כל מה שחשוב ויפה

אנחנו חיים במגרש משחקים אחד גדול והכל מסביבנו צעצועים

הפעם הראשונה שנתקלתי ב־OFFBITS הייתה ב־2011 בתערוכה ״צעצוע״ שהתקיימה בנמל תל אביב. למי שלא מכיר, האוףביטס הוא סטודיו לצעצועים של המעצב רועי ברזני ושותפו אבנר גורן. השניים מייצרים צעצועים להרכבה עצמאית  מחומרים שאפשר למצא בכל תיבת כלים בכל בית – אומים, ברגים, קפיצים וכו׳. כל החלקים נצבעים ונארזים ידנית – כדי להיות מורכבים ידנית.

 ברזני, בן 36, הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (2006). מאז שסיים את הלימודים פיתח את הקונספט והסיפור של האופביטס, ומזה שש שנים הוא הבעלים של סטודיו ל-ui/ux. גורן, אף הוא בן 36, בוגר החוג למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב. ב-10 השנים האחרונות עבד כמנהל פרויקטים בהייטק ולאחר מכן שימש כיועץ בתחום המציאות הרבודה. בקמפיין הקיקסטארטר שלהם שהושק אתמול, הם מקווים לגייס כספים בעבור סדרה חדשה של אוףביטס, ולהרחיב את היריעה גם אל צעצועים על גלגלים ודברים נוספים.

״הרעיון של האופביטס התחיל מתוך משחק בארגז הכלים באחד מהתרגילים שעשיתי עוד מלפני הלימודים״, מספר ברזני. ״במשך כל תקופת הלימודים השארתי את הרובוטים בצד ולא יצא לי לפתח את הקונספט והסיפור עד שהגעתי לפרויקט הגמר. שם היה לי סמסטר שלם לעשות מה שאני רוצה. במהלך התקופה הנ״ל בניתי את עיר הרובטים שהוצגה בכמה וכמה תערוכות וקיבלה אחלה תגובות. עדיין לא היה לי מוצר למכור אבל הבנתי שאנשים רוצים את הרובוטים והבנתי שאני צריך לפתח את המוצר.

״בהתחלה מכרתי את הרובוטים מורכבים בתוך כוס ויסקי עם תחתית של בקבוק קוקה קולה וזה נמכר די מהר. לאחר מכן פיתחתי את המותג BITBOT – הרובוט הגיע ממותג בתוך אריזה מעוצבת אבל עדיין היה מורכב. לאחר שבועיים גיליתי להפתעתי מותג עם אותו שם שגם מוכר צעצוע מעוצב ורשם את השם ברישום מסחרי בכל העולם. הבנתי שאם אני רוצה לעשות משהו גדול עם המוצר אני חייב לחשב מסלול מחדש. חצי שנה לאחר מכן הקמתי את המותג THE OFFBITS: רובוטים שגילו תכונות אנושיות בממלכה האפורה והרחוקה שלהם, ועל כן הם נפלטו מעירם וגורשו לכדור הארץ מפורקים כקיט להרכבה״.

Offbits_Craebit_box

Offbits_part_3

המותג הושק, כאמור, ב־2011 בתערוכה ״צעצוע״ שהתקיימה בנמל תל אביב, שם קיבלו הרובוטים תפנית: החלקים הפכו להיות צבעוניים והסיפור התפתח למשהו שלם יותר. ״בתערוכה העברתי סדנאות להרכבה וראיתי שאנשים נהנים להרכיב את הרובוטים ולבטא באמצעותם את היצירתיות שלהם. במהלך התערוכה אנשים שלחו לי מיילים עם הרובוטים שהרכיבו והעלו את התמונות לאתר.

״אז הבנתי שיש פה משחק חדש, שיש פה משהו גדול שאפשר לפתח. בשנה האחרונה אנחנו מוכרים את האובפיטס כערכה להרכבה עם קוד לפתיחת פרופיל ולשיתוף עם כל הקהילה. אנחנו מקבלים פידבקים מדהימים מהחנויות וכרגע אזל לנו המלאי. באמצעות קמפיין הקיקסטארטר אנחנו רוצים להגיע לייצור גדול ופריסה רחבה יותר. דבר נוסף שחשוב לי להזכיר זה שאנחנו גאים להעסיק אנשים בעלי מוגבלויות בתהליך הייצור שלנו כחלק מערך עליון של החברה לקבל את האחר (כמו הסיפור של הרובוטים!)״.

מה חדש בקמפיין הקיקסטארטר?

״האופביטס מגיעים לקיקסטארטר אחרי כשנתיים של טסטים בחנויות וארועי מכירה״, אומר גורן, ״ודרכם אספנו את הפידבק שאיפשר לנו לפתח את הגרסה החדשה שנשיק בקמפיין, הכוללת שלל שיפורים בעיצוב, במודולריות (בזכות מחברים מקוריים שפיתחנו), במשחקיות, ובסיפור. המטרה הראשונית היא לגייס את הכספים הנדרשים לייצור של כ-10,000 יחידות, ודרך כך ׳לעלות ליגה׳ מבחינת היקף, איכות, ואחידות הייצור.

״על ידי כך שתומכי הקמפיין משלמים מראש על המוצרים שהם רוצים, אנחנו יכולים להרחיב את ההיצע שלנו. לדוגמה: ערכות ההרחבה מעניקות מגוון אפשרויות הרכבה מתקדמות, כולל בניית רכבים, ׳חיות׳ ועוד כיד הדמיון הטובה.

״כאמור, אחד הקונספטים המרגשים באופביטס הוא היכולת לקחת את הערכה הבסיסית ולעצב אותה מחדש דרך הוספת חלקים ממה שיש בכל ארגז כלים ביתי. אנחנו קוראים לקונספט הזה ׳צעצוע קוד פתוח', ומדהים אותנו בכל פעם מחדש לראות את היצירות החדשות שאנשים מעלים לרשתות החברתיות ולאתר שלנו. גם מבחינה זו הפלטפורמה של קיקסטארטר מתאימה לנו במיוחד בשל האפשרות להגיע לקהל של early adopters, שיהוו את הבסיס לקהילת ה־creators העתידית של האופביטס״.

offbits_cars offbits_BabaBit_Car

מה למדתם על אוףביטס ועל הקהל במהלך השנים?

ברזני: ״הדבר המענין שלמדתי, ואני בטוח שבהמשך הוא ימשיך להפתיע אותי, זה איך משתמשים בונים את האופביט שלהם בכיוונים שבכלל לא חשבתי עליהם, בסדנאות וקיטים שאנחנו שולחים לאמנים שונים ברחבי העולם. כמעט כל אופביט יראה שונה מהעיצוב המקורי שלו״.

מה התוכניות לעתיד?

גורן: ״בעתיד הקרוב נהיה עסוקים מעל הראש בהרמת הקמפיין ובניהול שלו. לאחר מכן צפויה תקופה מאתגרת אך מרגשת של מימוש והבאת תוכניות הייצור מהכוח אל הפועל. את החשיפה שתביא לנו הקמפיין אנחנו מקווים למנף להרחבת אזורי הפעילות דרך יצירת קשרים עם מפיצים בארץ ובחו״ל. מעבר לכך, כמו שיש אינסוף אפשרויות חיבור בין החלקים שלהם, כך אנו רואים אינסוף אפשרויות לעתיד של האופביטס.

״החזון שלנו רחב במיוחד וכולל פיתוח ערכות חדשות, הוספת אלמנטים טכנולוגיים כדוגמת סנסורים ומעבדים (connected toy), ייסוד קהילה מקוונת של אוהדים ויוצרים מקוריים, הרחבת סיפור המסגרת ופיתוחה בכיווני מדיה שונים, פיתוח משחקים ואפליקציות המבוססות הן על הסיפור והן על הקונספט של הצעצועים, ועוד ועוד ועוד.

״דווקא המשימה הקשה ביותר בעיניי תהיה למקד את הפעילות שלנו רק בתחום אחד או שניים מהנ״ל (לפחות בזמן הקרוב), כך שאני בונה על הקהל לא רק לכוון אותנו לתחומים שהכי מעניינים אותו, אלא במיוחד להרים את הכפפה ולקחת את הפלטפורמה הפתוחה שאנחנו מציעים למקומות שקשה כרגע אפילו לדמיין.

״בסופו של דבר אנחנו חיים במגרש משחקים אחד גדול והכל מסביבנו צעצועים. זה הדלק שמניע את האוףביטס: איך לקחת את האפשרויות שזמינות לנו בכל רגע נתון ולעשות מזה משהו חדש, מגניב ומסעיר״.

offbits_robot_mask

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. שרה חינקיס

    אני רואה בהרכבה המתאימה מגיל 7 עד 70. כעוסקת בהוראה , שנים רבות .יש בפעילות משחק אתגרי . הדורש דמיון . פיתוח יכולת מוטורית , עבודה קבוצתית .נגיעה בחומר . עוד פעילות השונה מצפייה בטלויזיה ומשחקי מחשב .

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
';
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden