כל מה שחשוב ויפה
איתמר דאובה לידיעות אחרונות

איתמר דאובה: עם אצבע קלה על ההדק

15 שנים בשנקר, 15 שנים בבייבי פירסט, 10 שנים בידיעות אחרונות: איתמר דאובה, יקיר פסטיבל אנימיקס לשנת 2020, אומר שעדיין, גם בעידן הטכנולוגי, ״סיפור ודמות זה מה שמדבר לקהל. זה על זמני״

יובל:

הי איתמר, מה קורה? מזל טוב על היותך יקיר פסטיבל אנימיקס לשנת 2020. כבוד גדול

איתמר:

אהלן יובל, מה שלומך אתה, באנגליה? אני לא מתלונן, וזה אכן כבוד גדול! מפתיע

יובל:

אני בסדר, ממש לא מתלונן. הייאוש פה באמת יותר נוח. למה מפתיע? בכל זאת אתה לא מאתמול בתחום

איתמר:

אבל עדיין לא משלשום (אני מקווה). כנראה שהזמן באמת טס כשנהנים

יובל:

לול. האמת שהסתכלתי ואתה אחד האנשים היציבים שאני מכיר (ואני אומר את זה בקטע טוב, כן?): תקן אותי אם אני טועה אבל אתה כבר 15 שנים בשנקר, 15 שנים בבייבי פירסט, 10 שנים בידיעות. נכון?

איתמר:

באמת חריג – למרות שבימינו יציבות עלולה להיות בעוכריך, מה עוד שמדובר בשלוש מסגרות השייכות לעולמות ישנים יותר ומנסות תדיר להשאר רלוונטיות, קרי: עיתונות, טלוויזיה ואקדמיה

יובל:

אז אתה יודע מה, בוא נתחיל בזה: קח עשר שנים אחורה. איפה אתה רואה אצלך במה שאתה עושה דברים שלא השתנו (וגם לא היו צריכים להשתנות), ואיפה אתה השתנית בעקבות העולם, בעקבות הניסיון, בעקבות הגיל? (וכן, אני יודע שזו שאלה מורכבת)

איתמר דאובה. צילום: מ״ל

איתמר:

אוקי. את איורי הטור של סימה קדמון בידיעות אני עושה באותה הצורה כמו לפני עשור, מה שהשתנה זו העובדה שפחות אנשים רואים את האיור במהדורה המודפסת ויותר נניח במדיות השונות. ולי אישית יותר חשוב איך זה ייראה אונליין מאשר במודפס.

בערוץ לפני עשור התמקדנו בטלוויזיה פרופר, כלומר משודרת בצורה לינארית / VOD. היום אנחנו כבר אחרי יותר ממהפכה אחת בעולם המדיה – גם המעבר לצריכת תוכן בסטרימינג ואפליקציות, גם מהפכת התוכן של הרשתות החברתיות – השפיעו מאד על אופי העבודה

יובל:

באיזה אופן?

איתמר:

כיום, מעבר לתוכן עצמו, חייבים לתת מענה גם במוצר נלווה (או לעיתים מוצר מוביל) בחזית הדיגיטל כלומר האפליקציות, שלא היו לפני עשור. וברשתות – אופי הצפייה שונה לחלוטין… עם אצבע קלה על ההדק

יובל:

זה ברור, אבל איך זה בא לידי ביטוי בעבודה היומיומית ובתוצר הסופי? ואולי תספר למי שלא מכיר מה זה בייבי פירסט ומה התפקיד שלך שם

איתמר:

שאלה טובה. לא התפקיד – אלא הבא לידי ביטוי 🙂

בייבי פירסט הוא ערוץ טלוויזיה אמריקאי לקטנטנים שעלה לאוויר במאי 2006, ואני מנהלו האמנותי מאז הקמתו. לא האמנתי כשראיתי, כחלק מהיח״צ של ההשקה אייטם פצפון על זה במהדורת החדשות של SNL: הפריים שבו טינה פיי מדברת על הערוץ כשמאחוריה הלוגו שעיצבתי – יישאר איתי לנצח

יובל:

ובצדק

איתמר:

היום, 14 שנה אחרי – הערוץ שייך לחברת אם בשם FIRST MEDIA העוסקת גם בתוכן למבוגרים ומתפעלת בין היתר את מותג הסושאל המצליח SO YUMMY. 

הגדרת התפקיד הרשמית הינה סמנכ״ל קריאייטיב -תפקיד שנוגע גם בפיתוח סדרות אנימציה/לייב/בובות, אריזות למסך, פרומואים, פיתוח קמפיינים עם צופים – כאלה מן… וגם פיתוח משחקים ואפליקציות, מוצרים לחנות האונליין של הערוץ… בובות, ספרים, צעצועים וכו׳. הכל מכל

יובל:

אז עכשיו כשיותר ברור, אם לחזור לשאלה – איך השינויים בעשור האחרון השפיעו על העבודה היומיומית ועל התוצר הסופי, ואולי נתרכז בצד של האנימציה, אפרופו אנימיקס

הכלים והיכולות הפכו להרבה יותר נגישים. בנוסף יוצא לי/לנו לעבוד יותר עם יוצרים חיצוניים – מעצבים, מאיירים ואנימטורים… מה שמשפר את איכות התוצר הסופי. ככל שמתקדמים בזמן, היכולת של יוצר בודד להפיק תוצר איכותי – הולכת ומשתפרת

איתמר:

הכלים והיכולות השתפרו / הפכו להרבה יותר נגישים. בנוסף יוצא לי/לנו לעבוד יותר עם יוצרים חיצוניים – מעצבים, מאיירים ואנימטורים… מה שמשפר את איכות התוצר הסופי. ככל שמתקדמים בזמן, היכולת של יוצר בודד להפיק תוצר איכותי – הולכת ומשתפרת

יובל:

זה משהו שאפשר לזהות בעין לא מיומנת?

איתמר:

אני מאמין שכן, למרות שמבחינת חוויה של ילד – זה לא באמת משנה. סיפור ודמות זה מה שמדבר לקהל. זה על זמני

יובל:

אני מניח שיש הבדל בסיפורים שאתם מספרים, בין הסיפורים של היום לסיפורים של לפני עשר שנים. האמנם?

איתמר:

עולם המושגים של פעוטות לא באמת השתנה, סדרות על מספרים או על צבעים או על רגשות הן תמיד רלוונטיות – מה שטכנית השתנה הוא הקצב של הסיפורים שלאט לאט הפך טיפ טיפה יותר מהיר. וגם, הטאבו על צפיית קטנטנים במסכים, פחות רלוונטי בעידן הטלפונים החכמים

יובל:

ואיך כל זה משפיע על הצד הנוסף שלך, כראש תחום איור במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, תפקיד שאתה ממלא כבר שמונה שנים? מה השתנה ומה נשאר אותו דבר בהוראה, בסטודנטים (ואני לא מדבר על ההוראה שנכפתה עלינו בזום…)

איתמר:

מה שהשתנה הוא שהסטודנטים בתוכנית לאיור לומדים יותר קורסים שאינם קורסי איור – ממה שלמדו לפני עשור. ההוראה השתנתה תכל׳ס – בזום. עד הזום, זה היה כמו בימי קדם. היום, יותר תלמידים רוצים לצאת מהלימודים עם יכולת להשתלב בעולמות שהם לא רק איור. תראה איפה נמצאים בוגרים שלנו – היי־טק, משחקים, עיצוב ומיתוג.

הפרויקט של קיריל גולדברג מלפני שנתיים הוא דוגמה יפה: שילוב של כל כך הרבה עולמות, סיפור מסגרת ודמות, פיתוח שפה חזותית, תנועה ואנימציה, איפיון תכנות, ממשק משתמש. יותר ויותר אנשים בעולם צורכים סיפורים – במסגרת משחקית.

• רוצה לקבל את הכתבות שלנו לתיבת המייל? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו >>

וכמובן שתמיד יש את אלה שרוצים להיות מ א י י ר י ם – אבל יש גם כאלה שבאים מראש עם רצון להתמקד באנימציה ולעבוד בתעשיית המשחקים, או כאלה שרוצים לעבוד בעולם הדיגיטל. היכולת לטעום וליצור בעולמות המשולבים האלה קיימת יותר ויותר במסגרת הלימודים. למרות שחשוב מאד לציין – שהבסיס של איור ואנימציה נשאר אותו הדבר

תמיד יש את אלה שרוצים להיות מאיירים – אבל יש גם כאלה שבאים מראש עם רצון להתמקד באנימציה ולעבוד בתעשיית המשחקים, או כאלה שרוצים לעבוד בעולם הדיגיטל. חשוב לציין שהבסיס של איור ואנימציה נשאר אותו הדבר

יובל:

יפה. מה עוד? מה מתוכנן לך באנימיקס?

איתמר:

שאלה טובה – באיזה פורמט יתנהל הפסטיבל… תוכננו הרצאה על עבודותי, סדנה של פיקסלארט על דפי חשבון, תערוכה. זה יהיה פיילוט מעניין, זה בטוח. מה יהיה בשבוע האיור? אין לדעת

יובל:

כרגע אנחנו מתכננים אותו כרגיל, אני מקווה שהיתרון של שבוע האיור מהבחינה הזו הוא שהוא מפוזר בחללים קטנים בכל העיר, כך שגם אם יש הגבלות של מספר אנשים ממילא מדובר בחללים צנועים. חוץ מלהיות אופטימי אין לי מה להציע לעולם…

איתמר:

ברור. רק אופטימי. נראה כמה מתוך הפסטיבל ייצא לפועל ומתי. הבנתי שחלק מתוכנן לעלות אונליין, וחלק יידחה. אתגר לאנושות


פסטיבל אנימיקס לאנימציה, קומיקס וקריקטורה ה־20 מתוכנן להתקיים בסינמטק תל אביב בתאריכים 18-22 באוגוסט 2020

ד

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. אפרת

    כשלמדתי עם איתמר בבצלאל, ג׳וגול אמר לכל הכיתה: תזכרו שעוד כמה שנים כולכם תגידו- אני למדתי בכיתה עם דאובה!
    והוא צדק ((::

  2. מימי שריג

    תודה על ראיון מעניין מאוד. תודה על השיתוף במבט של יוצר מצליח ובעל מודעות לתהליך ההתפתחות של עצמו ושל תחום העיסוק המעניין כל כך.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden