כל מה שחשוב ויפה
עדי פלטו. צילום: רועי מרגוליוס
עדי פלטו. צילום: רועי מרגוליוס

עדי פלטו הבין שכשמשתמש תלוי במוצר, הוא חייב להיות ברור ופשוט

87 אחוז מהעובדים בעולם בתעשיות הכי גדולות לא יושבים מול מחשב. עדי פלטו, ראש מחלקת עיצוב מוצר ב־Connecteam, מקל על ההתנהלות שלהם בעבודה, ומאפשר להם להיות חלק ממשהו גדול ומשמעותי יותר

אחד הפיצ׳רים הפשוטים – אך החשובים – באפליקציה של קונקטים (Connecteam), הוא שעון נוכחות, שבעזרתו העובדות והעובדים שמשתמשים באפליקציה יכולים ״להעביר כרטיס״ בתחילת ובסוף יום העבודה. לכאורה עניין פשוט שלא מצריך פתרון מורכב.

״לאורך תהליך פיתוח המוצר, אחד הדברים שהבנו כמה חסר לנו היה שעון נוכחות״, מספר עדי פלטו, ראש מחלקת עיצוב מוצר (head of product design) בחברה. ״אמרנו בואו נעשה את זה הכי פשוט שאפשר: עובד נכנס לאפליקציה, לוחץ על כפתור כניסה למשמרת, ובסוף היום אותו דבר אבל הפוך. קיבלנו המון מחמאות, העובדים לא מתבלבלים, חשבנו וואו, יצרנו משהו פשוט וטוב וקל לשימוש״. 

אולם, עם הזמן, הפידבק שקיבלו הבהיר שזה לא מספיק. ״הלקוחות אמרו שזה מאוד נחמד, אבל שהם לא יכולים לחשב ככה שכר, חסר מידע חוקי שאנחנו צריכים לספק, כמו שעות נוספות, עבודה בסופ״שים וכן הלאה. או מתי מתחיל בכלל מחזור של משכורת: בישראל זה כל חודש, בארצות הברית זה יכול להיות שבוע, אוסטרליה זה בכלל משהו אחר.

״ואז יצאנו למסע של אינטגרציה עם מערכות שכר, שבסופו של דבר מאפשר לך לשלם לעובדים ולהיות בטוח שכל דולר שיוצא ממך ומגיע אליהם הוא מדויק ונכון להם ולך, ואף אחד לא נדפק. וזה כולל אפשרות לבקש לשנות, עשיתי טעות, כל מה שעד עכשיו היית עושה בווטסאפ שהיית צריך לכתוב ׳תקשיב, יש שם טעות…׳, ולקוות לטוב״.

שעון הנוכחות והמחשבה מאחוריו הוא רק דוגמה אחת לשירות שמספקת קונקטים לחברות שהעובדים שלהם לא יושבים כל היום ליד מחשב. אפליקציית הסמארטפון הפשוטה של החברה לניהול עובדים קלה להטמעה, מציעה צ׳אט ארגוני, שעון נוכחות מבוסס מיקום, הדרכות, הזמנת מתנה לחג, ועוד.

החברה, שהוקמה בשנת 2016, משרתת כיום חצי מיליון משתמשים ב־36 אלף ארגונים וחברות בכ־80 מדינות ברחבי העולם, ובישראל היא כבר מוטמעת בכ־200 ארגונים גדולים. בין הלקוחות הבולטים של החברה בישראל תנובה, סודה סטרים, קוקה קולה, ישרוטל, כתר, טמבור, אסותא אשדוד, הלל יפה, קבוצת פוקס, ויסוצקי ועוד.

״בניגוד להייטק, 87 אחוז מהעובדים בעולם בתעשיות הכי גדולות לא יושבים מול מחשב – אם זה בניין, מסעדות, ריטייל, מטפלים ועוד. זה רוב העובדים בעולם, והם בדרך כלל לא מקבלים את הכלים החכמים שהטכנולוגיה מאפשרת, חלקם עדיין עובדים מול לוחות מודעות וגזרי נייר. אנחנו באנו ואמרנו שאנחנו רוצים לשנות את זה״.

מאיפה מתחילים? 

״התמודדנו עם שלוש בעיות מרכזיות. הראשונה היא התפעול היומיומי, כמו שעון נוכחות, לוח משמרות, טפסים שצריך להגיש ועוד. השנייה היא תקשורת: צ׳אט פנים ארגוני שאמור להחליף את הווטסאפ, הרבה יותר בטוח, אתה יכול להתעדכן בדברים שקורים, עם ספר טלפונים של החברה, והכל באפליקציה. 

״והשלישית משאבי אנוש – אירועים של החברה, בחירת מתנות לחגים, הכרה בהשגים של עובדים, מצטיין החודש וכן הלאה, כל מה שיכול לחבר את העובדים וההנהלה. יש לנו לדוגמה לקוח באנגליה שמעסיק מטפלים. יכול להיות שמטפל או מטפלת שמגיעים ללקוח, לא ידברו עם ההנהלה במשך שלושה חודשים, מנותקים לחלוטים. דרך קונקטים אפשר לחבר בין כולם, ולאפשר להם להיות חלק ממשהו גדול ומשמעותי יותר, מבלי שתהיה להם התחושה שאף אחד לא יודע מי הם ומה הם עושים״.

ואני מניח שהיה גם את האתגר הגלובלי הרב־שפתי.

״כן, האתגר הראשון הוא השפות: הכל נראה טוב באנגלית אבל אז אתה עושה לדוגמה תרגום לגרמנית והכל ארוך יותר. צריכים לשים לב לזה כל הזמן, לא להישאר במסגרת מדומיינת של אנגלית שפה יפה וקומפקטית. 

״בנוסף, בין אם זה תרבות או חוקי עבודה – לכל מדינה חוקים משלה, התנהלות עם כסף, וגם אז, בארצות הברית לכל מדינה חוקים משלה מה שיוצר הרבה אתגרים בתוך המוצר.

״אתה צריך לבחור בקפידה אם אני עובד עכשיו שלושה חודשים של פיתוח על פיצ׳ר שרלוונטי רק למדינה אחת; אם זה שווה את המאמץ שחברות במדינות אחרות בכלל לא צריכות משהו כזה״.

גם הם רואים שכל העולם זז קדימה ורוצים להתקדם

פלטו, בן 35, למד עיצוב גרפי במכללת רופין (2015). במשך שנתיים עבד כמעצב בעולמות המיתוג והפרסום, ונכנס באופן עצמאי לעולם הפרודקט. חצי שנה לאחר שהוקמה הוא הצטרף לקונקטים. ״זו הייתה חברה צעירה, הייתי העובד התשיעי, היו בעיקר מפתחים.

״עד לפני חצי שנה הייתי המעצב היחיד, החזקתי הרבה זמן את כל עיצוב המוצר לבד, ולפני כן עשיתי גם את העיצוב למרקטינג, אבל לאט לאט החברה גדלה. לפני שנתיים היינו תשעה אנשים, היום אנחנו כבר 250.

״בקורונה התפוצצנו: המחלקה של הפרודקט גדלה, הכנסו עוד שני מעצבים, אנחנו צוות, לא הכל רק בראש שלי, יש חלוקה של עבודה, הרבה יותר כיף לעבוד ככה: לראות את כולם זזים כיחידה אחת באותו ראש. ואני עדיין מעצב, הנדס און״.

יש מוצר, הכל עובד. מה האתגר עכשיו?

״כל הזמן יש דברים שעדיין מפתחים, יש עוד דרישות מהשוק, כל לקוח חדש אומר ׳אם רק היה לכם את הפיצ׳ר הזה זה היה מושלם, זה בדיוק מה שהיה חסר לי׳. לדוגמה לוגיסטיקה: אין לנו אפשרות לנהל מלאי, אין לנו כלי לזה, ואז הם אומרים חבל, זה עוד לא שם בשבילי. קשה לתת לכולם את מה שהם צריכים, אי אפשר להיות מושלם בכל דבר.

״יש עוד המון לאן להתפתח. אנחנו רוצים לתת מעטפת שלא יצטרכו להתעסק עם אפליקציות נפרדות: שיהיה מוצר אחד, קל לשימוש, מובן לאנשים שלא תמיד בראש טכנולוגי. יש לנו לקוחות מכל הפרסונות – מאנשים שלא צריך ללמד אותם כלום עד אנשים שעד היום שעון הנוכחות שלהם היה טבלת נייר ואפליקציה היא משהו זר להם״.

״אבל גם הם רואים שכל העולם זז קדימה וגם הם רוצים להתקדם. גם הם רוצים את הדברים החדשים, שיהיה להם יותר קל ויותר נוח. ויש לנו גם חברות טק שמשתמשות במוצר כי למה להשתמש בווטסאפ, שהוא פרוץ. עדיף להשתמש בצ׳אט ובספר הטלפונים של קונקטים.

״בנוסף, למנהלים יש דשבורד בגרסת הדסקטופ, שם הם יכולים לשלוט בכל המערכת, אבל העולם של ׳מובייל און דה גו׳ מתפתח, כי גם המנהלים לא בהכרח יושבים כל היום במשרד. זה עולם שאנחנו ממשיכים לפתח כי הוא כרגע יחסית מצומצם, מוסיפים לו כל הזמן עוד יכולות שיאפשרו לנהל מרחוק״.

מה עוד הבנתם עם הזמן מעבר לשעון הנוכחות?

״כל עניין ה־HR. הבנו שחלקים מהמערכת הייתה מאוד תפעולית ו׳אפורה׳, באיך שהיוזרים מתקשרים עם המערכת. ׳אה, זה המקום שאני עושה בו יציאה וכניסה או בודק מה המשמרות שלי מחר׳. לא היה כיף להיכנס, זו הייתה ׳האפליקציה של החברה׳.

״רצינו שאנשים ירגישו טוב ושיהיה בה גם תוכן נחמד. אנחנו לא מתערבים לארגון איך להשתמש בה, לא חייבים להפעיל את הצ׳אט או את שעון הנוכחות, אבל החלטנו שאנחנו רוצים לאפשר יותר חיבור אנושי בין העובדים לארגון. הנה, ניתן לכם כלי לגרום לעובדים להרגיש טוב עם העבודה שלהם, עם הצוות שלהם. זה מאוד מחבר בין אנשים. 

״פיצ׳ר נוסף שהכנסו הוא הטוקנים, מטבע בתוך האפליקציה שמנהלים יכולים לתת כהוקרה, ובסוף העובדים יכולים לקנות איתם מה שהחברה מאפשרת. לדוגמה, לקחת את המשמרת באמצע הלילה שאף אחד לא רוצה? קבל 50 טוקנים. בסוף זה מצטבר לכסף שאפשר לקנות איתו משהו לבית״. 

birds

מה הדבר הכי חשוב בעיצוב ובחוויה? 

״שזה יהיה מוכר; שכשאתה נכנס לאפליקציה יהיו שם דברים שאתה מכיר מבחוץ. לדוגמה, אם צריך מקום לעדכן בו את העובדים, בוא נעשה שזה ייראה כמו רשת חברתית. כמה שזה יהיה יותר מוכר לבן אדם הוא יגיד ׳אה, יש כזה׳. או צ׳אט: לא צריך להמציא מחדש. בוא נעשה משהו שייראה כמו ווטסאפ או טלגרם; אני מכיר את זה, יודע איפה לוחצים.

״המקומות היותר מאתגרים הם אלו הפחות מוכרים. שם אנחנו הרבה יותר מנסים להבין מה הפעולה המרכזית שהמשתמשים צריכים לעשות: שיהיה כמה שיותר בולט, בלי שאלות, פשוט ללחוץ על הכפתור הגדול. זה מוצר שהוא ׳סלף אקספלנטורי׳, לא צריך לעשות וובינרים כדי להבין איך להתחיל או לסיים משמרת. בסוף אנשים תלויים במוצר, זה לא ׳נייס טו האב׳. הם עובדים יום־יום דרך האפליקציה הזו וזה חייב להיות להם ברור ופשוט״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden