כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

ריבועים, עיגולים, משולשים וקווים

הבוקר התפרסם בגלריה ראיון שלי עם המעצב שגיא חביב, שבתערובת משונה של כשרון ומזל מצא את עצמו לפני כמה שנים הופך בגיל צעיר לשותף בפירמת העיצוב צ'רמייף וגייסמר. בחודש שעבר הוציאה הפירמה לאור את Identify, ספר שעוסק בעיצוב לוגואים, ומספר בצורה פשוטה וברורה את הסיפור מאחורי כמה עשרות לוגואים שעוצבו במשרד מאז נפתח בשנת 1957. אני מניח שאת חלקם אתם מכירים…

מעבר לכך שחביב הוא איש שיחה סופר נחמד (ראיינתי אותו לפני שנתיים וחצי), הוא אמר שני דברים מעניינים במיוחד שאני חושב ששווה להתעכב עליהם (בהקשר של עיצוב לוגואים).

הראשון, "בעוד שהעולם השתנה, הגישה שלנו לעיצוב לוגואים לא השתנתה. לכל לוגו יש את הסיפור שלו, אבל אפשר לראות בספר המשכיות, העקרונות לא השתנו. כמובן, יש שיקולים חדשים, הלוגו צריך לעבוד גם בקנה מידה קטן באתר אינטרנט או באפליקציה סלולרית, ולא רק בעיתון, אבל הגישה נשמרה: לוגו צריך להיות משהו שאתה זוכר ומתאים ללקוח, ואין שום סיבה שהוא ייראה אחרת מאיך שלוגואים נראו בשנות ה-50".

אני לא בטוח שהייתי חותם על המשפט הזה אבל זו טענה מעניינת. הדבר השני היה כששאלתי אותו, בעידן שבו אנחנו מוצפים במידע, עד כמה חשוב הלוגו?

"דווקא בעידן של הצפה בדימויים, לסמל טוב יש חשיבות רבה יותר, מכיוון שאין גבול לדימויים עשירים ומורכבים ואפשרויות הצבעים, התנועה והאנימציה הן כמעט בלתי מוגבלות. הדימוי הפשוט, הדחוס והמזוכך, שמעלה אסוציאציות שקל לזכור, הוא בעל ערך רב יותר ממה שהיה פעם, כי הכל מסביב הפך להיות מורכב הרבה יותר. כמובן, גם קשה יותר להשיג את זה היום בהשוואה לפעם, בין השאר בגלל שהרבה מהדברים הפשוטים כבר נעשו.

"קח לדוגמה את הלוגו של סי-בי-אס, שלא אנחנו עיצבנו, אחרי הלוגו הזה אי אפשר יותר להשתמש בעין כשאתה מעצב. דוגמה אחרת היא הלוגו שטום עיצב לצ'ייס בנק – היום כמעט בלתי אפשרי לעשות דבר פשוט כל כך. זה סיוט, במיוחד כשחושבים על לוגו גלובלי. לוגואים חייבים להיות פשוטים והפאלטה שלנו צרה מאוד – ריבועים, עיגולים, משולשים וקווים. אנחנו לא מציירים תמונה, המרחב מאד מאתגר".

יכול להיות שכל הרעיונות יגמרו יום אחד? שאלתי אותו.

"אולי ב-2020 יעשו ריסט", הוא מחייך. "אולי יום אחד כל הלוגואים יורכבו רק משמות, בלי סמלים. זה משהו שקורה כבר היום: הרבה ממשרדי העיצוב כבר מעצבים לוגואים שמורכבים רק משמות, בלי סמלים, כי זה הרבה יותר פשוט".

אם זה כבר יותר קל לי להזדהות, כי באמת, האם אפשר לעצב סמל חדש, מקורי, שלא יהיה דומה למה שנעשה בעבר?

מחשבות?

2 תגובות על הכתבה

  1. אורן

    תודה על ראיון מרתק, יישר כח.
    מדובר ב״אייקונות״ של עיצוב לוגואים ולכן קשה לי לסתור את מסקנותיו של שגיא בין אם הוא היה שותף לעיצוב הלוגואים המוצגים ובין אם לא, אך יחד עם זאת אני בהחלט לא מסכים עם רוב מסקנותיו. כיום האפשרויות הרבה יותר פתוחות בכמה היבטים כגון: יכולות דפוס, תצוגה במסכי מחשב, העברת אינפורמציה וכו׳ ולכן בימינו לוגואים אלו (אם כל כמה שהם מצויינים) נראים ארכאיים ולא מעודכנים. לוגו טוב מורכב בבסיסו מקונספט מוצלח וכמובן שגם מהדרך בה ניתן לתמצתו ולהציגו אך בהחלט ניתן
    ץ ל״שבור״ הנחות שמגבילות את הלוגו לצורניות בסיסית כגון מלבן, משולש ועיגול.

    1. yuvalsaar

      קודם כל תודה בחזרה.
      גם לי קשה קצת עם הקביעה הזו. אני חושב שזה נובע בין השאר מכך שאנחנו נמצאים עדין במין מצב ביניים, במעבר משליטת הפרינט לעידן האינטראקויב, אנימציה ותלת מימד, שעדין לא השתלטו באופן סופי על העיצוב ועל המרחב הציבורי. מצד שני קשה לי להתווכח עם סמלים מוצלחים כל כך שחלקם גם אחרי לא מעט שונים נראים מוצלחים ורעננים הרבה יותר מהרבה לוגואים אחרים.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden