקשור לכך״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden