כל מה שחשוב ויפה

התדמית של אירועי סוף השנה בשנקר. במילה אחת: awesome

והנה זה מתחיל: התקופה הזו של השנה, שבכל יום אני מוצא את עצמי בתערוכת בוגרים של מוסד אחר, לפעמים מחלקה אחת, לפעמים שתיים ולפעמים ארבע. את הרשמים, אגב, תוכלו לקרוא בסוף כל יום בגלריה אונליין (הנה העמוד עם כל הכתבות שלי, והנה לינק לכל התאריכים ושעות הפתיחה של התערוכות השנה).

אבל שנייה לפני, מילה טובה על התדמית המשובחת של אירועי סוף השנה בשנקר. לא קשה להבין למה אני אוהב אותה: טיפוגרפיה מדויקת, מסקרנת, מקורית ומגניבה – מה צריך יותר? מי שאחראי לתדמית הם החבר׳ה מ-awsome, סוכנות מיתוג ועיצוב שמורכבת בעיקרה מיוצאי המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. ביקשתי משניים מהם – יואב גתי וחן מכבי – שסיימו בשנה שעברה את הלימודים במחלקה, לספר על התהליך, על הבריף, וגם על הכיוון שלא נבחר. לפני הכל, דוגמה מייצגת:

logos

Yuval:

הי יואב, הי חן, מה שלומכם?‎

Yoav:

סבבה. בדוק חזרנו מהמרחב המוגן מתחת למדרגות של הסטודיו ברוטשילד‎

Hen:

אש. תרתי משמע‎

Yuval:

לגמרי. שנתחיל בתכל׳ס?‎

Yoav:

שוט‎

Hen:

נראה לי שכן‎

Yuval:

אז איך ההרגשה לעצב תדמית למוסד שרק סיימתם ללמוד בו בשנה שעברה?‎

Yoav:

מדהים. תמיד כיף לחזור הביתה‎

Hen:

מרגש ומורכב באותה מידה

Yuval:

זה מעניין, יואב, שאתה אומר לחזור הביתה. אני לא בטוח שכל בוגר היה קורא למוסד שבו הוא למד בית‎

Yoav:

אני חושב שספציפית במקרה של חן ושלי – שנקר היה ממש סוג של בית עבורנו‎. אני גם יכול להעיד על שאר החברים שלנו במחלקה שהם תמיד שמחים לבקר. ובכלל, בשונה ממוסדות אחרים שיצא לי לראות את ההתנהלות שלהם מהצד, יש משהו מאד בגובה העיניים בשנקר‎

Yuval:

חן. מה אתה אומר?‎

Hen:

אני יכול להעיד על עצמי. שנקר זה לגמרי מקום שנותן אווירה של בית. אולי בגלל שאני מרגיש שזה מוסד שעיצב אותי בתור מעצב וגם חלק גדול מהאישיות שלי. ככה שלחזור לשנקר מרגיש מאוד טבעי לאור העובדה שסיימנו רק לפני שנה‎

Yuval:

וגם עכשיו ב-awesome אתם כולכם (?) משנקר. אני אפילו זוכר את פרויקט הגמר של מעין…‎

Yoav:

…כן, יש פה גרעין מאד חזק של מעצבים משנקר: מעין פרוינד, מתן לם, רוי שריזלי, אני וחן‎. אני לא בטוח שזה קרה באופן מתוכנן אגב‎

והפרויקט של מעין אחד הזכירים – בטח בימים כאלה‎

Yuval:

כן…. ואולי תגידו כמה מילים על awesome, לפני שנדבר על התדמית של התערוכה שלשמה התכנסנו‎

Hen:

הסטודיו הכי כיף בארץ. סה טו‎

Yuval:

תקן אותי אם אני טועה אבל אין לך כל כך למה להשוות…‎

Hen:

להשוות לסטודיו אחר? אין למה, וגם לא נראה לי צריך להשוות. זה נאמר נטו על סמך הפרוייקטים שאנחנו עובדים עליהם, כמובן שבתוספת הומור פנימי. חוץ מזה שאם דיברנו קודם על שנקר כבית, במיוחד זה שכולנו הגענו משם יש לנו כמעט את אותם חוקים וקו חשיבה לאן להוביל פרוייקטים. ומה יותר טוב מבנאדם שאיתך באותו ראש?‎

Yoav:

אני יכול להעיד ש-awesome נולד מהרבה אהבה לעיצוב, ואנחנו בעיקר משווים למה שאנחנו רואים מסביבנו‎. בחוויה שלי אני מרגיש שאנחנו ממשיכים ללמוד כל יום – זה מאד קשור ללקוחות שלנו ולאתגרים שהם מביאים איתם‎.

אם להרחיב קצת על awesome, מעין הקים את הסוכנות לפני 3 שנים אחרי לא מעט שנים כארט במשרד פרסום (מקאן אריקסון). עבדנו יחד כצוות, אני הייתי קופי עוד באותה תקופה, ואחרי לא מעט זמן עזבתי את מקאן והתחלתי ללמוד בשנקר – שם פגשתי את חן, מתן ורוי. כשסיימנו את הלימודים הצטרפנו למעין שהקים את הסוכנות – והיום התוצאה היא awesome – סוכנות לעיצוב, מיתוג ואינטראקטיב, שיודעת גם לעשות פרסום כשהיא רוצה‎.

logos logos

Yuval:

איך הייתם מגדירים אם כך את התדמית של תערוכת הבוגרים של שנקר. פרסום או עיצוב?‎

Yoav:

זה סותר אחד את השני?‎

Yuval:

על פניו לא. אבל אם תסתכל מסביבך על קמפיינים של פרסום, אני חושב שהמצב בפועל אומר שכן, גם אם זה לא אמור להיות ככה…‎

Yoav:

מבחינתנו ממש לא‎

Yuval:

זה ברור…‎

Yoav:

זו גם הסיבה שאנחנו נמצאים פה‎. כל לקוח שאנחנו עובדים איתו קודם כל מקבל טריטמנט של מעצבים – אם לפרויקט אין פוטנציאל עיצובי אנחנו לא נכנסים אליו מראש.‎ כשאנחנו עושים פרסום (וזה לא קורה כל כך הרבה) אנחנו עושים את זה רק עם לקוחות שיודעים להעריך עיצוב‎

Hen:

החלק העיצובי מאוד ניכר בתדמית לשנקר, לא נראה לי שקשה לפספס… חוץ מזה ששני העולמות לגמרי מתערבבים זה בזה‎

Yuval:

אז מה היה הבריף לסוף השנה של שנקר? יש תערוכה, תעשו משהו? או שהיה משהו מסודר יותר?‎

Hen:

הבריף נשאר אותו הדבר כמו שאר השנים. היה צריך ליצור איזושהי סיסטמה שמאפשרת לכל מחלקה לתפקד כיחידה עצמאית ומצד שני נוצר מכלול כשכל המחלקות מופיעות ביחד‎

Yoav:

בקיצור – השלם גדול מסך חלקיו‎. את הבריף קיבלנו מדקל בוברוב, ראש המחלקה לתקשורת חזותית, שהיה גם ראש המחלקה שלנו כשסיימנו ללמוד. הדרישה היתה למצוא שפה לשנקר שתוכל להתפרק ולתת איפיון לכל אחת מהמחלקות‎. היו כל מיני כיוונים שעבדנו עליהם ובסוף עלו לגמר שניים שמתוכם נבחרה השפה הזאת‎

Yuval:

אתם יכולים לספר משהו על מה לא נבחר? אני סקרן‎

Hen:

הכיוון השני היה יותר אייקוני‎

Yoav:

אנחנו יכולים לשלוח לך אותו – גם אותו מאד אהבנו – אגב‎. בכיוון שנבחר יצרנו לוגוטייפ לכל אחת מהמחלקות, המושפע מעולמות התוכן שלהן. כשכל הלוגוטייפים הופיעו אחד ליד השני הם יצרו מערך/פאטרן שמציג את המכלול – את שנקר – כמוסד‎

Hen:

בכיוון שנבחר רצינו שהבידול בין המחלקות יהיה מאוד ניכר. כל לוגוטייפ קיבל אופי משלו שבאמת נובע מהעשייה בתוך המחלקה עצמה… הצבעים בתדמית וההעמדה של הלוגואים אחד ליד השני, זה מה שמאחד אותם לפטרן שעוטף את כל התדמית הזאת..‎.

Yuval:

אמנם לא אמרתי את זה עד עכשיו אבל הפתרון הטיפוגרפי הזה מאד מוצלח בעיני! למרות שאולי זו לא חוכמה כחובב פונטים מושבע. זה חזק אצלך העניין של טיפוגרפיה, חן. נכון? אני זוכר עוד מפרויקט הגמר שלך‎ ומעבודות אחרות כמובן‎. והאמת, שכשראיתי את התדמית בפעם הראשונה מיד ידעתי שזה אתה…‎

Yoav:

אני מסכים – יש משהו בגישה של הפיתרון שנבחר שמאד מתחברת לי לחן – ולא בטוח שפיתרון מסוג זה היה יכול להגיע מכל מעצב‎

Hen:

אכן. טיפוגרפיה, עיצוב אות והמבנה שלה תמיד דיברו אליי וריגשו אותי… במיוחד בשפה העברית, דברים שהיו כאן בשנים עברו, בין אם זה כותרות מפרסומות ישנות במגזינים ישראלים בשנת ה-80׳ וה-90׳, פוסטרים של סרטים וכו'. תמיד ניסיתי לבחון איתם ותמיד ריגשו אותי מחדש‎

Yoav:

הכיוון האחר שלא נבחר היה הרבה יותר איקוני – כשכל מחלקה קיבלה איזשהו דימוי גרפי – ביחד הם חברו לדימוי אחד גדול – יצא האמת כיוון מאד יפה ואפילו היו פה כאלה שרצו שהוא ייבחר ולא הכיוון הקיים – אבל אני חושב שהחיסרון המובהק שלו על פני הכיוון הזה הוא הרצון לתמצת מחלקה לכדי אייקון. יש משהו בפיתרון הטיפוגרפי שדווקא מאד מתאים לתדמית מסוג כזה‎, ולא בטוח שיכל לעבור באיקון גרפי‎. לפחות לא באותה דרך‎

Yuval:

האמת שאני לא בטוח, תלוי איזה אייקון. אתם בטח זוכרים את התדמית של בצלאל שעיצבה מיכל סהר ואייר ניב תשבי, זה עבד יפה.

Hen:

זה היה מדהים, אבל זה לא היה אייקון‎

Yoav:

תדמית מדהימה בעיני‎

Yuval:

כן… בכל מקרה נתמקד בטיפוגרפיה – חן, אתה יכול להגיד משהו על התהליך של עיצוב האותיות, אולי גם עם דוגמה או שתיים לגבי מחלקות ספציפיות. מה היה התהליך, למה דווקא האות הזאת, או איך היא נוצרה‎?

בעצם לא רק חן. שניכם יכולים לספר…‎

logos

Yoav:

אני רק אציין שגם מתן היה חלק בלתי נפרד מהעיצוב של התדמית‎, ואם לדבר בשם מתן דווקא על הלוגו של תקשורת חזותית – יש משהו בעובי קו שמאד התחבר לנו מצד אחד לבסיס של העיצוב הגרפי – עובי קו אחיד – כאילו הלוגוטייפ נכתב באיזולרבנד או במרקר. הזווית הכמעט אחידה של הקווים מאד התחברה לנו לעבודה עם גריד ואני חושב שנוצר לוגו מאד יפה ושונה – בטח כשמדובר באות עברית

Hen:

נראה לי שאם נתייחס לכל לוגו אחד אחד זה לא יגמר… אז אני אבחר אחד (או שניים?). אני חושב שהלוגו של הנדסת תוכנה זה הלוגו שהכי עניין אותי לעבוד עליו. רצינו ליצור משהו שבאמת מדבר בשפת הצ׳יפים והמחשב אבל לתת לו עגלוליות בשביל שלא ישדר משהו קר מידי ונוקשה

logos

Yoav:

אני אגב מת לטישרט של הנדסת תוכנה – נראה לי שהמחלקה הזאת מעולם לא היתה מגניבה יותר!‎ אולי אנחנו צריכים להוציא כמה – חן?‎

Yuval:

קדימה…‎

Hen:

פגוש אותי על הפרס בקולור טאץ׳… מריץ כמה‎

logos

Yuval:

כן… האמת שאני כל פעם משנה את דעתי לגבי הלוגו החביב עלי. כרגע זה תכשיטים, אגב. הכי בלינג בלינג‎

Yoav:

בום!‎

Hen:

גם הלוגו של תעשייתי, שזה בעצם התבנית של הוואקום פורמינג, וגם הלוגו של עיצוב מבנה וסביבה נראה לי די ברור מאיפה מגיעה ההשראה‎

logos logos

Yuval:

תגידו, אתם ממשיכים לעבוד עם שנקר? כי איך נגיד את זה בעדינות, לא יזיק…‎

Yoav:

נראה לי שהחיבור עם שנקר והעבודה עם דקל בוברוב היו המשך מאד טבעי בשבילנו ללימודים – ואנחנו מקווים ששיתוף הפעולה ימשיך‎. זה הלקוח הראשון ששולח לך מייל עם הערות על יישורים וטיפוגרפיה – וזה כיף לנהל שיח עיצובי גבוהה על תוצרים‎

Yuval:

חלום!‎

Yoav:

ולעבוד עם מישהו שמבין שיש יותר מידי טקסט – או שצריך להקטין לוגו ולא להגדיל אותו‎. כיף!‎

Yuval:

make my logo smaller!

Yoav:

חחח‎… כן זה משפט מפתיע מלקוח‎. מחכים לשמוע את זה יותר‎

Yuval:

על מה אתם עובדים עכשיו מעניין?‎

Yoav:

עובדים הרבה עם טבע לאחרונה – על הרבה פרויקטים מעניינים – עיצוב אתרים – סרטי אנימציה קצרים ועוד הרבה דברים. יש כמה כרטיסים חדשים של חישגד שאנחנו כבר לא יכולים לחכות שהם יצאו.‎ תדמית לבר חדש ברמת אביב (״החוג הצפוני״) ולבית קפה בז׳בוטינסקי (JAVA) – אתר חדש למועדון הכושר קולנוע פאר – קטלוג וקמפיין חדש של הודיס עם בר ורד‎.

ויש עוד הרבה פרויקטים שונים ומגוונים‎, ובעיקר כיפים! (לנו ומקווים שגם למי שרואה אותם)‎. בשביל זה אנחנו כאן…

Hen:

כרגע יש תערוכה לילדים והורים בנמל יפו בשם למה שעוסקת בשאלות שילדים שאוהבים לשאול, שעל בסיסן עיצבנו את התערוכה כולה. יצא חמוד חמוד. תבואו לראות!‎

Yuval:

נמל יפו, חודש יולי, הורים וילדים? יש לך את זה ביותר מפתה?…‎

Hen:

הכי מפתה, אבל מה שמגניב בתערוכה של ״למה״ דווקא זה שהיא מעוצבת לגמרי עם הומור עצמי שמודע לעצמו.. ככה שבתכל׳ס היא לא רק לילדים‎

Yuval:

נו בסדר… משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?‎

Yoav:

שתיגמר כבר המלחמה הזאת‎

התעייפנו‎

Hen:

אמן‎

Yuval:

ויפה שעה אחת קודם‎. והנה הכיוון שלא נבחר, למי שהיו חרוצים וקראו עד הראיון הסוף:

Web

 Web

*כוכבית מייצגת שדות חובה

5 תגובות על הכתבה

  1. עידן

    תיקון טעות בפתיחה – חן מכבי ולא מתן לם… אי אפשר לפספס את הסגנון של האיש המוכשר הזה

    1. yuval saar

      תוקן. תודה על תשומת הלב. וכן, סופר מוכשר

  2. רנרט

    מוכשרים בטירוף, ועבודה נהדרת. כצפוי.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden