כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021
נדב ברקן
נדב ברקן. צילום: רוני כנעני

נדב ברקן רוצה לשנות את הדרך שבה העולם עובד. ביחד

נדב ברקן, מנהל העיצוב של Fiverr, מספר איך עם יותר מ־500 קטגוריות של נותני שירותים במעל 160 מדינות ופרסומת אחת בסופרבול, פייבר היא מזמן לא האתר שאפשר למצוא בו לוגואים בחמישה דולרים

אחד הדברים הראשונים שעשה נדב ברקן עם תחילת עבודתו כמנהל העיצוב (head of design) של חברת פייבר, היה לפתוח חשבון של מוכר  ולהציע את כישוריו לעולם. ״כמעט כל המעצבים בפייבר גם מוכרים וגם קונים בפייבר״, הוא מספר, ״כמעט לכל אחד מאיתנו יש איזה גיג. 

״ובגלל שיש לנו את האפשרות להיות תחת שני הכובעים, המעצבים של המוצר והמעצבים שמשתמשים בו, אנחנו לומדים המון על החוויה: איך זה למכור בפייבר, איך אנשים מדברים איתך, איך הם מתחברים אליך. מההתנסות הזו למדנו המון, אני לפחות״.

מה מכרת?

״מכרתי כמה לוגואים, אלה היו כמה ימים שממש הייתי בהיי. זה היה ממש בימים הראשונים כשהתחלתי לעבוד, לא הלכתי לישון: ביום עבדתי בפייבר ובלילה עבדתי בפייבר… פתאום הגיעו אלי אנשים מארצות הברית, מאירופה, קנו לוגו למכון יוגה, לפודקאסט חדש, לאריזה של מים. אתה לומד למכור, מבין מה הקשיים של המשתמשים, איזה חששות צריך להפיג. יש לך את ההזדמנות להזדהות עם הקהל שלך.

״כשעבדתי על גוגל טרנדס זה היה מוצר שמיועד לעיתונאים; גם כשהייתי בסימילאר־ווב, אתה לא הפרסונה, אתה צריך ללמוד אותה. בפייבר זה גם ככה, אבל יש לך הזדמנות להיות האדם שאתה מעצב עבורו, וזה יתרון משמעותי. לאחרונה בנינו הרבה כלי שיתוף פעולה כדי לשפר את התקשורת בין קונים למוכרים, וזה אחרת שיש לך תובנות איך הדברים עובדים מבפנים.

״מהצד השני גם אנחנו גם עובדים בפייבר עם הרבה פרילנסרים, עם מאיירים נהדרים, מעצבי מוצר. כל איורי המוצר שלנו לדוגמה הם איורים שנעשו על ידי פרילנסרים שמוכרים בפייבר, וכמובן שהם מקבלים קרדיט״.

אתה קונה שירות, לא מוצר

ברקן, בן 43, הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר (2004). לאחר סיום הלימודים החל לעבוד אצל בסטודיו נאו־גרופ של פיליפ בולקיה, ולאחר מכן יצא לדרך כמעצב עצמאי בעולמות של מיתוג, לוגואים (לדוגמה, הלוגו של גלגלצ שעיצב) ועטיפות של אלבומים (החצר האחורית, יהודה פוליקר ועוד).

בשנת 2010 עבר לשנתיים ללונדון לעשות תואר שני ב־LCC  – London College of Communication. כשחזר לארץ ב־2012 החל לעבוד עם סטודיו בייקון אופנהיים כמעצב מוצר ודאטה בעבור גוגל (ובין השאר עבד על גוגל טרנדס). לאחר שלוש שנים החל לעבוד כמעצב מוצר בכיר ומנהל צוות בסימילאר־ווב, עד שב־2019 החל את תפקידו כמנהל העיצוב של פייבר.

במקביל מלמד ברקן מאז 2008 במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, החל ממבואות עיצוב לשנה א׳, דרך עיצוב לוגו ומבוא לאינטראקטיב, ועד להנחיית פרויקט גמר. 

עמוד הבית

עמוד הבית

אפליקציית המובייל

אפליקציית המובייל

מה עניין אותך בפייבר?

״קודם כל זה מוצר שאני ממש ממש ממש אוהב. עניין אותי המוצר הזה, התפקיד הזה, החברה הזו: להיות בחוד החנית של חברה שהאג׳נדה שלה היא לשנות את הדרך שבה העולם עובד יחד. גם אני הייתי במשך כמה שנים פרילנסר, והרגשתי שיש לי הרבה תוכן לצקת לתוך הסיפור הזה.

״זו חברה שנוסדה ב־2010, במטרה לחבר בין פרילנסרים ואנשים או עסקים קטנים שצריכים אותם, במחיר של החל מחמישה דולרים, שמשתלם לשני הצדדים. עם השנים וההתפתחות של התחום – אנחנו מתייחסים לשירות כמוצר – פייבר הפכה למרקטפלייס של פרילנסרים״. 

יש היום הרבה מרקטפלייסים.

״נכון, אבל אם במרקטפלייס אחרים אתה מקבל מוצר מוגמר – מאמזון ועד אייר בי.אנד.בי – בפייבר אתה צריך ללמוד על השירות שתקבל מתוך תיק עבודות מסוים או ביקורת שהמוכר קיבל; אין דרך לראות את המוצר שתקבל כי אתה קונה שירות, לא מוצר. זה מייצר המון עניין כי צריך להמציא דרכים חדשים לתקשר את זה, אין דרך אחת מובהקת״.

למה הכוונה?

״אתה כל הזמן בודק מה אנשים עושים, איך הם חושבים ומתנהגים, האם זה לפי הציפיות שלך. זה עולם שכל הזמן דברים משתנים בו, אתה בודק ובודק ובודק ומשנה דברים כדי שהם יהיו אופטימליים״.

לימדנו ביחד בשנקר ועבדנו ביחד על תערוכה (לחן עממי), ואתה אחד האנשים הכי רגועים שאני מכיר. איך עובד לך הקצב הזה של שינויים תמידיים והצורך לבדוק כל הזמן?

״אני מנסה להיות רגוע גם פה. קורים אלפי דברים בכל רגע נתון בכל מקום בכל זמן, וכמו בכל דבר אחר, צריך לבחור את הדברים שהכי חשובים בסוף לחוויה, ללקוחות, למשתמשים ברגע מסוים, להתמקד בהם ורק אחרי זה לעבור לדבר הבא, ואז לדבר הבא. זה לא מועיל לאף אחד אם מנסים לעשות הכל באותו זמן באותה שנייה, אי אפשר להתעמק ולהעמיק ככה. 

״חוץ מזה יש פה צוות שלם של 25 מעצבים נפלאים שעובדים איתי, אני לא עושה הכל לבד. כל אחד ואחת רצים קדימה באזורים שלהם, שום דבר לא היה קורה בלעדיהם״. 

מה שאתה צריך, מתי שאתה צריך

אם בתחילת דרכה פייבר נתפסה כאתר שבו אפשר למצוא מי שיעצב לך לוגו בחמישה דולרים, באיכות שנויה במחלוקת, הסיפור כיום אחר לגמרי. החברה פעילה היום בלמעלה מ־160 מדינות, ואם לפני כמה שנים מרכז הכובד של הקונים היה בארצות הברית, מאז התרחבה הפעילות לאירופה, לאסיה ועוד.

בנוסף החברה נותנת פיתרון שלא כמו פעם רק ליחידים אלא גם לעסקים, ״במחירים שהם ממש לא חמישה דולר״, מבהיר ברקן. ״אלה יכולים להיות מחירים כמו בעולם האמיתי, מזול ועד יקר. גם ברמת הביזנס וגם ברמת הפרילנסר שירוץ איתי באופן קבוע, כחלק מהצוות שלי, משהו שבשגרה ולא רק סגירת פינה, בלמעלה מ־500 קטגוריות של שירותים – העיקריים ביניהם עיצוב גרפי, שיווק דיגיטלי, כתיבה ותרגום, וידאו ואנימציה, מוזיקה ואודיו, תכנות וטכנולוגיה, עסקים ולייפסטייל״.

איורים: Made on Fiverr by Joypepper

איורים: Made on Fiverr by Joypepper

הליגטורה של פייבר בשימושים שונים

הליגטורה של פייבר בשימושים שונים

איך זה עובד?

״אתה יכול ולמקד את החיפוש לפי פילטרים של מיקום גיאוגרפי, מחיר, שעה, תחום התמחות, ביקורות קודמות, מתחילים או מתקדמים וכן הלאה. יש פורטפוליואים או דוגמאות אם זה סאונד, ואם זה תחומים יותר אבסטרקטיים כמו תכנות אתה יכול לקרוא ביקורות על המוכר. בסופו של דבר אתה יכול להגיע בדיוק לבן אדם שאתה מחפש במחיר ובזמן שמתאים לך. 

״יש אנשים שמעדיפים לעבוד עם מוכרים שהם באותו אזור זמן ואותו קונטקסט תרבותי ויש את אלו שזה לא משנה להם, הם רוצים לפרוץ את הגבולות. אתה יכול לעבוד עם בן אדם שיתן לך את המענה למה שאתה צריך, מתי שאתה צריך״.

וממה אתם מרוויחים? 

״מבחינת מודל עסקי פייבר לוקחת עמלה מכל עסקה, אבל במקביל נותנת המון כלים למוכרים ולקונים, כמו כלי שיתוף פעולה, תיקי עבודות, כלים לתקשורת ועוד. זו עמלה ששווה לשלם אותה כי בסוף זו פלטפורמה שאפשר למצוא בה קונים מאוד בקלות, וגם מוכרים״.

במסגרת תפקידו כמנהל עיצוב אחראי ברקן על שני צוותים של מעצבים. האחד, צוות מעצבי המוצר, שאחראי על חווית המשתמש ועובד עם מנהלי המוצר והמפתחים לבנות את המוצר, לשפר חוויות קיימות ולייצר חוויות חדשות כמו הלוגו מייקר, פייבר ביזנס ועוד.

״הלוגו־מייקר הגיע לעולם לפני קצת יותר משנה בתקופה שבה ראינו הרבה לוגו־מייקרים מבוססי AI (אינטלגנציה מלאכותית), לוגואים זולים שלא עומדים מאחוריהם מעצבים, רק טכנולוגיה. ניסינו לראות איך אנחנו יכולים לתת מענה לצורך של קהילת המוכרים שלנו ולקדם אותה״.

הלוגו מייקר של פייבר

הלוגו מייקר של פייבר

״כך נוצר הלוגו־מייקר של פייבר, שאמנם יש בו AI אבל במקביל אנחנו מזמינים מוכרים להעלות אליו לוגואים שנשארו להם במגירה, סקיצות שנפסלו על ידי הלקוח וכן הלאה. היה בזה היגיון: יש לקוחות שלא יכנסו לתהליך עומק עם מעצב, הם צריכים משהו מהר ורוצים לראות את התוצאה מיד. במקרה הזה זה לא פוטנציאל: זה הלוגו, ויש קהל שרוצה את זה. 

״בנוסף, מאחורי הלוגואים האלו עומדים מעצבים, ומי שקנה את הלוגו יכול לפנות למי שעיצב אותו ולהמשיך לעבוד איתו. זה לא אנינימי, זה משהו שעובד עם האקו־סיסטם שלנו. פייבר הוא מוצר שנשען על קהילה גדולה של מוכרים. אנחנו רואים בהם חלק גדול מהמוצר, הקהילה היא המנוע של המוצר. בלי המוכרים פייבר זה לא פייבר, הם לגמרי חלק מהסיפור של המוצר״. 

כשההזדמנות דופקת בדלת

הצוות השני שעליו אחראי ברקן הוא צוות מעצבי הברנד, השיווק, הפרסום של הפיצ׳רים החדשים וכן הלאה. הצוות היה אחראי על המיתוג מחדש של פייבר בשנה שעברה, והיה מעורב בפרויקט הדגל האחרון של החברה: תשדיר הפרסומת ששודר השבוע במהלך הרבע השלישי של גמר הסופרבול, Opportunity Knocks. הפרסומת מציגה את מארי סירבו, בעלת חנות הגינון הקטנה בפרברי פילדלפיה, Four Seasons Landscaping, כשהיא מסיירת באימפריה שבנתה הודות לפייבר.

החנות זכתה לפרסום מפתיע בעקבות מסיבת עיתונאים של צוות הקמפיין של דונלד טראמפ, שהתכנס במקום זה במקום במלון היוקרה Four Seasons. מסיבת העיתונאים הפכה לרגע תרבותי ולאחד הממים הוויראליים ביותר של שנת 2020. החנות מפילדלפיה זכתה לתהילה בינלאומית, וכשההזדמנות דפקה בדלת, סירבו לקחה אותה בשתי ידיה והפכה את החברה שלה למותג.

מה פייבר מחפשת בסופרבול?

״פרסומת בסופרבול היא מיילסטון משמעותי בחיים של כל חברה. בסופו של דבר המטרה היא להיות סופר־ברנד שעומד בקנה אחד עם המותגים הגדולים שיש להם את היכולת לשנות תפיסה. לשנות את הדרך שבה אנשים עובדים יחד היא לא רק סיסמה שאתה רואה במסדרון של החברה: זה משהו שאתה יכול להזדהות איתו ולדבר עליו עם קהל גדול. 

״גילינו אישה מדהימה, שמתפעלת עסק במשך שנים, אהבנו שבעלת העסק האמיתית משחקת בפרסומת ולא איזה שחקן או סלב, יש אותנטיות בסיפור. איך עסק לא גדול מצליח להרים את עצמו בעזרת פייבר ולייצר לעצמו את כל מה שצריך, מעיצוב ועד אתר. זה סיפור שמייצג המון עסקים אחרים במצב דומה, לפני צמיחה, איך הם יכולים לעבוד עם פייבר כדי להעיף את עצמם למעלה.

״זו הייתה עבודה משותפת שהיו מעורבים בה המון המון אנשים. מבחינה זו זה אחד הדברים שהשתנו אצלי מתחילת הדרך: אם בתחילת הדרך היה נראה לי שאני יכול לפתור הכל לבד, ככל שהזמן עובר אני מבין שיש ערך אדיר בלעבוד עם עוד אנשים, ולא רק עם מעצבים. ללמוד מאנשים יותר צעירים על התפיסות שלהם, ובעיקר לעבוד ביחד: פעם הייתי מאוד סולו, היום אני כל הזמן עם עוד הרבה אנשים, מנסה לתת מעצמי כמה שאפשר וללמוד כמה שאפשר״.

 מה נשאר אותו דבר מתחילת הדרך?

״אתה לומד מכל דבר שאתה עושה, פלטפורמות משתנות, תכנות זזות, אבל מה שאנחנו מלמדים בשנקר – וזה לוקח המון זמן – זה לא רק לעצב טוב אלא איך להתמודד עם הדבר שאנחנו לא יודעים מהו ונצטרך לפתור אותו בעזרת חשיבה עיצובית.

״בגלל זה המבואות של שנה א׳ נשארים יחסית יציבים: מה זה עיצוב? איך אפשר לפתור בעיה בעזרת חשיבה עיצובית? אחרי זה משנה ב׳ זה משתנה. הבסיס שאנחנו מסיימים איתו את הלימודים, גם אם הוא משתנה והולך ימינה, שמאלה, למעלה, למטה, הוא בסיס יציב.

״הרגשתי את זה גם בתואר השני באנגליה: היסודות משנקר נתנו לי ביטחון מעבר לטרנד או טכנולוגיה כאלו או אחרים. אני יודע שכנראה אני אהיה בסדר גם בגל הטכנולוגי הבא, אני מרגיש מוכן לשינוי הטכנולוגי הבא שאין לי מושג מה הוא יהיה, וזה בטח לא מה שאנשים אומרים שהוא יהיה…״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. מוני

    עוד פרסומת לחברת פייבר שכל מה שהם עושים זה לקדם עבדות מודרנית.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden