כל מה שחשוב ויפה
אורית ברגמו (מימין) וענת ורשבסקי. צילום: יונתן ברגמן מעוז
אורית ברגמן (מימין) וענת ורשבסקי. צילום: יונתן ברגמן מעוז

שנה טובה לאיור הישראלי: מקום ראשון בפרסי אגודת המאיירים הבריטית

פורטפוליו News: אורית ברגמן וענת ורשבסקי זכו במקום הראשון בקטגוריה המקצועית בעבור התערוכה ״מה יותר צהוב או פיל?״. סתיו עסיס זכה במקום הראשון בקטגוריית הכשרונות הצעירים בעבור פרויקט מהלימודים בשנקר

אורית ברגמן וענת ורשבסקי זכו במקום הראשון בקטגוריה המקצועית (Best Proffesional Overall) בתחרות פרסי האיור העולמיים World Illustration Awards של אגודת המאיירים הבריטית (AOI), בעבור התערוכה ״מה יותר צהוב או פיל?״ שהוצגה בשנה שעברה בבית הנסן בירושלים. המאייר סתיו עסיס זכה במקום הראשון בקטגוריית כשרונות צעירים (New Talent Overall) בעבור פרויקט מיתוג ואיור קופסאות הגפרורים שביצע במהלך הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר.

ברגמן וורשבסקי, מרצות במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (ברגמן עמדה עד לאחרונה בראש תחום האיור במחלקה), עבדו על התערוכה שאצרה רונה זינגר, במיוחד עבור חלל הגלריה של בית הנסן. הן יצאו מהפורמט הדו־ממדי הסטנדרטי של תערוכה, ויצרו שפה חדשה ומשחקית המעודדת את הצופה להתבוננות אקטיבית.

אורית ברגמן וענת ורשבסקי, ״מה יותר צהוב או פיל?״. צילום: דור קדמי

אורית ברגמן וענת ורשבסקי, ״מה יותר צהוב או פיל?״. צילום: דור קדמי

בתערוכה הוצגה מפלצת צהובה מרחפת המלווה בלהקה של יצורים תלת־ממדיים שהתפזרו על הקירות במצעד עליז. הביקור בתערוכה איפשר למבקרים להביט על איור מחוץ לכרונולגיה של הספר ולהתמקד במערכות היחסים בין הדמויות, לפרום את הקשר ההדוק בין המילה הכתובה לאיור המלווה אותו, ולכתוב אותה מחדש בראשם.

בנימוקי השופטים להענקת הפרס צויינה במיוחד ״פלטת הצבעים, הגיוון של היצורים והטכניקה. האלמנטים המרכיבים את התערוכה ייחודים, אך בו זמנית עובדים בצורה מושלמת יחדיו ויוצרים עולם הרמוני ומשחקי. חגיגה מושלמת של כוחו של הדמיון״.

״הקונספט של תערוכת איור מחייב בעיני משהו שמערב את החלל באיזשהו אופן. רצינו להפעיל את החלל ואת מי שיבקר בתערוכה״, סיפרה ורשבסקי בראיון לפורטפוליו שפורסם לרגל התערוכה. וברגמן הוסיפה: ״אני חושבת על התערוכה הזאת קצת כמו על הצגת תיאטרון הבובות שלי, רק בחלל. מה הקהל יראה קודם, מה אחר כך, איך הוא יזוז בחלל, למה הילדים יתקרבו ומה הם יראו בסיבוב השני. אני חושבת שחוויה אמנותית היא חוויה שבה הצופה שותף וזה מה שניסינו לעשות בתערוכה״.

סתיו עסיס, Fetch

סתיו עסיס, Fetch

הפרויקט של עסיס, שסיים את הלימודים לפני שנתיים ועובד כיום כמאייר עצמאי, נוצר במסגרת קורס בשנה ד׳ במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר בהנחיית ירמי פינקוס (פרויקט הגמר שלו היה אחד הבולטים במחזור 2021). הסטודנטים התבקשו לבחור נושא כלשהו שמעניין אותם ולאייר אותו. עסיס בחר לעסוק בכלבים כדימוי ויצרתי חמש עבודות שונות. מיתוג ואיור קופסאות הגפרורים היא אחת מבין חמש העבודות.

״עניין אותי ליצור מוצר שיודע להכיל איור מתומצת מאד לצד טקסט ושכל המכלול הזה יידע לספר סיפור כלשהו שמתכתב עם המוצר שאותו הוא מייצג״, הוא מספר. ״הבחירה בקופסת גפרורים נעשתה מתוך רצון ליצור משהו מאד פשוט אבל גם מתוך אתגר לעבוד עם מדיום קטן, ולנסות להכניס הרבה אינפורמציה שכוללת דימוי וטקסט לתוך מסגרת קטנה״.

birds

תחרות ה־World Illustration Awards מעניקה מדי שנה פרס עבור עבודות בולטות בעשר קטגוריות שונות ובהן איור לספרי ילדים, פרסום, עיצוב מוצר ואריזות, טכנולוגי, ואיור למרחבים ציבוריים. עבודותיהן של ברגמן, ורשבסקי ועסיס נבחרו מתוך הצעות של 5,000 מאיירים שהגישו מועמדות מכל העולם.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden