כל מה שחשוב ויפה

מועדון תרבות / כניעה. מישל וולבק

מדור חדש: עיצוב לתרבות - עטיפות ספרים, כרזות של מופעי מחול ופסטיבלי תרבות, תדמית של תערוכות, עטיפות תקליטים, פוסטרים של סרטים ועוד. והפעם: שרון רוטברד מהוצאת בבל על העטיפה של כניעה, ספרו האחרון והמדובר של מישל וולבק

cover_single_14_sfs

1+1: כניעה. מישל וולבק (2015). הוצאת בבל
עיצוב וסדר: סטודיו דרום, דוד בן הרא״ש

שרון רוטברד, הוצאת בבל: כניעה הוא הרומן השישי של מישל וולבק וספרו השמיני שרואה אור בהוצאת בבל. זהו רומן פוליטי המתאר תרחיש לא לגמרי בלתי סביר שבו צרפת נופלת כפרי בשל לידיה של מפלגה מוסלמית שבראשה עומד פוליטיקאי מוכשר, מוחמד בן–עבס, שזוכה בבחירות והופך לנשיא השמיני של הרפובליקה החמישית של צרפת.

מעבר להיבט האקטואלי של הספר, שיצא לחנויות ביום שבו התחוללו שני פיגועים רצחניים בפריז, ״כניעה״ עוסק בדינמיקה של שיתוף הפעולה, בקונפורמיזם, באופורטוניזם ובפשיטת הרגל המוסרית והערכית של החילוניות והנאורות באירופה.

וולבק הוא סופר צרפתי יליד שנות החמישים; אנחנו מלווים אותו כמעט מתחילת דרכו הספרותית.

הדימוי

הדימוי ״נערה בלונדינית״ (2004) הוא של בריז׳יט נידרמאייר (Brigitte Niedermair), צלמת ואמנית צרפתיה המתגוררת ופועלת באיטליה. זהו תצלום מבוים של אישה שוכבת המכוסה בבורקה איסלמית אך תוך כדי כך חושפת את טבורה, את זרועה ואת רגליה. ההומור שבתצלום מהדהד את המהלך האירוני שוולבק עושה ברומן הזה שבו הוא נותן לדמות שלו, פרופסור לספרות בסורבון, סיבות טובות להתאסלם (עכשיו אפשר להתחתן עם יותר מאישה אחת).

01b

התהליך

ככלל, אנו סבורים שחיפוש הדימויים לעטיפות הוא חלק מעבודת המערכת. במקרה של הספר הזה מדובר היה במשימה לא פשוטה לאור המוקשים הרבים (איסלמופוביה, מיזוגניה) שטמונים ברומן בכלל, ובעיסוק באיסלם בפרט. בחנו לא מעט אפשרויות שבחלקן ניסינו להתחמק מעיסוק ישיר בנושא (למשל להשתמש בפורטרט של המחבר) ובחלקן ניסינו להתעמת איתו. בסופו של דבר, אחרי דיונים רבים במערכת, החלטנו להתעמת. הבחירה נפלה על הדימוי הזה, שמציע בפשטות (אך כאמור באירוניה) שאיסלם יכול להיות סקסי.

Hou_2nd

המקום השני

למקום השני במקצה הגמר הגיע דימוי המראה זוג צעיר בדרכו למכון העולם הערבי בפריז שתוכנן על ידי האדריכל ז׳אן נובל. ברקע אפשר לראות את ביתן שאנל של האדריכלית זאהה חאדיד. שני המבנים מציעים דימוי מודרניסטי, פוטוריסטי וגבוה של התרבות הערבית. בסופו של דבר הדימוי הזה נפסל משום שסברנו שהדימויים הארכיטקטונים הללו לא יהיו מספיק נהירים לקורא העברי. אנחנו עדיין משוכנעים שזו יכולה להיות עטיפה נהדרת למהדורת הכיס הצרפתית.

עיצוב טוב

אין לנו שום נוסחה לעיצוב טוב. במקרה זה, השאלה של העיצוב מעט מנוטרלת שכן העטיפה משתלבת בעיצוב של הסדרה שכבר נקבע מראש והאתגר העיקרי הוא בבחירת הדימוי. דימוי טוב הוא דימוי בלתי נשכח.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. יותם שווימר

    תודה רבה, מעניין מאוד ובהצלחה עם הפינה החדשה!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden