כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

צילומים: אלי גרוס

אלי גרוס: קרן אור

פורטפוליו Promotion: התערוכה ״אלי גרוס: קרן אור״, שתיפתח ביום שני 30.4 בגלריה ע״ש מורל דרפלר במרכז האקדמי ויצו חיפה, תסכם את פעילותו ארוכת השנים של גרוס במרכז, כצלם תעשייה מוביל וכמחנך. אוצר: עמית זולר

אלי גרוס, ותיק המרצים במחלקה לצילום במרכז האקדמי ויצו חיפה – ואולי במרכז כולו – מסכם קריירת צילום ארוכת שנים. גרוס החל ללמד בשנת 1985. לצלם: הרבה לפני כן. גרוס הוא דור שני למשפחת צלמים: אביו, משה גרוס הקים את סטודיו ״קרן אור״ בחיפה והיה אחד הצלמים המסחריים הבולטים בארץ. משה גרוס ו״קרן אור״ החלו מסע אל תוך עולם צילום התעשייה והארכיטקטורה בישראל. אז הצטרף אלי אל הסטודיו שהקים אביו. הוא יצא ללימודים שהחלו במכללת הדסה ירושלים ב־1974 והסתיימו ב־1977 בווינונה, ארצות הברית.

בתחילת דרכו התמחה גרוס בפיתוח והדפסת צבע, תחומים שהיו חסרים בישראל וב״קרן אור״. תחום זה עיצב את תפישת הצבע הכל כך אופיינית בעבודותיו הצילומיות. יותר מאוחר עמד שווה מול שווה עם אביו, ויחד פיתחו השניים את תחום צילום התעשייה, דרך התעשיות הביטחוניות, התעשיות המסורתיות ואף תעשיות ההייֲטק, שהיו אז בראשית הדרך. התערוכה הרטרוספקטיבית תקיף את כל סוגי התעשיות שבהן נגע גרוס: מתכשיטים דרך טקסטיל ועד לאופטיקה, מחשבים, כלי נשק, טילים ומטוסי קרב.

גרוס אינו רק צלם תעשייה: הוא גם מחנך, שמוביל את נושא הצילום המבויים במחלקה לצילום במרכז האקדמי ויצו חיפה. את השפעתו של גרוס על התלמידים אפשר לראות בכל עת ובכל פרסום, סטודנטים ובוגרים כאחד. את ההשפעה של תלמידיו עליו אפשר לראות בקו הצילומי המתפתח שלו, שמתאפיין כיום בקו פשוט המנצל את איכויותיה של המצלמה, פחות מושפע מאפשרויות ממוחשבות ומושפע הרבה יותר מתפישות קולנועיות, שבאות לידי ביטוי במפתחי צמצם, בזויות צילום ובתנועות מצלמה, בשימוש שהוא עושה בתאורה קיימת, בסטייה הצבעונית כאיכות כשלעצמה.

קו הצילום הנוכחי עומד כהיפוך לאיכויות שאיתן הגיע גרוס אל המרכז האקדמי. גרוס וקרן אור הציעו בשנות ה־80 צילומים מורכבים מאין כמוהם, שהתאפיינו באיכויות מונטאז׳ צילומי שנעשה באמצעים אנלוגיים. שקופית בודדת שנחשפה הרבה יותר מפעם אחת במספר חשיפות על מספר ״סטים״ צילומיים שונים, שחלק מהם כללו מסיכות שהיו עשויות מנגטיבים על סרטי Line, טכניקות מורכבות מאין כמוהן שהציבו את הצלם של אותה תקופה על אותה מדרגה יחד עם קוסם.

״איך הוא עושה את זה״ היה ביטוי השתאות חוזר באותה עת. וכשקוסם שכזה עובר טרנספורמציה ובוחר בפשטות, אך באותה עת איננו מוותר על הווירטואוזיות ועל החתירה הבלתי פוסקת אל עבר האסתטי והיפה, התוצאה היא תערוכה שמסכמת את התקופה שבה לימד גרוס במרכז האקדמי ויצו חיפה, אולם בשום פנים ואופן לא את פועלו כצלם שימשיך לייצר בתשוקה אין־סופית, דימויים מלאים ביופי ואסתטיקה מחוברים אל רוח התקופה.

נעילה: 19.5

צילומים: אלי גרוס

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden