כל מה שחשוב ויפה
MADEYOULOOK, Mafolofolo, 2022,. צילום: Frank Sperling
דוקומנטה 15. מיצב MADEYOULOOK Mafolofolo, 2022. צילום: Frank Sperling

דוקומנטה 15 בקאסל: קריאה להשתהות

הדוקומנטה הזו שונה, והיא תובעת מהמבקרים בה לנוע בנחת, לעצור, להשתהות, לשבת ולהשתרע. לתת אמון בחוכמת הקולקטיב, ללמוד להקשיב לריבוי קולות

מוקדש לגרטרוד לויט, בת 107 במותה. אמנית החיים

הביקור בדוקומנטה 15 משאיר אותי ביום שאחרי מלאה ושונה.
מארגני התערוכה המליצו ״להכיר חברים ולא אמנות!״ אבל זה לא ממש קרה לנו שם. זה התחיל עם סיכוי ירוק, כשנכנסנו למתחם WH22 ול״גן ההגירה הווייטנאמי״ – גינת ירק בין קירות של מבנה עתיק, אבני גזית ומצעים לבנים מתייבשים על חבלי כביסה. מזמין מאוד להתכופף ולהריח נענע או לקטוף וללעוס פלפל חריף קטן ולהחליף רשמי חריפות בפה. אבל לא, כי חבר הקולקטיב קימט פנים וענה בשלילה. אלטרנטיבה? – בירה, כי זה מה שעושים בכל מתחם בקאסל, סוג של ביר־גרטן שקובע את הקצב.

סיכוי לקשר חברתי נוסף הסתמן במוזיאון פרידריכיאנום – במרחב אמנותי שמציע ישיבה ומשחק שולחן חברתי. שחמט מסוג אחר, שפותח באינדונזיה על ידי קבוצת GUDSKUL. משחק לארבעה משתתפים שמשחקים בשיתוף וללא תחרות, למען השגה של מטרה משותפת. ג[י]אוני. דקות של חיבור וחיוכים.

אוצרים, לכו הביתה!

דוקומנטה 15 שינתה את הכללים. לא עוד תערוכה גלובלית של אוצר־על עם אמנים כוכבים, גיבוי אקדמי וחרושת אמנות מסחרית רותחת. ״מצב החירום החליף את העכשווי״, כדבר אחת הכרזות בשטח, וכרזה אחרת קראה: ״אוצרים, לכו הביתה!״. קולקטיב RUANGROUPA (מקום לאמנות)  שבסיסו באינדונזיה, קיבל את המנדט לאצור את דוקומנטה 15 לפי רוחו ובדרכו הדה־צנטרליסטית. בהשראת אסם האורז המשותף LUMBUNG, מהתרבות החקלאית בכפרים כמודל לשיתוף משאבים, הזמינו חברי הקבוצה 14 קולקטיבים אחרים, ואלו הזמינו קולקטיבים נוספים ועוד אמניות ואמנים.

התוצאה היא בליל של 1,500 אמניות ואמנים מרחבי העולם, רבים מהם מהחצי הדרומי של הגלובוס. דלתות נפערו עבור קולקטיבים מקומיים מניו־זילנד, דרום אפריקה, תאילנד, וייטנאם, קובה, אינדונזיה, עזה, בגדד, קניה, בנגלדש, האיטי, וגם כמה מדנמרק, גרמניה, הונגריה ועוד. ורק קולקטיב אמריקאי אחד, מפילדלפיה. הדוקומנטה מציעה להקשיב לריבוי קולות וטעמים בלתי מוכרים – ALL ART MATTERS – אירוע שתובע זמן והכלה רב־תרבותית. במובן מסוים זה סוג של מבחן עצמי.

צילומים: שושן ברוש לויט

צילומים: שושן ברוש לויט

חוכמת הקולקטיב

מה אומרים לנו מלמטה למעלה, בצורה סנסציונית, מבוזרת, נגישה ואורגנית? משהו על שיתוף, על היערכות לעתיד קשוח ברוח Common-ist. כן ולא לקומוניזם, לא לקולוניאליזם, לא לקפיטליזם, לא לגזענות ולא למבנים פטריארכליים. מלחמה, רעב, עוני וזיהום אקולוגי מאיימים עלינו. אוכל אורגני זה שקר, WHITE LIES MATTER (כדאי לקרוא הסלוגן האחרון יותר מפעם אחת). הדגש הוא על הבסיסי ביותר: הכנת המזון שלנו מראשיתו. לגדל ולאכול ירקות פרי גננו, לעשות בו מדיטציה וליצור.

birds

הקהל המגיע לדוקומנטה מוזמן להשתתף: להשתהות ולשבת על מושבים רכים ולהשתרע בחללי התצוגה. הזמן והקצב האחרים מהותיים. נדרש זמן לקרוא את המלל הרב ולפענח את הריתמוס של התרשימים. חשוב להקשיב למוזיקה, למצב הרגשי והרוחני שלכם ולקולות שלא הכרתם. לעמת מוכר עם אחר, ונורמטיבי עם רדיקלי. לאמץ עירוב של חיים עם אמנות, בשעה שחללי תצוגה משמשים חדרי מגורים, וחיי יומיום חודרים ל״היכל״ בדמות גלישה, נגינה, משחקייה, פעוטון, מטבח משותף, חממה, נגרייה, סאונה ועוד. להפנים שיצירה של אמנות קולקטיבית היא דרך חיים ולהשתתף במצב תודעתי וחושי של תרבויות וזהויות שונות. ומומלץ לשבת על הדשא ולעשות מדיטציה. כך, המסנו מתח וניכור (בתוכנו).

פריסה ואמון

התצוגות פרושות ב־32 מקומות המאורגנים במקבצים ברחבי העיר קאסל: ברחובות, במוזיאונים, בגני מלכות, ביערות, בנהר, באדמת בור, באולמות אבן עתיקים, במלון ישן, באזורי תעשייה נטושים, מתחת לאדמה ומעליה. הכלאה של מציאות ותפאורה. הרשנו לעצמנו לצאת מעצמנו, להתנסות, להשתולל, לדמיין, לתת ״אמון בגאונות של הקולקטיב״. הלכנו רחוק.

בטורי מבקרים שביקרו בדוקומנטה 15 לפני הסרת הציור ״צדק העם״ PEOPLE'S JUSTICE של קולקטיב טארינג פאדי מאינדונזיה – טרם המחאה (הישראלית־גרמנית) על גילויי אנטישמיות בציור – כתבו שהייתה במקום ״תחושה של התרוממות רוח קולקטיבית״ (כך לדוגמה במאמר של Siddhartha Mitter, בניו יורק טיימס).

ואז הגיע המחיר: תקשורת משתלחת, תביעה להתפטרות של האחראים וריקנות ברחבה המרכזית הגדולה של דוקומנטה 15. משהו גדול חסר בה כעת. אוהל ה״שגרירות״ של האבוריג׳ינים ניצב כאן קטן מאוד ומיותם ממבקרים ברחבה. שני עצי האלון עם שתי אבני הבזלת, שניטעו על ידי האמן יוזף בויס בדוקומנטה 7 בשנת 1982 נראים ברחבה החלולה כ״זה לא זה״, למרות שהם והאמן הם הכי ״זה״ לדוקומנטה 15. מול האוהל, על דופן הבניין המרכזי של הפרידריכיאנום, שעון דיגיטלי עם ספרות אדומות זוהר ודוקר את חובם הכספי האסטרונומי של האוסטרלים לאבוריג׳ינים: 101,715,556,223,009,799.

ומה אחרי דוקומנטה 15?


ד״ר שושן ברוש לויט היא חוקרת ואוצרת אמנות עכשווית סינית וישראלית, מומחית לאוריינות כתובה וחזותית. מתגוררת בסין, בארצות הברית ובישראל. הטור המלא פורסם לראשונה בפייסבוק ב־12 ביולי, 2022.

 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden