כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

דניאל ליכטר עושה היסטוריה בפעם השלישית

אחרי שעסק בדמויות היסטוריות ובציירים הגדולים, דניאל ליכטר התפנה לעסוק באנשים שמאחורי המצאת המחשב, בספר הקומיקס החדש שלו ״האקדמיה המצוירת 3״

Yuval:

הי דניאל, בוקר טוב ומזל טוב על הגשמת היעד של קמפיין ההדסטארט על האקדמיה המצוירת 3

Daniel:

כן. תודה! אני ממש שמח. למרות שאני כבר מוציא קומיקס כזה כבר ארבע שנים אני לא ציפיתי לאהבה והתמיכה שיש לאנשים עבור הקומיקס שלי

Yuval:

יפה. בוא נעשה רגע תקציר הפרקים הקודמים על האקדמיה 1+2: מה אתה יכול לספר עליהן?

Daniel:

הרעיון של האקדמיה המצוירת החל בפרק פיילוט לסדרת רשת שהגשתי בשנת 2014 לתחרות ״יוצרים ברשת 2.0״ של חברת גוגל ואיגוד המפיקים הישראלי. לקחתי פוסט של קבוצה מגניבה בשם היסטוריה גדולה בקטנה שהם כתבו על מנקה הישבן של הנרי השמיני, נתתי לקריין ועשיתי מזה סרט אנימציה.

מבין מאות סרטים שהוגשו הסרט הגיע לעשיריה שעלו לגמר ואף היה מועמד לייצג את ישראל בתחרות סדרות רשת בהונג קונג, אבל בסופו של דבר לא זכה. היו לי עוד רעיונות לסיפורים על דמויות היסטוריות ונורא רציתי לכתוב ספר קומיקס אז יצרתי מהם ספר קומיקס.

דניאל ליכטר. צילום: מ״ל

את הקומיקס השני על הציירים הגדולים כתבתי בגלל שהרגשתי שאני הרבה יותר מכיר את הנושא ויכול בצורה יותר טוב לשמש מעין ״אוטוריטה״ בנושא. גם למדתי תולדות האמנות בבצלאל והכרתי מרצים משם שיכלו לסייע לי. אבל כמה שחשבתי שאני מכיר את תולדות האמנות, הופתעתי לגלות הרבה דברים חדשים שלא ידעתי

Yuval:

מה לדוגמה?

Daniel:

שמיכלאנג׳לו לא שכב על הגב כשהוא צייר את הקפלה הסיסטינית והפיגומים היו בצורה של גשר כדי שאנשים יוכלו ללכת מתחת, כי הקפלה הסיסטינית הייתה מקום חשוב ועשו שם הרבה אירועים ותפילות. בספר שקראתי היה איזה שירבוט קטן שמיכלאנגלו עשה, כשכתב כמה היה קשה לצייר את הקפלה, וזה פחות או יותר כל מה שהיה לי. הייתי צריך להשתמש בדמיון ולחפש רפרנסים באינטרנט

Yuval:

מי היה הקהל שחשבת עליו לקומיקסים האלו?

Daniel:

כשהתחלתי לא ממש ידעתי מי יהיה הקהל. ידעתי שזה ילדים שיודעים לקרוא בלי ניקוד שזה מעבר לכיתה א׳. היום אני מכיר את המונח middle grade שזה ילדים בגיל 8-12

Yuval:

ומה קרה שדגדג לך להוציא לאור את האקדמיה 3?

Daniel:

את הרעיון לאקדמיה 3 עלה לי בזמן שעבדתי על 2. הנחתי שאם אני ממשיך בסדרה אני צריך ללכת לנושאים שונים מהקודמים אז בהתחלה חשבתי על נושא של מדע. אבל אז חשבתי לעצמי שילדים שמעו על המונה ליזה, ויודעים אפילו מי צייר אותה, אבל לא כולם ראו אותה במציאות. לעומת זאת הם בטוח ראו מחשב, אם הם לא כבר משתמשים בו, אבל הם לא יודעים מי המציא אותו וגם אני ואני בטוח שמלא אנשים לא יודעים.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

חשבתי שזה רעיון סופר מקורי ורציתי נורא לסיים את האקדמיה 2 ולהתחיל לעבוד על השלישית. ואז ככל שהתעמקתי בנושא גיליתי שיש על הנושא ספרים, אבל לא כל כך הרבה בהשוואה לסיפורים על ציירים.

Yuval:

מאיפה אם כך מתחילים?

Daniel:

מתחילים במחקר. אומרים שוויקיפדיה היא לא מקור טוב אבל היא טובה מספיק בשביל להבין פחות או יותר את הנושא, ובנוסף יש שם רשימה של מקורות מידע. הייתי בטיול ארוך עם אשתי בארצות הברית אחרי שהתחתנו וחיפשתי ספרים בנושא. קניתי ספר שהיה סופר משעמם וסבלתי נורא לקרוא אותו. היה יותר מדי טכני בשבילי.

אחרי זה גיליתי שוולטר אייזקסון כתב ספר בנושא שנקרא החדשנים אחרי שכתב את הספר על סטיב ג׳ובס. אז קראתי מן הסתם את שניהם וגם הכרחתי את עצמי לקרוא את הספר המשעמם. ואז מתחילים לכתוב. אני קודם כותב את הכל בתור סיפור ואז מחלק את הטקסט למשפטים ושם אותם בעמודים.

אחרי זה יש עוד עריכה כי אתה פתאום מגלה שכתבת יותר מדי בעמוד, כי יש מגבלה לכמה מילים אפשר להכניס לעמוד קומיקס וגם שיהיה מקום לציור. וגם מגלים שבמקום לכתוב משהו אפשר לצייר אותו. אז אני עושה סקיצה לכול הספר ואז מאיירים פרק פרק

Yuval:

איך הספר מחולק? כרונולוגית? ואולי תגיד בכמה מילים מה גילית: מי המציא את המחשב…

Daniel:

הספר מחולק לשישה פרקים שמסודרים בצורה כרונולוגית. הוא מתחיל איפשהו במהפכה החקלאית לפני איזה 7,000 שנה ומסתיים בהמצאת ה־WWW על ידי טים ברנרס לי כשעבד בשוויץ. ואין איזשהו ממציא בודד למחשב. גם מסתבר שלרוב ההמצאות תמיד מגלים שהיה איזשהו מקור להמצאה מסויימת. אבל מה שמיוחד במחשב בגלל שזו הייתה המצאה די מאוחרת, יש לנו יחסית הרבה מידע על האנשים שעבדו עליה ויש גם מלא נשים שלקחו בהמצאה הזו חלק. רבות מהן רק זכו לחשיפה בשלב די מאוחר.

היו מן הסתם מלא אנשים חשובים בהיסטוריה של המחשבים שלא כתבתי עליהם או כתבתי עליהם מעט מדי. ניסיתי לתאר סיפורים מעניינים שיכול להתאים בעיקר לילדים אבל גם למבוגרים שיהיה גם מעניין לצייר

Yuval:

אז אחרי שדיברנו על התוכן והמחקר, ואפרופו לצייר, תגיד כמה מילים על השפה האיורית שלך? ואיך היא מתחברת לעבודות אחרות שלך?

Daniel:

השפה שלי מאוד קומיקסית. מאוד הושפעתי מאורי פינק שהייתי ילד. לא קראתי קומיקס אמריקאי ולא עניין אותי סופר גיבורים. אהבתי קומיקס שהוא מצחיק כמו זבנג וגם אסטריקס וטין טין שהיו בספרייה. כמובן כשלמדתי בבצלאל אנימציה הסגנון שלי קצת יותר התפתח, והתאים את עצמו לאנימציה שזה יחסית להמעיט בפרטים כדי שאפשר יהיה לצייר שוב את הדמות בכל פריים.

אני משתדל לשמור על אותה שפה בכל הספרים שלי. נגיד, כשאני עושה סרט אנימציה, אני משתדל עוד פחות פרטים ומאייר בסגנון שמזכיר יותר אינפוגרפיקה

Yuval:

מה אתה עוד עושה חוץ מהאקדמיה? ספר קצת לטובת מי שלא מכיר

Daniel:

אני מעצב משחקי מחשב בחברה בשם הלן דורון, חברה ללימוד אנגלית לילדים. יש להם מרכזי לימוד בכל העולם מקוריאה וסין ועד פולין, תורכיה, גרמניה, ספרד ועוד. זה מאוד כיף לפתח ולעצב משחקים חינוכיים לילדים שהדגש שלהם זה לימוד אנגלית

Yuval:

יפה! מתי נגמר ההדסטארט ומה התכניות לאקדמיה 3?

Daniel:

ההדסטארט יגמר ב־11.7 והתוכנית אחרי זה היא כמה שיותר מהר לסיים להכין את כל התשורות ודברים אחרונים לתקן ולרוץ להדפיס ואחרי זה לחלק לכל התומכים. חוץ מזה הולך להיות לי דוכן באנימיקס 2019 ומתוכננות לי שם עוד שתי פעילויות: אני הולך להעביר סדנה של ציור קומיקס וגם הרצאה בנושא של קומיקסים שמלמדים ועוסקים בהיסטוריה

Yuval:

מגניב. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

Daniel:

לא יודע. תודה לכל התומכים והאנשים שיקנו את הקומיקס הזה. נכון לעכשיו הקומיקס הזה יוצא באופן עצמאי, אין איזו הוצאה שמוציאה את זה. ואני מניח שיש אנשים שהיו חוששים לרכוש קומיקס שאין מאחוריו איזו הוצאה גדולה ומוכרת. אז כל הכבוד שהם נותנים צאנס ליוצרים עצמאיים. כמובן שהשאיפה היא להגיע לאיזשהי הוצאה; מי יודע, הלוואי

x סגירה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden