כל מה שחשוב ויפה
עמית בשארי, מתוך קורס שיטות וכלים בתכנות משחקים דיגיטליים

נכון לעכשיו: ורד פנואלי, התואר שני לעיצוב ופיתוח משחקים דיגיטליים בשנקר

מתלהבת מהצורה שבה חשיבה משחקית מאפשרת לייצר חוויות משמעותיות; מאמינה שבוגרות התכנית יסללו את הדרך לנשים נוספות בתחום: ורד פנואלי מסכמת סמסטר בראשות התואר השני לעיצוב ופיתוח משחקים דיגיטליים בשנקר

יובל:

הי ורד, בוקר טוב, מה שלומך? איפה אני תופס אותך ואיך את מתמודדת עם כל הקורונה שבאוויר?

ורד:

בוקר טוב. אני בבית, כמו כולם. צופה מהמרפסת על הנוף הפרברי של הוד השרון.

הרבה קורונה באויר. בשנקר נערכנו במהירות שיא להעביר את כל השיעורים להוראה מרחוק. האמת שאנחנו עובדים מסביב לשעון בשבועות האחרונים. החיים באונלין תופסים הרבה יותר מקום מהחיים באוף ליין

יובל:

זה נכון… תהיתי אם לסטודנטים של גיימינג, שמלכתחילה חלק ניכר מעיסוקם הוא מול מסך, המעבר עבר יותר בקלות

ורד:

עבר בקלילות. קשה לקרוא לזה אפילו מעבר 🙂 כשהודענו להם שאנחנו עוברים ללמד מרחוק ומקווים שהם יצליחו להתמודד עם זה, רוב התגובות היו משיכת כתף וירטואלית ואמירות בסגנון שלא הרבה ישתנה אצלם. הם הראשונים להודות שהם מעבירים את רוב חייהם אונליין. אנחנו מלמדים בזום, משתמשים בגוגל דרייב ובווטסאפ. אבל השיחות ממשיכות ביניהם במשחקים אונליין ביחד ובקבוצות עבודה משותפות בדיסקורד (הווטסאפ של הגיימרים)

יובל:

מי זה הם? מי הסטודנטים? בני כמה הם? מה הרקע שלהם? (ובמילים אחרות: מה צריך להיות כדי לעשות תואר שני אצלכם…)

ורד:

ברובם הם אמנים ומעצבים שכבר פועלים הרבה זמן בזירה האמנותית – כמו שרון פדידה שאתה בטח מכיר, או דינה לוי האוצרת. אחרים סטודנטים בוגרי מחלקות לתקשורת חזותית, בוגרי מדעי המחשב, ומספר סטודנטים המגיעים עם תואר ראשון מלימודי סוציולוגיה, פסיכולוגיה ותקשורת. תנאי הקבלה הם תואר ראשון בהצטיינות. כלומר ממוצע של 85 ומעלה. בוגרי פקולטות בעיצוב, מדעי המחשב, מדעי החברה והאמנויות

יובל:

עד כמה צריך רקע בתכנות ומחשבים?

ורד:

אין צורך בידע מוקדם בתכנות ומחשבים. הלימודים הם אינטר־דיסציפלינריים. כל הסטודנטים מחוייבים בקורסי מבוא בתכנות ובפיתוח קונספט והדמיה. בשנה הראשונה כל הסטודנטים לוקחים קורס של שיטות וכלים בתכנות משחקים דיגיטליים. הכיתה מתפצלת לשתי כיתות: כיתה אחת לומדים הסטודנטים שכבר יש להם רקע בתכנות, זאת רמת המתקדמים. בכיתה אחרת לומדים הסטודנטים חסרי רקע בתכנות, כיתת המתחילים המטרה היא שכל מעצב יידע לתכנת.

ורד פנואלי. צילום: מל

מעבר לכך אנחנו נותנים סדנאות במנועי משחק יחסית פשוטים וקלים ללמידה מהירה. מנועים המבוססים על תכנות ויזואלי קצת לפני הקורונה, בחופשת הסמסטר העברנו סדנה בשיתוף עם חברת Buildbox שיושבת בלוס אנג׳לס. האוונג׳ליסט שלהם העביר אונלין סדנה לסטודנטים שלנו. יצאו מוצרים נהדרים. אפשר לקרוא על הסדנה בבלוג שלהם. יש מגמה חזקה בעולם ובמיוחד בתכנות משחקים של no – coding engines and software. לבילדבוקס יש פתרון נפלא לכך והיא מובילה בתחום

יובל:

יפה. ובואי נעבור למהות: מה זה תואר שני בגיימינג, עם דגש על תואר שני, בהשוואה ללימודים מעשיים או תארים ראשונים בעולם?

ורד:

המטרה בתואר שני היא מחקר. אם בלימודי התעודה בשנקר אנחנו מתמקדים בעיקר בפרקטיקה של הפקת משחק במטרה להכשיר אנשים לעבוד בתעשיית המשחקים, בתואר השני המטרה היא שונה. אנחנו מחפשים אנשים שרוצים לפתח את תעשיית המשחקים, לחקור כיצד אפשר להעשיר את המדיום, לייצר דברים חדשים ולראות כיצד תחום המשחקים מתממשק לתחומים אחרים בחברה ובתרבות. הצעות המחקר שסטודנטים מתחילים לעבוד עליהם מאוד מגוונות

יובל:

מה לדוגמה?

ורד:

המגוון הרחב של הרקע של הסטודנטים יוצר מגוון רחב של נושאים. יש לנו סטודנטית שמגיעה מעולם האוצרות, והיא בודקת כיצד משחקי מחשב יכולים להעשיר את החוויה המוזיאלית. סטודנט שמגיע ממדעי המחשב בודק כיצד אינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה תאפשרנה לייצר משחקים שהמורכבות בהם מתואמת בהדרגה לכל שחקן. ישנה סטודנטית החוקרת בניה של קהילות באמצעות משחק. וישנם גם סטודנטים שמגיעים ללמוד כי הם רוצים את המסגרת לפתח משחק עמוק ומורכב.

אין בארץ תרבות אינדי, בעיקר בגלל שהחיים פה מאד יקרים וסטודנטים מגיעים בגיל מאוחר יחסית ללימודים אקדמיים. יש לנו סטודנט שרוצה לייצר משחק עם עלילה ומכניקה משחקית חדשנית ומורכבת. במסגרת השנתים של הלימודים הוא מקצה לעצמו זמן ומקבל הנחיה לפתח את המשחק

אין בארץ תרבות אינדי, בעיקר בגלל שהחיים פה מאד יקרים וסטודנטים מגיעים בגיל מאוחר יחסית ללימודים אקדמיים. יש לנו סטודנט שרוצה לייצר משחק עם עלילה ומכניקה משחקית חדשנית ומורכבת. במסגרת השנתים של הלימודים הוא מקצה לעצמו זמן ומקבל הנחיה לפתח את המשחק

יובל:

כלומר זה לא שהם יוצאים בסוף התואר עם משחק ביד בהכרח

ורד:

חייבים לצאת עם פרויקט גמר. את הפרויקט מלווה עבודה כתובה שצריכה לעמוד בקריטריונים של עבודה אקדמית לתואר שני. אבל העבודה מלווה בפרויקט. כלומר, משחק. זה תואר מאד hands on, הרבה סדנאות מעשיות

שרון פדידה, מתוך קורס עיצוב והדמיה

אביב הילוויל, מתוך קורס עיצוב והדמייה

יובל:

ואיפה נכנס מה שקורה בתעשייה בעולם? זו הרי תעשייה ענקית ומכניסה, שגדלה משנה לשנה ועולה על הרבה תעשיות בידור ותיקות יותר. ואולי תגידי גם כמה מילים על מה קורה בעולם לטובת מי שפחות שוחה בחומר

ורד:

תעשיית המשחקים עצומה! כולנו יודעים זאת. והתחושה היא שהיא תגדל יותר. בחודש האחרון, בעקבות המגיפה, ההכנסות של החברות הגדולות שולשו אם לא יותר. סטודנטים ומרצים אצלנו שעובדים גם בתעשיית המשחקים עובדים המון. כולם משחקים משחקים. מעבר לכך, הישיבה בבית הכניסה קהל חדש לתעשיה. 

כמה ימים אחרי שכולנו בשנקר נשלחו הביתה קיבלתי הודעה מסמנכ״לית שנקר. היא שאלה אותי אם יש לי משחקים להמליץ לה לשחק בהם בבית. שלחתי לה הצעות למשחקים לילדים והיא חזרה אלי שהיא מחפשת משחקים לבני 40 פלוס שמעולם לא שיחקו. עתיד התעשיה מעולם לא היה מבטיח יותר. גם אצלי בבית שלושת הילדים רק משחקים משחקים, מתעלמים לחלוטין מהטלוויזיה.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

התואר השני מאד מחובר לנעשה בעולם. הסדנה שקיימנו עם חברת Buildbox מכשירה לפתח משחקי Hyper Casual – ז׳אנר המשחקים המצליח ביותר היום. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם חברות משחקים. לא מזמן חתמנו חוזה עם חברת Drasticfun שהוציא לאור משחק הייפר קז׳ואל יפהפה של סטודנטים שלנו במרכז. התואר עצמו מתקיים בשגרה במעבדת המשחקים היפהפיה שקיבלנו בתרומה ממיכל ואברהם כדר.  כדר הוא הבעלים של חברת Brainpop ופטרון של מרכז המשחקים

יובל:

אז אפרופו התעשייה העצומה, מעניינת אותי הדרך שלך לתחום, כי את התחלת בתעשיות הוותיקות ההן, עם תואר ראשון בטלוויזיה וקולנוע, והיום הגיימינג עוקף את כולן… מתי התחיל החיבור שלך לתחום?

ורד:

תואר ראשון בקולנוע וטלויזיה. תואר שני באנגליה ב־UCA בניהול עיצוב. זה היה אחד התארים הראשונים בעולם בתחום: היום אני נתקלת בחשיבה עיצובית בכל מקום אבל אז זה היה חדשני. התאהבתי ברעיון שאפשר לשלב בין אינטואציה אמנותית ועסקים. בן הזוג שלי אז עבד בחברת criterion באותו בניין שהיום יושבים בו EPIC (היוצרים של Fortnite) ודרכו התוודעתי לתעשית המשחקים. ראיתי כמה שהיא מלהיבה. 

היינו משחקים בבית משחקים והבנתי פתאום את הפוטנציאל האמנותי והעסקי שיש למשחקים. סימס בדיוק יצאו והרבה נשים כמוני התחילו לשחק משחקים. החלטתי לכתוב את התזה שלי בתואר השני על תעשיית המשחקים, ואז קראתי שבברונל יושבת דוקטורית מלהיבה שרוצה להפוך את תחום המשחקים לתחום אקדמי, טניה קריצווינסקה. היום היא אושיה בעולם בתחום. כתבתי לה מייל, הגעתי לראיון שאמור היה להיות חצי שעה ונמשך יותר משעתיים. שתינו הבנו שאנחנו רוצות לעשות שינוי בתעשיית המשחקים: הגשתי מועמדות למלגה לדוקטורט ומאז אני שם. תמיד על התפר בין הוראה, מחקר ותעשיה

יובל:

מה מלהיב אותך בגיימינג?

ורד:

פעם התלהבתי בעיקר מהאופן שבו אפשר לספר סיפור בצורה מורכבת דרך משחק. היום, אני יותר מתלהבת ממשחוק: הצורה שבה חשיבה משחקית מאפשרת לראות דברים בצורה אחרת. לייצר חוויות משמעותיות. לדוגמה, כיצד משחקים יכולים לעזור לאנשים להתמודד עם פוסט טראומה. או פרויקט שאני מעורבת בו שבודק כיצד חשיבה משחקית מאפשרת לבנות יחסים אינטימיים לטווח ארוך בעולם שמבוסס על תקשורת דיגיטלית

פעם התלהבתי בעיקר מהאופן שבו אפשר לספר סיפור בצורה מורכבת דרך משחק. היום, אני יותר מתלהבת ממשחוק: הצורה שבה חשיבה משחקית מאפשרת לראות דברים בצורה אחרת. לייצר חוויות משמעותיות

יובל:

את לא מרגישה לפעמים שמשחוק, או משחקיות, הפכו קצת לבאזוורד? איך נזהרים מזה?

ורד:

מאד! וזה מעצבן. כי ההגדרה היא נהדרת, מאד מדויקת. אולי זאת הסיבה שאנשי שיווק מתחברים אליה בקלות. יש תחושה שנותנים למישהו ארגז כלים והוא יכול למשחק כל דבר. הנה קחו. תנו נקודות לכל משימה. תעלו אנשים ברמות. תייצרו טבלה דירוג וזהו. הפכת כל מוצר למהנה יותר. זה הפך לנוסחה שברגע שמכירים אותה היא לא מעניינת. למשחק מוצרים באמת זקוקים לאנשים עם ידע וכשרון. בדיוק כמו שלא כל אחד יכול לעצב טוב, גם אם תתנו לו את הכלים הנכונים.

איך נזהרים מזה? אני מאמינה שבהדרגה המוצרים הטובים באמת יצופו. אומרים היום ששולחן המנהלים נהיה גדול יותר. אם פעם היה יושב שם מנכ״ל, איש פיננסים ואיש טכני, היום מצטרף אל השולחן מומחה לחשיבה עיצובית. בעתיד אני מקווה שגם מומחית לחשיבה משחקית תשב שם. אנשים יבינו שברגע שמדובר על בניה של מערכת דיגיטלית, אנשים שהם מומחים בבניית חוויות משחקיות יודעים איך לייצר מערכות מושכות

עמית בשארי, מתוך קורס שיטות וכלים בתכנות משחקים דיגיטליים

ארז מור, מתוך קורס שיטות וכלים בתכנות משחקים דיגיטליים

יובל:

אהבתי שכתבת *מומחית* לחשיבה משחקית. מה היחס בסטודנטים ובתעשייה בין גברים לנשים? כי הדימוי הרווח הוא עדיין גברי למדי

ורד:

בתואר השני היחס הוא 50% נשים 50% גברים. בלימודי התעודה המצב הרבה יותר קשה. לצערי יש לנו כל שנה פחות ופחות נשים למרות שמספר הסטודנטים רק גדל. בתעשיה רוב מקבלי ההחלטות העיצוביות הם גברים. כמה ימים לפני שכל בלאגן הקורנה התחיל, שתי נשות שיווק בחברות הגדולות בארץ יזמו מפגש בנושא נשים ומשחקים. אני הייתי אמורה לנהל שם שולחן בנושא הדור הבא של מפתחות המשחקים. האירוע הופץ רק בפייסבוק ובלינקדאין. ההרשמה אליו נסגרה תוך ימים ספורים. יותר מ־100 נשים נרשמו. אני מאמינה ומקווה שנראה שינוי בקרוב

יובל:

איך את מסבירה את האופטימיות והשינוי שאת מאמינה שיקרה?

ורד:

התעשיה בארץ גדלה. יותר נשים מתברגות למקומות מפתח, הן דורשות תנאי עבודה נוחים, אפשרות לעבוד מהבית, פחות נסיעות. התרומה שלהם לחברות המשחקים מוכחת. חוץ מזה, גם התכנית ללימודי חוץ שאני מנהלת בשנקר כבר 11 שנה עושה את שלה. יש מעט סטודנטיות אבל לא מעט מהן התברגו בתפקידי מפתח בחברות. הן מובילות את הדרך. אני מאמינה גם שהבוגרות של התואר השני יסללו את הדרך לנשים נוספות. 

יש בארץ תעשיה גדולה. ילדים וילדות משחקים משחקים בטלפון, זאת כבר לא טכנולוגיה זרה או לא ״קולית״ לבנות. פעם בנות היו משחקות משחקי מחשב עד גיל 8 בממוצע. אחר כך לחץ חברתי ומוסכמות חברתיות הוציאו אותן מהמחשב. היום כולם וכולן גיימרים וגיימריות

והכי חשוב, יש בארץ תעשיה גדולה למשחקי מובייל. ילדים וילדות משחקים משחקים בטלפון, זאת כבר לא טכנולוגיה זרה או לא ״קולית״ לבנות. פעם בנות היו משחקות משחקי מחשב עד גיל 8 בממוצע. אחר כך לחץ חברתי ומוסכמות חברתיות הוציאו אותן מהמחשב. היום כולם וכולן גיימרים וגיימריות

יובל:

חוץ ממני 🙈

ורד:

באמת? שום דבר?

יובל:

נשבע לך. לפעמים אני תוהה אם אני לא כבר קשיש ואם לא פספסתי את הרכבת

ורד:

לא. לא יכול להיות. אני אתן לך המלצות. תוריד את Kids

יובל:

מה זה קידס?

ורד:

משחק מקסים שיצא לא מזמן, יותר סיפור אינטראקטיבי. גם Florence כזה

יובל:

אחפש, עכשיו באמת יש יותר זמן… מצד שני רק עכשיו נכנסתי חזק לעולם הפודקאסטים אז עוד לא מאוחר. 

מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

ורד:

כן. יש מגמה חזקה של לשחק משחקים יחד. לעולם לא מאוחר מדי להיכנס לזה. בתוך כל הבלאגן של להיות כולנו ביחד בבידוד, בסוף היום אני ושלושת הילדים משחקים ביחד overcooked ומתפוצצים מצחוק. בסופו של דבר משחקים זה כיף. וזה חשוב

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden