כל מה שחשוב ויפה
עמית טישלר, EDENFROST
עמית טישלר, EDENFROST

עמית טישלר: לא רומנטיקן ולא כותב ״רך״

עמית טישלר שחי ופועל בלוס אנג׳לס כתב את Edenfrost, סדרת קומיקס שמספרת את סיפורם של שני ילדים יהודים שמשתמשים בכח המיסטי של הגולם, כדי לשרוד את זוועות מלחמת האזרחים הרוסית. ״זה עצוב ומפחיד כמה הרלוונטיות של הסיפור גדלה מאז שכתבתי אותו״

יובל: הי עמית, מה שלומך בימים מורכבים אלו, איך זה נראה באל.איי?

עמית: הי יובל! 

שלומי טוב. לוס אנג׳לס היא בועה, והחוויה שלי לא בהכרח מייצגת אנשים אחרים. אני עובד בתעשיית הבידור אבל אני לא ממש מעורב בקהילה היהודית או הישראלית בקליפורניה, ואני לא סטודנט באקדמיה… 

אז פרט לסיקור במדיה ולחדשות ממגזינים ישראלים שאני קורא על בסיס יומי כדי להישאר מעודכן, אין לאירועים האלה השפעה רצינית על חיי היום־יום. אני בעיקר דואג להישאר מעודכן ולבדוק שהמשפחה והחברים בסדר

יובל: תעשה לנו רגע תקציר הפרקים הקודמים, כמה זמן אתה בלוס אנג׳לס, מה הביא אותך לשם, מה ומתי ואיפה למדת וכן הלאה

עמית: בוא נתחיל מההתחלה. נולדתי וגדלתי בתל אביב ואני בוגר המחלקה לאנימציה בצלאל. סיימתי את לימודי התואר הראשון ב־2008 והתחלתי לעבוד בארץ על סדרות אנימציה לערוצים כמו הופ ובייבי וכאמן ואנימטור בחברות תוכנה

איור: כריסטופר מיטן

איור: כריסטופר מיטן

איור: ברונו פרנדה

איור: ברונו פרנדה

עמית טישלר. צילום: מ״ל

עמית טישלר. צילום: מ״ל

עמית: ב־2010 עברתי לארצות הברית ועשיתי תואר שני באמנות, עם פוקוס על אנימציה וניו מדיה, ב־Minneapolis College of Art and Design ואחרי שסיימתי את התואר עברתי ללוס אנג׳לס במטרה להשתחל לתעשיה המקומית. אפשר להגיד שהייתי די עסוק בין 2012 לעכשיו

יובל: נייס

עמית: המטרה שלי תמיד הייתה להפיק תוכן מקורי ולהביא אותו למדיומים שהניעו אותי להיכנס לתחום מלכתחילה. הכלי שבו השתמשתי כדי להשיג את המטרה הזאת הוא עבודה בתעשיות הרלוונטיות.

בין 2012 ל־2016 עבדתי גם במשחקי וידאו וגם באולפני אנימציה בלוס אנג׳לס על סדרות אנימציה ל־HBO, ניקלודיאון, Adult Swim, קרטון נטוורק ועוד, ועל משחקים ממותגים לנינטנדו, למובייל וכו׳. ב־2017 נכנסתי חזק יותר לתעשיית המשחקים וזה הוביל אותי ועוד שני שותפים להקמת סטארט־אפ לטכנולוגית מדיה בשם PopBase וב־2021 סטודיו מולטימדיה מקומי קנה את החברה שלנו, יחד עם כל הצוות.

מאז אני עובד כבמאי קריאטיב לחוויות אינטראקטיביות ממותגות בשביל אולפנים הוליוודים כמו Warner Brothers, סקיידאנס ועוד. עלילה קצת מורכבת, אני יודע…אבל כמו שאמרתי, הייתי די עסוק 😁

יובל: יפה. ועכשיו אפשר לדבר על Edenfrost, שסוף כל סוף אפשר להשיג אותו גם בארץ – סיפורם של שני ילדים יהודים שמשתמשים בכח המיסטי של הגולם כדי לשרוד את זוועות מלחמת האזרחים הרוסית, אחרי שפוגרום של הצבא הלבן מחק את משפחתם וביתם מהמפה. ומה שאני רוצה לשאול זה מאיפה הגעת לנושא הזה….

מכרתי את EDENFROST למפיץ והתחלתי לעבוד על סדרת הקומיקס ב־2021… הגיליון הראשון יצא בנובמבר 2023. זה עצוב וגם מפחיד כמה הרלוונטיות של הסיפור הזה גדלה מאז שכתבתי אותו. גם בגלל ה־7 באוקטובר וגם בגלל המלחמה באוקראינה. מן הסתם אלו דברים שלא יכולתי לצפות

עמית: האמת היא שאין מצב שיכולתי לצפות עד כמה רלוונטי הסיפור הזה יהיה היום, כשהתחלתי לפתח אותו ב־2020. הסיפור עצמו פותח בתגובה לעליה ברטוריקה אנטישמית בארצות הברית בזמן שלטון טראמפ ובעיקר בעונת הבחירות האחרונה, שבה הייתה עליה חדה בתקריות ונרטיבים אנטישמיים וגזעניים בכללי בכל ארצות הברית, מכיוון שזה היה חלק בלתי נפרד מהפלטפורמה הטראמפיסטית באותה תקופה. 

הסבים והסבתות שלי הם ניצולי שואה מפולין וסלובקיה. אני זוכר שראיתי הפגנות עם צלבי קרס והצדעות במועל יד בטלוויזיה, פה בארצות הברית, ואמרתי לעצמי ״וואו, איזה מזל שסבתא שלי בדיוק נפטרה ולא חיה לראות את זה שוב״… זה היה אינסטינקטיבי וזו היתה מחשבה שהטרידה אותי בחודשים לאחר מכן. 

זה גרם לי לחשוב על הנושא של זהות וכמה קל להפוך זהויות אתניות, פוליטיות, לאומניות או דתיות לכלי נשק שיכולים לאחד, לפרק או להשמיד כל קבוצה של אנשים. רציתי לכתוב סיפור שמציג את הפילוסופיה שלי בנושא.

מכרתי את EDENFROST למפיץ והתחלתי לעבוד על סדרת הקומיקס ב־2021… הגיליון הראשון יצא בנובמבר 2023. זה עצוב וגם מפחיד כמה הרלוונטיות של הסיפור הזה גדלה מאז שכתבתי אותו. גם בגלל ה־7 באוקטובר וגם בגלל המלחמה באוקראינה. מן הסתם אלו דברים שלא יכולתי לצפות

יובל: מן הסתם. מה זה אומר מכרתי למפיץ? איך זה עובד?

עמית: זה די דומה לכל עסקת מכירה של קניית רוחני. לפני שהתחלתי לעבוד רשמית עם תעשיית הקומיקס, הניסיון שלי היה בפיצ׳ים ומו״מ מול אולפני הפקה הוליוודים. יש מספר הבדלים בתהליך ובסוגי העסקאות, אבל זה פחות או יותר עובד ככה.

1. היוצר מכין חומרים שמייצגים את היצירה (פרזנטציה מפורטת עם ארט, תיאורי עלילה ודמויות, וכו׳). 2. היוצר פונה למפיצים רלוונטים ומציג בפניהם עם הפרזנטציה. 3. אם יש עניין המפיץ והיוצר נכנסים למו״מ על עסקת הפצה. אם העסקה נסגרת – יאללה בלאגן.

יש המון סוגים של עסקאות הפצה, אבל מכיוון שהמטרות שלי עם כל הקניין הרוחני שאני מפתח כוללות אדפטציות למדיות אחרות, אני חיפשתי עסקה מאוד ספציפית: רציתי מפיץ שיהיה שותף פעיל ומשקיע ביצירה. אז במקרה של כל עסקאות ההפצה שלי, מדובר בבעלות משותפת של הקניין הרוחני שמחייבת את המפיץ לממן את כל ההפקה, כולל הוצאות על הארט, על התסריטים שלי, על השיווק וכו׳

יובל: זה לא נשמע כזה פשוט…

עמית: שום דבר לא באמת פשוט כשמדובר בעסקאות הפקה. אמנים שרוצים לפרוח חייבים לפתח מיומנויות נוספות כדי להישאר רלוונטים, אבל אמנים גם צריכים להבין שהם נותני שירות ועל כן, מנהלים עסק. אתה יכול לנסות לשמור 100% מהקניין הרוחני ולקחת את כל הסיכון בעצמך.

כל אחד יכול טכנית לצאת לעולם, להשקיע את הזמן בלכתוב ולצייר קומיקס ולזרוק אותו על פלטפורמות הפצה דיגיטליות שבהן סביר להניח שהוא יטבע בים סוער של תוכן, אבל גם הגישה הזאת באה עם מחיר כבד. אז הבנה של איך התעשיה עובדת ומה האופציות והיתרונות וחסרונות של כל גישה חשובה מאוד לתהליך הזה

איך זה יכול להיות גן עדן? אני קופאת!

יובל: בוא נחזור ל־Edenfrost. יש לזה שם בעברית?

עמית: המממ…כרגע יש רק שם באנגלית וההיגיון שמאחוריו מוצג בתחילת הגיליון הראשון. ״כפור העדן״ הוא אולי התרגום המילולי הכי הגיוני. אבל לא מדובר בתרגום רשמי.

בקצרה, בתחילת הסיפור אחת הדמויות הראשיות, יולי, מדברת על כמה היא לא סובלת את הקור וכמה שהחורף גורם לה לשנוא את המקום שבו היא גרה. היא מספרת שאמא שלה אהבה את מקום מגוריהם ורואה בו כפינה קטנה של גן עדן, אז כשיולי שאלה הסתכלה על סופות השלגים הקפואות ושאלה אותה ״איך זה יכול להיות גן עדן? אני קופאת!״, אמא שלה צחקקה ואמרה לה ״מה, זה?…אל תדאגי. זה רק ׳כפור העדן׳. זה יעבור״

יובל: מה אתה יכול לספר על הסגנון האיורי, ובכלל על תהליך העבודה – החלוקה של הפריימים מול הטקסט והכפולות ובכלל

עמית: האמן שהמפיץ הביא לפרויקט הוא מאייר קומיקס מדהים מאיטליה בשם ברונו פרנדה והעבודה שלו על הפרויקט הזה מדהימה. שכרתי וניהלתי כמה אמנים כדי לפתח את הקונספט ועיצובי הדמויות המקוריים לפני שמכרתי את הסיפור למפיץ, אז בתחילת תהליך העבודה ברונו לקח את החומרים האלה והתאים אותם לסגנון האישי שלו.

בניתי בשבילו מדריכי ארט מפורטים עם דוגמאות לדמויות, מה הסביבות שהסיפור קורה בהן, ומה התחושה שאני רוצה שכל אלמנט ישדר לקורא. ברונו מקצוען, אז הוא ידע ישר איך לרוץ עם זה.

צוות ההפקה של EDENFROST קטן יחסית. הצוות כולל אותי, העורך, האמן, ה־LETTERER ומעצב הספר (מעצב גרפי שמכין את הקובץ הסופי לפרינט). צוותי המרקטינג וההפצה עובדים אתנו לעיתים קרובות אבל הם לא מוקדשים לפרויקט הזה באופן בלעדי

עמית טישלר, EDENFROST

עמית טישלר, EDENFROST

birds

יובל: ומבחינת התהליך?

עמית: התהליך הוא תהליך הפקה די סטנדרטי. בהתחלה אני עובד על התסריטים, שולח אותם לעורך לסקירה ואישור. כשהתסריטים מוכנים ומאושרים, האמן מתחיל לעבוד על בשלבים: סקץ׳, לייאאוט, קלין אפ שחור לבן ואז צבעים. בסוף נכנס ה־LETTERER שבונה את כל בועות הדיבור ומכניס את הטקסט לתוכן המאויר.

כשהספר גמור המעצב לוקח את כל החומרים ומפיץ קובץ שבנוי ומוכן לפרינט. בכל שלב אני והעורך מדריכים את שאר הצוות עד שהגיליון סגור ומושלם. העבודה בשבילי כוללת הרבה בימוי, כתיבה, ארט דיירקשן ומו״מ עם שאר חבריי הצוות. זה תהליך כיפי לאללה!

יובל: איך התגובות שקיבלתם בינתיים? ומה הלאה?

עמית: הביקורות של הגיליון הראשון היו נפלאות והסיקור התקשורתי היה יותר חזק ממה שציפינו. אני מקווה שזה ימשיך ככה עם כל גיליון!

ב־17.1 הגיליון השני ינחת על המדפים בחנויות קומיקס בארצות הברית בפלטפורמות הדיגיטליות, והגליון השלישי והרביעי יצאו בסוף פברואר וסוף מרץ. במאי המפיץ ישיק נובלה גרפית שכורכת את כל ארבעת הגיליונות בספר אחד.

ארבעת הגיליונות הראשונים הם ״העונה הראשונה״ של EDENFROST, אז המכירות של הגיליונות האלו יקבעו אם אנחנו מקבלים עונה שניה. קומיקאזה ימכרו את כל הגיליונות בחנות שלהם בדיזינגוף סנטר, אז מי שרוצה עותקים פיזיים – זו הדרך הכי טובה להשיג אותם בארץ.

בנפרד מ־EDENFROST יש לי עוד סדרה מקורית עם אותו מפיץ שתוכרז לקראת אפריל, ועוד שתי נובלות גרפיות עם מפיץ אחר שיוכרזו לקראת הקיץ ויצאו בתאריכים שונים השנה. אז… זו תהיה שנה מעניינת בשבילי

יובל: בהחלט. לא משעמם… מה עוד? משהו חשוב להגיד לפני שנפרדים?

עמית: אני מקווה שהמסר של הסיפור יעבור לקהל הקוראים. אני חושב שהרעיונות והפילוסופיה מאחורי EDENFROST הם אוניברסליים, ואם הם לא, אז לדעתי הם צריכים להיות.

זה סיפור רלוונטי, חשוב ונוקב. אני לא רומנטיקן ואני לא כותב ״רך״, והתקווה שלי היא שהקוראים יוכלו לתרגם את המסר של הסיפור הזה לא רק לנושא האנטישמיות, אלא לחשיבה והתפיסה הלפעמים מסוכנת שלנו על הנושא של ״זהות״ בכללי.

ואם זה נשמע מעניין לקוראים – אז אני מקווה שתתמכו בעסק המדהים של קומיקאזה ובסדרה הזאת ותרוצו לקנות את העותק הראשון בהקדם 🙂

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden