כל מה שחשוב ויפה

על הכאן והעכשיו #2

נתחיל בשאלה רטורית: האם צריך להציג בפניכם את אתר הפנקס? אני מאמין שלא.

ובכל זאת, למקרה שפספסתם, הפנקס הוא כתב עת מקוון לתרבות וספרות ילדים, שהוקם בשנת 2010 על ידי המאיירת תמר הוכשטטר, ועל ידי יותם שווימר, עורך ומבקר ספרות באתר ynet. בתחילת השנה הם השתתפו במפגש ה-16 של איור עכשיו, אבל הסיבה שאנחנו כאן היא בגלל שבעוד חודש יתקיים במדיטק חולון כנס "הפנקס" השני לספרות ילדים ונוער. כנס שני! ללא ספק השג מעורר ההערכה במציאות שבה אנו חיים.

בשנה שעברה דיברתי עם יותם על הכנס ופרסמתי את השיחה בבלוג. השנה תורה של תמר. והאמת – גם שלי. בשנה שעברה לצערי לא יכולתי להגיע לכנס אבל השנה אין לי ברירה כי הפעם גם אני משתתף (!) – אני אדבר על דמותם של המאירים הצעירים, ואספק הצצה ראשונה לתערוכה "אומת האיור" שתתקיים בשנה הבאה בבית האמנים. אז הנה עוד קצת פרטים:

yuvalsaar:

שלום שלום. מה שלומך?

תמר‎:

טוב למדי. ואתה?

yuvalsaar:

לא רע בכלל. כנס שני! היית מאמינה?

תמר‎:

האמת, שאחרי שנגמר הכנס הראשון היה לי ברור שיהיה עוד אחד. אז כן. מאמינה

yuvalsaar:

וואלה. בתור מי שיודע במה זה כרוך, העובדה שאנשים ממשיכים לעשות דברים כאלו מאד מרשימה… תספרי קצת על הכנס הקודם לטובת מי שלא היה

תמר‎:

כנס הפנקס הראשון, שנקרא גם הוא "על הכאן והעכשיו", עסק בספרות ילדים בעברית. כלומר, ספרות מקורית או מתורגמת, לילדים ולנוער – משמעויותיה התרבותיות, הוויזואליות, השיווקיות. ניסינו להישאר בעיקר במה שקורה בארץ בהווה, גם כקונטרה לכנסים אקדמיים, שלא פעם עוסקים בעבר ובשטייטל, וגם כי זה מה שמעניין אותנו. הכנס כלל הרצאות ופאנלים על נושאים שונים. חלק בלתי מייצג של הדוברים: אורנה גרנות, אבירמה גולן, מרית בן-ישראל, אורן משה, אורי אשי, עטרה אופק, תמר ורטה-זהבי. יש תיעוד אינטרנטי של התוכנית הקודמת וגם תמונות והרצאות ביוטיוב, למעמיקים.

כנס הפנקס הראשון

כנס הפנקס הראשון

yuvalsaar:

כמה אנשים הגיעו לכנס בשנה שעברה? ומה היו התגובות? ולמה בכלל לעשות כנס?

תמר‎:

הכנס בשנה שעברה היה הצלחה מסחררת, סליחה שאני מעידה על עצמינו, הגיעו כ-400 איש, האולם היה מלא וקיבלנו תגובות מאוד נלהבות גם על התכנים וגם על ההזדמנות של העולם המקצועי של ספרות הילדים והנוער להיפגש זה עם זה

yuvalsaar:

ומה המסקנות שהסקתם לקראת הכנס של השנה?

תמר‎:

הקהל השתתף, גם בשאלות וגם בטרוניות על התכנים שנאמרו על הבמה, והבנו שבכל זאת זה לא כמו באינטרנט. יש ערך בפגישה הממשית ובהתעמקות בחברותא. השנה אנחנו יותר נועזים אני חושבת. יש הרצאות בגוון טיפה יותר פוליטי על ספרות ילדים פלסטינית, על הפוליטיקה של המבוגרים שנכנסת לספרות, דרך גבולות השליטה על דמיון או הניסיון לטשטש עוולות. אנחנו גם מקווים שחלק מהדברים שהיוו יותר הקדמה בכנס הראשון, כמו הפאנל על ספרות ילדים דיגיטלית, יעברו לשלב הבא, לדיון על תוכן מול צורה.

yuvalsaar:

והכי חשוב, יש אותי!…

תמר‎:

הכי חשוב

yuvalsaar:

האמת, אני מתרגש. אני לא חושב שדיברתי פעם לפני כל כך הרבה אנשים, תאמיני או לא

תמר‎:

לא מאמינה

yuvalsaar:

לגמרי!

תמר‎:

אתה הולך לדבר על איור כי חשבנו שנוכח התחקיר הסופר מעמיק שלך על איור בארץ אתה האדם המתאים להציג תמונה כוללת של הסגנון והרוח של המאיירים העכשוויים. צריך להבין שגם אם לעתים ספרות ילדים נדמית חסרת חשיבות ונמוכה בהיררכיה, מה שקורה בתוכה מבחינה אמנותית נשמר, משקף ויוצר את ההווה הויזואלי הקיים

yuvalsaar:

אני נאלץ להסכים… אבל מספיק לדבר עלי. אני רוצה לחזור לכותרת של הכנס, על הכאן והעכשיו. למה חשוב לכם כל כך העכשיו הזה? ומה זה עכשיו? 2013? שנות ה-2000? ואיך זה מתקשר לתוכנית (אם תלחצו עליה היא תפתח בגדול).

מודעה-כנס-הפנקס-השני

תמר‎:

הממ… לא חושבת שהגדרנו גבולות כרונולוגיים מובהקים. אבל החשיבות היא בעיקר לדבר בהקשר למה שקורה כעת. גם אם מרית בן-ישראל מדברת על ברונו בטלהיים, חוקר שהכניס את פרויד לתוך ספרות הילדים, היא מתייחסת לתופעה שהשפיעה על הז'אנר ללא היכר עד היום. כך שהמחאה שלה רלוונטית מאוד.

אני אדבר על גבריות וכיצד היא מוצגת בספרות ילדים עכשוית. מודלים של גבריות תמיד היו בספרות אבל העידן העכשווי מעניין בשל אבדן מסוים של הדרך הגברית בעולם. לא תאמין מה קורה בספרות הילדים בהקשר הזה. דווקא כי היא עוברת מתחת לרדאר

yuvalsaar:

מעניין, לא חשבתי על ההבט הזה. ובואי נגיד משהו על אלונה פרנקל. למה בחרתם בה כדי לנעול את הכנס. כלומר, לא שחסרות סיבות, ובכל זאת

תמר‎:

אה, נכון. חשוב. למרות שאנחנו מתקשים למצוא תמיכה לאירועים ולמעשים שלנו, החלטנו להעניק בעצמינו אות הוקרה. אלונה פרנקל, יוצרת וותיקה ופורה מאוד, לא קיבלה מעולם הכרה ממסדית על יצירתה לילדים. החלטנו שמגיע לה ולנו לחגוג קצת את היצירה שלה, אז המושב האחרון מוקדש לה. גם היא תדבר, וכל מי שנתקבל בה יודע שהיא מלאת כריזמה וחן, ד"ר תור גונן (ד"ר לאיור!) תדבר על פן נסתר ביצירתה. ויהיה קצת טקס בסגנון הפנקס, כלומר מלא יומרה אך חינני

yuvalsaar:

חינני זה חשוב. תגידי, אפרופו מתקשים למצוא תמיכה, ואפרופו מה שאמרתי על זה שכל הכבוד לכם שאחרי כנס אחד אתם מרימים את מספר שתיים: איך מממנים כזה דבר?

תמר‎:

השנה אנחנו סומכים על הקהל שמגיע שיממן את הכנס, ברוח גיוס ממון מההמון. אנחנו עדיין מחפשים תמיכות, אבל מאמינים שגם לקהל הישיר יש חלק ביצירת תרבות והשיח עליה. עד שתרבות ילדים תהפוך להיות הדבר הכי חם וסקסי על המסך שלכם, תהיה כרוכה בה גם לא מעט התנדבות

yuvalsaar:

זה הזמן להזכיר שכדאי, צריך ומומלץ להזמין כרטיסים מראש. ולפני סיום נגיד גם משהו על האסופה "איור תחילה". גם זו כבר מסורת, אבל הפעם עם טוויסט. איך זה קרה?

תמר‎:

הכנס הוא הזדמנות בשבילינו לעשות עוד משהו מחוץ לעולם הווירטואלי. בשנה שעברה הפקנו אסופת שירה (בתגובה למיעוט השירה לילדים) והשנה החלטנו לתת לאיור את הבכורה. בתור מאיירת, חשבתי כמה כיף יהיה להציע למאיירים להתחיל. קודם האיור ואחר כך, על פיו, הטקסט. שלחנו לעשרה כותבים איורים מופלאים שלא נעשו עבור טקסט מסוים והם יצרו עבורם שירים וסיפורים. שני איורים הצענו לקהל הרחב ומתוך הטקסטים הרבים שנשלחו נבחרו שניים שיכנסו גם הם לאסופה. האיור, אני לא צריכה לספר לך, התחיל לרוץ מהר יותר מהכתיבה. זה מתבטא באיכות, בכמות ובבינלאומיות.

yuvalsaar:

אומת האיור רולז!

תמר‎:

תכלס

*כוכבית מייצגת שדות חובה

5 תגובות על הכתבה

  1. עדנה

    נו, אז סוף סוף ניפגש 🙂

    1. yuval saar

      הו! מי היה מאמין…

  2. לי עברון-ועקנין

    והכתיבה בעקבות איור הייתה חוויה נהדרת. מחכה ומצפה!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden