כל מה שחשוב ויפה
גיא טובול
גיא טובול. צילום: מיכאל טומרקין

גיא טובול לא רוצה שניתקע בדרך ללא מוצא

מקצועי אבל לא מתעסק יותר מדי בז׳רגון, מסביר בגובה העיניים בכל שלב מה נדרשים לעשות. גיא טובול, מנהל העיצוב של Melio, רוצה להשאיר את העסקים הקטנים בעסקים

כשהצוות של גיא טובול, מנהל העיצוב של חברת Melio, נדרש לתכנן את מסכי המידע של מערכת התשלומים שפיתחה החברה – שמאפשרת לעסקים קטנים בארצות הברית לשלם לספקים שלהם – הם היו צריכים להבין איזו מן מערכת הם מאפיינים, ומעצבים.

מהצד האחד יש את אתרי האי־קומרס שמאפשרים בלחיצה אחת לשלם ולשכוח מזה, מבלי להתעכב יותר מידי על התהליך. מהצד השני יש את המערכות עם המסכים שכוללים שדות על גבי שדות של פרטים שצריך למלא: אמצעי תשלום, למי משלמים, מתי מועבר התשלום וכן הלאה, הכל בעמוד אחד, בטופס אחד ארוך ומייגע.

״אחד הערכים החזקים שלנו הוא הפשטות של המערכת בשימוש שלה״, מסביר טובול, ״ואחת הבעיות שרצינו לפתור הייתה המורכבות של מערכות התשלומים, שכללו עקומת למידה עד שאתה מבין איך לשלם, איך להפעיל את המערכת. להציע מערכת חדשה זה עניין מורכב שעסקים נמנעים ממנו. אנחנו מציעים מוצר קל לשימוש ולהבנה״.

איך זה בא לידי ביטוי?

״בדרך שבה אנחנו מגישים את האינפורמציה, בטון הדיבור שלנו: מקצועיים אבל לא מתעסקים יותר מדי בז׳רגון, הכל בגובה העיניים, להסביר בכל שלב מה אתם נדרשים לעשות, בלי להיתקע בדרך ללא מוצא. אנחנו תמיד מנסים לחשוב איך לייצר חוויות אינטואיטיביות. 

האתגר הוא לנסות לחשוב כמו היוזר, מה יכול להטריד אותו, מה יכול לעצור אותו, מה יכול למנוע ממנו להתקדם; כמה ידידותי אתה, כמה שקוף אתה. רק ככה אתה קונה את האמון של  המשתמש: אנחנו משקיעים בזה המון מחשבה

״האתגר הוא לנסות לחשוב כמו היוזר, מה יכול להטריד אותו, מה יכול לעצור אותו, מה יכול למנוע ממנו להתקדם – עד לרמת הצבע של הכפתור. לחשוב על גדלים, היררכיות, טיפוגרפיה, לייצר קריאות ברורה בפונקציונליות של המסך, כמה ידידותי אתה, כמה שקוף אתה. רק ככה אתה קונה את האמון של  המשתמש: אנחנו משקיעים בזה המון מחשבה״.

למה הכוונה?

״15 שדות בעמוד של נתונים שצריך למלא, לדוגמה, זו לא חוויה טובה. האפקט הפסיכולוגי של זה מייצר התשה, אתה מרגיש שאתה צריך לעבוד בזה. אנחנו מגישים לך את התהליך צעד אחר צעד, מייצרים לך את הנרטיב של הדרך מ־A ל־B, מבלי שזה יהיה מעייף״.

״כשפירקנו את תהליך התשלום לשלבים, אחוזי ההמרה היו גבוהים הרבה יותר ממה שציפינו. מה שעזר לנו זה היכולת לפקס אותך, צעד אחר צעד, בתהליך הרבה יותר קליט בעולם עמוס במידע; הצלחנו לגרום לך לקרוא ולהבין ברגע, לפעול ולהצליח. 

״וזו הנקודה בספקטרום שמדויקת לנו: בדקנו מתחרים, מה קורה במוצרים אחרים שמאפשרים תשלום, וגילינו שמוצרי התשלומים זורקים אותך הרבה פעמים לעבוד רבע שעה, בניגוד למוצרי צריכה שזה הרבה יותר מהיר. אתה משלם בפייפאל בלי לקרוא על פייפאל, משלם בביט בלי לחשוב מה אתה עושה״. 

גילינו שמוצרי התשלומים זורקים אותך הרבה פעמים לעבוד רבע שעה, בניגוד למוצרי צריכה שזה הרבה יותר מהיר. אתה משלם בפייפאל בלי לקרוא על פייפאל, משלם בביט בלי לחשוב מה אתה עושה

בכל זאת להעביר כסף ולשלם זה עניין מורכב.

״מבחינה זו האתגר שלנו הוא לקחת חוויות מורכבות ולהפוך אותן לקלות. כשאתה משלם לספק אתה מחויב לרפרנס לתשלום: מי הספק שאתה משלם לו, מספר החשבונית והסכום. לאורך החוויה זה מייצר לך את העוגן ואת האורינטציה שאתה במקום הנכון.

״בסוף התהליך של התשלום אתה מקבל סיכום איזה סכום אתה הולך לשלם, מאיפה הוא יוצא, מתי הוא יורד לך מהחשבון, איך הספק הולך לקבל אותו, מתי, וכל מה שנשאר לך זה לאשר את התשלום. בסוף אנחנו נותנים לך לראות את כל המסלול מבלי להלאות אותך קודם בכל הפרטים. זה עובד טוב, אנשים לא מאבדים אוריינטציה״. 

האנשים שרצית לעבוד איתם כל החיים

טובול, בן 42, הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית, שנקר (2007). במשך שלוש שנים לאחר הלימודים עבד בסטודיו בלנד־איט (״הייתי העובד הראשון שלהם״), שמתמחה במיתוג בוטיק ואריזות. ״למדתי המון, ישר קפצתי למים והשתלטתי על פרויקטים די מהר. זו הייתה אחלה חוויה, למדתי כמה חשוב להשקיע בכל פרט ופרט, איך אתה מוכר את הרעיונות בצורה הכי טובה. זה היה אחלה בית ספר.

״אחרי שלוש שנים החלטתי שאני רוצה להתחיל להיות עצמאי, החלטתי לזרום עם מה שיבוא. מהר מאוד האוריינטציה התאפיינה במיתוגים קטנים ובעיצוב אתרים: עניין אותי לחקור את המדיום הזה יותר לעומק ולהבין אותו. לימדתי את עצמי לפתח ולכתוב קוד, עבדתי בצורה די אינטנסיבית, במשך שלוש שנים, עשיתי איזה 30/40 אתרים בשנה״.

במקביל, ב־2011 הצטרף לסטארט־אפ והחל לעבוד עם חברות טכנולוגיות, על מנעד של מוצרים, מאפליקציית אייפד שהתמשקה לממירים של חברות כבלים בארצות הברית, עם מוטיב של שיתוף וסושיאל, ועוד ווקי טוקי עם דמויות מאויירות. ב־2014 פתח עם נמרוד גביש את סטודיו WAAAC, במטרה לפנות לחברות סטארט־אפ אחרי גיוס ראשון, ״לתת פתרונות של מיתוג ואסטרטגיה, במודלים של ספרינטים עם המייסדים, לבנות את הדי.אן.איי של החברה.

״הסטודיו עבד כמעט שלוש שנים עם חברות כמו ספלייסר, איירון סורס, מקאן אריקסון, פרוספרה ועוד. כשהחלטנו שפחות מעניין אותנו להתרחב – והבנו שאנחנו אמנם אוהבים יותר את האינטימיות אבל יש לה תקרת זכוכית שאתה פוגש מהר מאוד – החלטנו לסגור את הסטודיו למרות שהוא עבד מדהים. אני המשכתי עם פרוספרה במשך שנתיים, הרבה עבודה של דאטה ואיפיון, תרגום ויזואלי של מידע, במקביל לפרילנס״.

birds

אחרי שבע שנים כעצמאי הצטרף טובול לווי־וורק כשכיר. ״זה היה צוות יחסית קטן שגדל בטירוף, היה לי צוות קטן של עוד שתי מעצבות, אחראי על ארבעה מוצרים. זו הייתה הרפתקה כיפית, למדתי שם המון, עד שהחלטתי לחפש משהו יותר מאתגר, עם יותר משמעות ויותר אימפקט״. 

ב־2018 פגש את המייסדים של מליו. ״לא הייתי בכיוון של סטארט־אפים, הספיק לי, אבל אחרי שנפגשתי איתם כל הגישה שלי השתנתה, התלהבתי מאוד. אתה מגיע לנקודה שאתה אומר אלה האנשים שרצית לעבוד איתם כל החיים. הייתה התלהבות, לא היה כלום, היה כיוון לשם, לרעיון, היתה הבנה של פינטק, של תשלומים. הפשלנו שרווולים התחלנו לעבוד. הייתי ההעובד השלישי של החברה״.

עיצוב שמבין יוזרים

מליו, שהקף הפעילות שלה גדל בעקבות הקורונה ב־2,000 (!) אחוז, מסייעת לעסקים קטנים לנהל את התשלומים שלהם לספקים. ״קהל היעד שלנו הם בעלי עסקים שעדין דואגים לתשלומים בעצמם, למרות שיש לנו פיתרון גם אם אתה גדל ומעביר את התשלומים למישהו חיצוני״.

מאיפה הגיע הרעיון? נשמע כמו משהו שהיה אמור להיות קיים מזמן. 

״המייסדים של החברה גילו נתון מדהים, שחצי מהכסף שעובר בין עסקים בארצות הברית עובר בצ׳קים; זה סכומים מטורפים. הם הבינו את כל הבעיות שכרוכות בדבר הזה, עם עסקים קטנים, שאין שיטה אחת: כל ספק עובד בשיטה אחרת, יש כאלו שמוכנים לקבל רק צ׳קים, יש כאלו רק בהעברה בנקאית דרך מערכות בנקאיות, חלק בכרטיס אשראי וחלק ממוצרים כמו פייפאל, כדי להעביר כסף בצורה מידית. זה מייצר חוסר שליטה בכסף שיוצא מהעסק; אם אתה לא צולל לפרטים אתה בבעיה.

אנחנו מנסים להפוך את כל התהליך הזה שהיה כרוך עד אותו יום בהרבה חיכוך, טלפונים, אי־מיילים, למשהו אוטומטי בלי מאמץ

״מליו מאפשרת לעסקים את הוורסטיליות לשלם איך שהם רוצים, ולצד השני לקבל את הכסף איך שהוא רוצה. אנחנו מנסים להפוך את כל התהליך הזה שהיה כרוך עד אותו יום בהרבה חיכוך, טלפונים, אי־מיילים, למשהו אוטומטי בלי מאמץ״.

כמה מעצבים יש בחברה?

״אנחנו צוות די גדול, שישה מעצבי מוצר, שתי מעצבות ברנד, כותב UX ומעצב מושן. בסך הכל אנחנו עשרה ואנחנו הולכים להכפיל את עצמנו. בינואר 2020 היינו 35 עובדים, היום אנחנו למעלה מ־200. וזה לא טריוויאלי שיש לנו כל כך הרבה מעצבים״.

לכאורה פתרתם את הבעיה, מה נשאר לעשות?

״אחד הערכים שאנחנו משקיעים בהם זה עיצוב שמבין יוזרים, אמפתי, מבין את הבעיות, מקשיב להם. אנחנו מפעילים את הכלים המחקריים בלי סוף, מתשאלים המון יוזרים, עובדים עם המון דאטה, והמגוון של עסקים שמגיע אלינו משתנה.

״יש עסקים שיש להם הקפים גדולים של תשלומים להעביר והם צריכים יכולות גדולות יותר. יש תהליכים שקורים בין בעלי עסק לרואי חשבון שלהם, למנהלי הספרים שלהם, שמטפלים להם בתשלומים ויש תהליכי אישורים, נגיד עד סכום מסוים אתה לא דורש מהם אישור ומעל כן.

״מעבר לזה יש מלא מקומות שאנחנו מסתכלים עליהם, פיתוח מוצרים נוספים כדי לייצר אקו־סיסטם קטנים כדי שתוכל גם לקבל כסף. המטרה להעמיק יותר יכולות בכל העולם שלא עובד חלק, לאפשר שליטה בכסף, בתזרים, בהוצאות ובהכנסות, לייצר לייצר חוויה הוליסטית שתמיד תדע מה מצב העסקה״.

מה מושך אותך העבודה הזו מעבר לאנשים?  

״החזון שלנו – keep small business in business – מאוד קסם לי. כשהתחלתי להיות עצמאי ולעבוד עם ספקים, מפתחים, צלמים – חלק אתה משלם בבנק, חלק צ׳ק – אף אחד לא מנחה אותך. פה אנחנו נכנסים עם היכולות שלנו, מעמיקים אותן, מאפשרים עוד יכולות לפתור עוד בעיות. אנחנו מאפשרים לבעלי העסקים לסנכרן את מערכת הנהלת החשבונות שאיתה הם עובדים לתוך מליו, ואז כל מה שנשאר להם זה לשלם. זה חוסך מלא זמן ומלא כסף״. 

מה נשאר אותו דבר ומה השתנה בפרקטיקה שלך לאורך השנים?

״אני חושב שהיסודות שקיבלתי באקדמיה הם אותם יסודות שנחוצים לקבל פרספקטיבה איך לגשת לעיצוב, מה זה עיצוב. אתה לומד כמה מורכב זה עיצוב, כמה פרמטרים יש לעיצוב טוב. היסודות לא השתנו, הם רק השתכללו.

״כל יום אני לומד משהו חדש, מחדש לעצמי ויוזרים מחדשים לי. להיות מעצב זה לא רק להתעסק באסתטיקה, קומפוזציה, טיפוגרפיה וצבע – זה הרבה מעבר לזה. כמעצב מוצר אתה צריך להבין את הביזנס, כסף, דאטה, איך מבססים היפותזות, את הפן העסקי, איך אתה חושב מוצר.

״זה מעשיר את העולם שלך, אתה נדרש לדעת הרבה פרטים קטנים כדי למדוד. ההנחה שהיא שעיצוב הוא פיתרון לעזור ליוזר להתמצא במרחב של המסך, ועיצוב הוא חלק מאוד גדול בדבר הזה ובהצלחה של זה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. אורית גולדמן

    הי גיא, מתגעגעת

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden