כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
סטודיו ננדו, מראה הגלריה העליונה במוזיאון העיצוב חולון. כל הצילומים: Takumi Ota

מינימל קומפקט

אוקי סאטו, המוח והכוח היצירתי מאחורי סטודיו ננדו היפני ומעצב השנה של מגזין ״וולפייפר״, נוחת בישראל ומסביר למה אין דבר כזה מוצר ״רגיל״ (יש רק אנשים רגילים), איך מזהים עיצוב טוב (אם אפשר להסביר אותו בטלפון לאימא שלך או לילד) ומה הקשר בין סושי לרטרוספקטיבה החדשה שלו במוזיאון העיצוב חולון

אחת העבודות שהוצגו בתערוכה שחנכה את מוזיאון העיצוב חולון ב-2010 הייתה מנורת הנאבי של סטודיו ננדו היפני, שהייתה עשוייה מתכת ששינתה את צורתה והתרחבה כאשר היא התחממה (כלומר, לאחר שהדליקו אותה). ״הרצון להציג תערוכה לננדו נבט כבר אז״, מספרת גלית גאון, האוצרת הראשית של המוזיאון. ״הסתמן כי מתוך המעצבים הצעירים בתערוכה אחד המעניינים ביותר הוא אוקי סאטו, המעצב הראשי של ננדו.

״בפעם השניה נפגשנו בטוקיו. אני סיימתי לסדר את התערוכה של המעצבים הישראלים, ומעבר לקיר החלו עיתונאים לראיין את סאטו בעקבות עבודתו לקוקה קולה. בשיחה קצרה, מייד אחרי ה-׳הו כן, חולון׳, החלטנו ש׳צריך לחשוב על משהו לעשות יחד׳. נפגשנו שוב במילאנו באותה שנה, ושוב לפני שנה וחצי. הפעם כבר קבענו ממש פגישת עבודה, ארוכה״.

בתוצאה של אותם המפגשים ושל הקשר שטוותה גאון עם סאטו אפשר לפגוש החל מראשית החודש במוזיאון, שיכול לזקוף לעצמו השג בינלאומי מרשים, עם פתיחת תערוכת הרטרוספקטיבה הראשונה בעולם של הסטודיו, מהחשובים בעולם. מבחינתה של גאון, שעזבה במקביל את המוזיאון, זו סגירת מעגל.

״כמובן שהמבנה של מוזיאון העיצוב חולון תפס את תשומת הלב שלנו, אבל ההחלטה התקבלה בגלל האנשים״, מספר אוקי סאטו, המעצב הראשי של הסטודיו. ״זה היה מרגש לדמיין את התערוכה הגדולה הראשונה שלנו יחד עם צוות של מקצוענים בראשותה של גלית גאון, כולם בעלי תפישה חדה ותשוקה לעיצוב״.


לקריאה נוספת: את הקצב היצרני והדיוק המושלם של מוצרי ננדו מסבירה האוצרת האורחת, מריה כריסטינה דידרו, לחגית פלג רותם: ״ביפנית קוראים לזה Otaku – משוגע לדבר״


מראה הגלריה התחתונה

מראה הגלריה התחתונה

סאטו, יליד טורונטו, קנדה, סיים לימודי תואר שני באדריכלות באוניברסיטת ווסדה בטוקיו. את סטודיו ננדו הוא הקים בשנת 2002 אחרי ביקור מעורר השראה שערך בתום לימודיו ביריד הרהיטים הבינלאומי במילאנו. משמעות המילה ״ננדו״ ביפנית היא חימר חופשי, חומר רך וגמיש המסמל את האופן שבו ביקשו מקימי החברה לעבוד. מאז נוסד, הפך ננדו לאחת מחברות העיצוב המצליחות ביותר בעולם וזכה בהכרה ובפרסים רבים.

בשנת 2006 דירג השבועון Newsweek את אוקי סאטו כאחד ממאה היפנים המוערכים ביותר, ובשנת 2008 את סטודיו ננדו כאחת ממאה החברות היפניות הקטנות המובילות. לאחרונה זכה סאטו בתואר מעצב השנה הן של מגזין Wallpaper והן של Elle Décor.

הסטודיו משתף פעולה עם מגוון רחב של מותגים, ביניהם קפליני, מורוסו, ביזאצה, טוד׳ס, לואי ויטון, הרמס, בקראט, קאמפר, פומה, סטארבקס, קוקה קולה – וגם אבן קיסר הישראלית, שתציג בתערוכה שתי עבודות: ״גן האבן״, שהוצגה לראשונה בשבוע העיצוב במילאנו 2013; ו״בּצֵל״, העבודה החדשה היחידה בתערוכה (בשיתוף גלאס איטליה), שממוקמת ברחבת הכניסה למוזיאון, ועוצבה כך שאור השמש לוקח בה חלק פעיל ויוצר אפקט אופטי ייחודי.

אני לא חושב שיש דבר כלשהו בעולם הזה שאפשר לקרוא לו ׳רגיל׳. כשמישהו מסתכל על משהו והוא נראה לו רגיל, אני חושב שהמשמעות היא שרק שהדרך שבה הוא מתבונן בדברים היא רגילה. אני חושב שיש צד טוב וצד רע לכל דבר בעולם הזה, והיחסים ביניהם דומים ליחסים שבין אור וצל. להסב את תשומת ליבו של המתבונן לחלק ה׳מואר׳ של האוביקט הוא אחד מתפקידיו של כל מעצב

״בצל״

״בצל״

nendo_the_space_in_between_ground_floor04_takumi_ota

״גן האבן״

״גן האבן״

74 העבודות שיוצגו בתערוכה יציגו את האתגרים והפתרונות שבהם נתקל הסטודיו, תוך אינטראקציה עם הטיפולוגיות השונות של אוביקטים ושל האזורים הלא-נחקרים בהם. באופן לא מפתיע, את כולן מאפיין אותו מינימליזם יפני מפתיע, נחשק ויוצא דופן.

״אני לא חושב שיש דבר כלשהו בעולם הזה שאפשר לקרוא לו ׳רגיל׳. כשמישהו מסתכל על משהו והוא נראה לו רגיל, אני חושב שהמשמעות היא שרק שהדרך שבה הוא מתבונן בדברים היא רגילה. אני חושב שיש צד טוב וצד רע לכל דבר בעולם הזה, והיחסים ביניהם דומים ליחסים שבין אור וצל. להסב את תשומת ליבו של המתבונן לחלק ה׳מואר׳ של האוביקט הוא אחד מתפקידיו של כל מעצב. בכך הוא מאפשר לעולם להיות מקום עשיר ויפה יותר. לכן אני מנסה להכניס קצת הומור לחפצים שאני מעצב ולגרום לאנשים לחבב אותם״.

״העבודות של אוקי סאטו (או סטודיו ננדו) מאופיינות בסיפורים, נרטיבים ברורים, קצרים – ובחלק גדול מהמקרים גם בהומור מרומז״, אומרת גאון. ״בדיוק כמו בחיים, העבודות מינימליסטיות אבל ברורות ומתקשרות עם אנשים בכל העולם, בתרבויות שונות וסוגי קהל אחרים. השיח פשוט, אנושי ומזמין להיות חלק: ׳אפשר להסביר עיצוב טוב בטלפון לאמא שלך או לילד׳, מצוטט אוקי סאטו שוב ושוב.

״והיקף העבודה, טוב, כאן מדובר באמת בפנומן, הסטודיו מייצר מאות פריטים חדשים בשנה, זה מרתק לראות את תהליך העבודה – אנחנו חווינו אותו דרך עיצוב התערוכה עצמה שהיא כמו החפצים עצמם, מינימליסטית, ברורה, עשויה קו שחור אחד, עם מעט צבעים ויש בה סיפור אנושי מזמין״.

אני חושב שיש מוצרים שהם קצת כמו תבשיל קדירה, כלומר שהטעם שלהם מתפתח אחרי שמבשלים אותם לאורך זמן. אבל התהליך שלי דומה יותר להכנת סושי, במובן שאני מקדיש חשיבות רבה לטריות של הרעיונות. אני מנסה לעבוד בידיים זריזות, לטפל בדג לפני שחום הגוף שלי עובר אליו

מראות הגלריה העליונה במוזיאון. כל הצילומים: Takumi Ota

מראות הגלריה העליונה במוזיאון. כל הצילומים: Takumi Ota

nendo_the_space_in_between_upper_floor09_takumi_ota nendo_the_space_in_between_upper_floor28_takumi_ota nendo_the_space_in_between_upper_floor23_takumi_ota nendo_the_space_in_between_upper_floor17_takumi_ota

בקטלוג התערוכה שואלת את סאטו אוצרת התערוכה, מריה כריסטינה דידרו, מהו סוד היצירתיות שלו. ״לי באופן אישי אין למרבה הצער אף סוד שקשור לתהליך היצירתי שלי״, הוא עונה. ״מצד שני, אני מרגיש שזה חשוב להתעניין בפרטים הקטנים שאנשים אחרים אינם מתעניינים בהם. לא משנה אם זו קוביית שוקולד או שזה טלפון חכם: בסופו של דבר מדובר בבני אדם שיבואו במגע עם התוצר הסופי. המטרה – לעורר באנשים האלה איזושהי תגובה רגשית – לא משתנה בכלל.

״אני חושב שיש מוצרים שהם קצת כמו תבשיל קדירה, כלומר שהטעם שלהם מתפתח אחרי שמבשלים אותם לאורך זמן״, הוא מוסיף. ״אבל התהליך שלי דומה יותר להכנת סושי, במובן שאני מקדיש חשיבות רבה לטריות של הרעיונות. אני מנסה לעבוד בידיים זריזות, לטפל בדג לפני שחום הגוף שלי עובר אליו״.

אפרופו סושי, אתה חושב שאפשר לדבר על מקומיות בהקשר של עיצוב ויצירה בעולם הגלובלי של 2016?

״אני נוסע בכל רחבי העולם, עובד עם לקוחות בכל רחבי העולם, ואני תמיד מנסה להביא בחשבון את המקום, את התרבות ואת החברה שבהם אני פועל, ולהוציא מהם את הטוב. עם זאת, אני לא יכול להסיר את ה׳יפניות׳ מהעיצוב שלי מכיוון שאני יפני שחי ביפן. אני אף פעם לא שוקל במודע להוסיף ׳יפניות׳ לעיצוב שלי.

״מצד שני, גדלתי בקנדה עד גיל 10 באזור כפרי, ולכן קיבלתי הלם תרבות כשעברתי למרכז טוקיו כשהייתי בן עשר: הכל נראה לי חדש ומעניין, ואני חושב שבעקבות החוויה הזו אני יכול למצוא בקלות דברים יוצאי דופן ומשמחים בחיי היומיום. אני אשמח אם קהל המבקרים ירגיש, יחווה ויבין שעיצוב הוא לא דבר כל כך יוצא דופן, ושאתה יכול למצוא ולראות משהו משמח ויפה בחיי היומיום שלנו אם אתה זז טיפה ומשנה את נקודת המבט שלך. אני חושב שזה מה שמושך בעיצוב״.

מה אתה יכול לספר על תהליך העבודה שלך? על עשרות המעצבים שעובדים בסטודיו 24 שעות מסביב לשעון על פרויקטים רבים כל כך בו זמנית?

״אני לא יכול לעשות שום דבר בלעדיהם, כל הערך של ננדו תלוי במעצבים שלנו. על כל פרויקט בננדו אחראי מעצב אחד. אני עובד יחד עם כל אחד מהם, כך שאנחנו צוותים של שני אנשים שאחראים על כל פרויקט ומדברים עליו בזמן הפיתוח שלו.

״אני זה שהוגה את הרעיון שבגרעין של כל פרויקט, אך לעיתים קרובות מתפתחות סיטואציות בלתי צפויות, או שפרויקט פונה לכיוון אחר או מתרחב בצורה משמעותית במהלך העבודה עליו. אלמנט הלא נודע הוא אחד החלקים המרגשים ביותר של תהליך העיצוב״.

איפה אתם מותח את הקו בין אוקי סאטו לבין ננדו, בין החיים האישיים שלך לבין החיים המקצועיים?

״אין הרבה מקום בין החיים המקצועיים לבין החיים הפרטיים שלי – אני מבלה את רוב ימיי במחשבה על עיצוב. אף פעם לא באמת חשבתי על עיצוב כעל עבודה. זה חלק מחיי היומיום שלי, כמו נשימה או שינה. אני חושב שהיום שבו אתחיל לחשוב על עיצוב כעבודה יהיה היום האחרון שלי כמעצב.

״אבל אם הייתי באמת חייב לבחור איזשהו רגע, הייתי אומר שזה הזמן שאני מבלה על בסיס קבוע במנוחה עם הכלב שלי, שנמצא איתי תמיד בבית ובמשרד. הרגעים הקצרים האלה הם קרוב לוודאי היחידים שבהם אני ׳מכבה את עצמי׳. אם תיקח את הסימן היפני לשם שלי, אוקי, ותוסיף סימן שנראה כמו פסיק בפינה, תקבל את הסימן למילה כלב. וזה בדיוק ככה – הכלב שלי הוא מין סימן פיסוק בחיים שלי, שמסמן לי איפה לעצור לרגע״.

מה הם הדברים החשובים ביותר שלמדת מאז שפתחת הסטודיו שלך בשנת 2002?

״מה שלמדתי ביותר הוא שיש עדיין הרבה דברים שאני צריך ללמוד. עולם העיצוב עשוי להשתנות הרבה ב-14 שנים, עם זאת, שום דבר לא הולך להשתנות מבחינת העובדה שאני באמת אוהב עיצוב״.

פורסם לראשונה בגרסה מעט שונה במגזין טיים אאוט

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. הדס

    מרענן ומלא ברק

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden