כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

באיזה צבע תרצה את הלוגו שלך?

אני לא יודע אם שמתם לב, אבל המאבק בין הלווין לכבלים בגיוס לקוחות אינו מתבטא רק בתוכן, שירות או מחיר אלא גם בצבע. אצל הכבלים העניין פשוט יותר: עם שינוי השם ל-HOT נצבע הלוגו באדום ואיתו גם כל הפרסומים בטלוויזיה, בעיתונות, בשלטי החוצות ובכל אמצעי התקשורת. באה חברת הלווין ושינתה גם היא את הלוגו שלה, אולם בעוד שחברות הכבלים יצרו זהות מאד מובחנת מבחינת הצבע, החליטו ללכת ב-YES על זהות רב צבעונית. באיזה צבע הלוגו של YES? קשה לדעת. לערוצי הסרטים צבע משלהם, ליס פלוס צבעוניות משלו וכן הלאה. כך גם פרסומי החברה אינם נצבעים בצבע אחד אלא בד״כ מאפיינת אותם צבעוניות עזה ועשירה.

YES אינה החברה הראשונה שנוהגת כך. בעוד שאת המהלך של HOT ניתן להצדיק מבחינת הקניית זהות על מנת לשמור זכירות אצל הצרכן, קשה יותר לנמק את הבחירה של YES. יחד עם זאת לדעתי, כשאני מסתכל על חברות נוספות שלא בחרו בצבעוניות אחידה, מתחזקת בי האמונה שהמהלך בו הם נקטו הוא נכון עבורם. האם מישהו יכול להגיד מה הצבע של הלוגו של NIKE? של MTV? שתי חברות שאי אפשר להגיד עליהן שהן אינן משקיעות בזהות התאגידית שלהן, ושכמעט כל אחד יכול לציין איך נראה הלוגו שלהם.

3

מקרה מבחן מעניין נוסף באותו ההקשר הוא של THREE – מפעיל סלולרי בבריטניה. הלוגו שלהם משנה את צבעוניותו הפנימית באתר בצורה מתמדת וכשהוא מגיע לדפוס הוא אינו שומר על צבעוניות אחידה. זה מה שהיה למעצב של הלוגו להגיד עליו בהודעה לעיתונות שהחברה פרסמה באוקטובר 2002:

Together with its full graphic identity, 3 presents a more complete picture of the brand’s character. The logo has a light titanium outside and a dynamic, playful, vibrant inside, animating through the whole spectrum of colour. The contrast between the outside and the inside articulates the spirit of 3: cool on the outside, hot on the inside, echoing the same spirit as the tough outer shell of the 3G handsets and the cauldron of dynamic information and entertainment inside

נכון, לא כל חברה יכולה להרשות לעצמה לשנות את הצבע של הלוגו שלה כל שני וחמישי, ולא לכל תחום זה מתאים. ברור שיהיו כאלו שיחלקו עלי ויאמרו שהצבע הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר בשמירה על הזהות התאגידית עקב היכולת לבדל את עצמך מהמתחרים ולשדר ערכים מסויימים הקשורים בצבע (כדוגמת HOT כל מה שחם). יחד עם זאת, אני מאמין שההעזה ללכת דווקא נגד הזרם היא שמאפיינת חברות חדשניות המעונינות לספק לצרכן חוויה ושרות דינמיים שהם יותר מבעלי גוון אחד, כדוגמת YES.

* גילוי נאות (?) – אני מנוי של YES ואני מאד (מאד) מרוצה…

9 תגובות על הכתבה

  1. קורט קוביין

    שהצבע הצהוב הוא זה שיתאים ביותר.
    צהוב זה הכי אחי,כמו שאומרים בצהובון של המדינה.
    ומה קרה לביקורת שלך,שהיתה אמורה להיות במוסף הספרים של הראץ?

  2. חם

    בימים שבהם הסגול הוא סלולרי, הכחול הוא הסלולרי השני, והכתום הוא של הסלולרי השלישי או של הפיצה המרובעת או
    של מתנגדי המהלך המדיני,
    הדבר גורם לשחרור אחיזתם של ה"גדולים" בצבעים והחזרתם
    לבעליהם הטבעיים- הציבור.

  3. שרונה הו

    (אבני)
    אפשר שהסדרתיות תתבטא בחוסר סדרתיות.
    ככה זה עובד, בכל אופן, בדוגמאות הטובות שהצגת.
    במקרה של יס זה פשוט לא עובד – כי האלמנט היחיד שנשאר קבוע אינו מספיק דומיננטי בשביל לחבר יחד את סדרת הלוגואים, וכי השינוי מלוגו ללוגו של יס הוא לא קבוע והגיוני אלא אקראי.

  4. גרי אפשטיין

    אני עשיתי לעצמי לוגו יפה לעסק שאני מריץ עכשיו שזה עסק לניקוי חרא של פילים ממדרכות.
    יש הצעות לצבע?

  5. קורט קוביין

    זה ידוע שעכשיו זו העונה לקנות פילים.
    ואז,כמובן שצריך שמישהו ינקה גם את החרא שלהם.
    כי זה די גרוע לדרוך גם בחרא של סתם כלב,אבל פיל… 🙁

  6. יובל סער

    לא נראה לי שכל כך מהר ה"גדולים" ישחררו את אחיזתם בצבעים ויחזירו אותם לציבור.
    לך שרונה – אני לא חושב שבמקרה של יס זה לא עובד. נכון שהאלמנט הקבוע היחיד יכול היה להיות יותר דומיננטי אבל לא נראה לי שהשינוי הוא אקראי. הם כן משתמשים באותם צבעים כל הזמן למיטב הבנתי
    ולגבי הביקורת בהארץ – אין לדעת מה קרה, באתר היא נמצאת בכל אופן, בטח תפורסם בשבוע הבא

  7. חם

    רק תוצר לוואי מבורך

  8. מאייר

    ראוי גם לציין את זכיינית ערוץ 2 קשת, שאימצה לעצמה תדמית צבעונית מאוד, מה שהבליט אותה יחסית לשתי הזכייניות האחרות – רשת הכחולה וטלעד האדומה.

  9. Yaronimus

    אני גם חושב שהייתה זו בחירה טובה לשנות את הצבע ולא להשאר רק בצבע אחד, אבל כמובן שכל מקרה לגופו.
    במקרה של הוט זה כבר הופך למדכא. כמה שהאדום יכול להיות מעיין בשלב מסויים זה כבר יותר מידי.

    לוגו שצריך הרבה "נספחים" (כיתוב בנוסף ללוגו ולידו. למשל ערוצים שונים) יכול לשנות את צבעו, אבל אולי זה מפריע יותר מידי לזכירת המותג.
    אולי הפשרה היא שבמקום שהלוגו של המותג ישנה את צבעו רק ה"נספחים" ישנו את הצבע.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden