כל מה שחשוב ויפה
ברי לארסון ב״המארוולס״. צילומים: פורום פילם / Marvel Studios
ברי לארסון ב״המארוולס״. צילומים: פורום פילם / Marvel Studios

סיכום 2023 / מארוול מציגה: צרות במולטיוורס

אולפני מארוול - מעמודי התווך חסרי התקדים של הקולנוע הספקטקולרי, האסקפיסטי, המוגזם ועתיר התקציבים, מוצאים את עצמם בשלהי 2023, בואכה 2024, בצומת דרכים קריטי

בין אם אתם שונאים או אוהבים אותו, אי אפשר להתעלם מהחותם שהותיר היקום הקולנועי של מארוול על תעשיית הקולנוע לשנים קדימה. הכל הפך לגדול יותר, מפוצץ יותר, ובעיקר סינתטי ומלאכותי יותר, עקב שימוש בתועפות של CGI ומסכים ירוקים. אבל התוצרים האחרונים, נוסף על הבחירות היצירתיות הצולעות, חצו את הפאנדום לשניים, לראשונה מזה 15 שנים.

עם יותר מ־30 סרטים בקאנון פלוס סדרות זניחות, כולל תירוץ עלוב ליקום קולנועי של DC היריבה המושבעת, שוק סרטי הקומיקס הגיע לרוויה מטורפת. רוב הקהל כבר שבע, ואלו שעוד עוקבים אחרי מעלליהם של גיבורי הקומיקס בבגדי הגוף הצמודים מגלגלים עיניים למראה ההתדרדרות העקבית בתכנים. אך זו חרב פיפיות: ברגע שנעשה ניסיון לשינוי כמו ב״איטרנלס״ הכושל, קריאות הבוז לא איחרו להגיע.

טוני, טוני קאם הום!

מותו של טוני סטארק ועזיבתן של דמויות מפתח אחרות ביקום הגדול הזה, כמו האלמנה השחורה וקפטן אמריקה, היו הגפרור שהצית את חבית הנפץ. החלל שהותירו אחריהם כריס אוונס, רוברט דאוני ג׳וניור וסקרלט ג׳והנסון היה גדול מדי מכדי למלא אותו, וכל ניסיון להציב בקדמת הבמה דמות אחרת נתקל בכישלון צורם. זו אחת הבעיות שהובילו את מארוול למקום שבו היא נמצאת היום: אין דמות כריזמטית אחת לרפואה שאכפת לנו ממנה ושתישא את היקום הזה על הגב, כל שכן אחת כזו עם קשת סיפורית מעניינת. טוני סטארק מת ואנחנו נותרנו עם… אנטמן?! סירייסלי?

אם זה לא מספיק, סדרות הסטרימינג מסבכות את העניינים עוד יותר, עם קווי עלילה חסרי עניין ופתלתלים, הנשזרים בהלחמות מאולצות לתוך הסרטים, מקשות על הצופה המזדמן לעקוב אחר הנעשה וליטרלי מכריחות אותו לעשות ״שיעורי בית״ לפני צפייה בסרט זניח למדי כמו אנטמן: קוואנטומניה.

אנטמן והצרעה: קוואנטומניה. צילום: Jay Maidment, מארוול

אחרי בעבוע קל, הר הגעש הזה התפרץ השנה במלוא עוצמתו. האצבע המאשימה מופנית בין היתר לעבר דיסני, החברה האם שהפכה את התכנים של מארוול לילדותיים מדי ובכך סירסה אותם מכל אפשרות לעניין צופים בקהל יעד שהוא מעל גיל 18. יש אמת בטענה הזו. בני ה־30+ של היום הם אלו שליוו את מארוול מאז 2008, ועכשיו הם מקבלים בתמורה את ״המארוולס״ – סרט נוראי שהוא לא יותר ממעשייה אינטרגלקטית הכתובה בצורה עצלנית לילדות קטנות, כולל הדוד הטוב ניק פיורי ואפקטים ברמה שאי אפשר להאמין שיד מקצועית אחראית להם.

גיוון וייצוג כמסרסי היצירה

ופה קבור הכלב: ההחלטות היצירתיות שמארוול לקחה השנה הצליחו לקטב את הפאנדום בצורה חסרת תקדים. השאיפות המוגזמות שלה (בעיקר של דיסני) לגיוון על חשבון תסריט טוב, עלילה מעניינת ודמויות – רחמנא לצלן – מרתקות, עמד לה לחתיכת רועץ.

אחד הקריטריונים שמציבים המשקיעים של דיסני לבוב אייגר הוא חובת גיוון בסרטיה. וכשהכסף מדבר ולא המקצועיות או האמנות – התוצאות בהתאם. מנגד, חייבים להודות שגיוון גזעי, מגדרי או וואטאבר, וייצוג קהילות מיעוטים – הוא ראוי ובלבד שיהיה טוב, מקצועי וכזה שנולד מתוך כוונות טהורות השואפות לאיכות, ולא מתוך הכרח בעבור בצע כסף. עיינו ערך מיילס מוראלס – דוגמה נהדרת ל״איך ליצור דמות מגוונת עם קשת סיפורית מרתקת בעשרה צעדים ולצאת מזה בחיים״.

זה לא שהיא לא חטאה בכך בעבר, אבל השנה יותר מתמיד, מארוול לקחה סיפורי מקור של דמויות והפכה אותם על פיהם – והקהל הצביע ברגליים ובטוקבקים. ראינו את זה ב״המארוולס״, שבו הנבל המקורי מהקומיקס הפך באופן מפתיע לאישה רק כדי ליצור סרט שכל בסיסו הוא כוח נשי. סבבה והכל, אבל מה עם עלילה מעניינת, הגיון פנימי או תסריט טוב? כל עוד הסרט עומד בתנאים שהציבו המשקיעים, כל השאר זניח, כנראה. השינויים התכופים בחומרי המקור הם טעות מרה, וניכר שמארוול לא הצליחה להפנים שזו אחת הסיבות העיקריות לכישלון הכמעט קולוסאלי שלה השנה.

אפילו ניה דאקוסטה במאית ״המארוולס״ ניערה מעליה כל קשר אליו, ובוב אייגר תלה את כשלונו של הסרט בעובדה שהוא צולם בזמן הקורונה ואף אוטוריטה לא נכחה על הסט כדי לפקח על המתרחש (רק נזכיר לו שגם ספיידרמן: אין דרך הביתה צולם בזמן הקורונה, וכולנו יודעים מה קרה בסוף).

שומרי הגלקסיה 3. צילומים: דיסני ישראל / פורום פילם

שומרי הגלקסיה 3. צילום: דיסני ישראל / פורום פילם

birds

בסופו של דבר יצר ״המארוולס״ מכתש ענק בכיס של דיסני. הושקעו בו כ־270 מיליון דולר אבל הרווחים העולמיים שלו (לפי אתר MOJO) הסתכמו ב־200 מיליון דולר בלבד. בסוף השבוע הראשון שלו בארצות הברית הוא הכניס סכום עלוב (בהשוואה לסרטים אחרים בזיכיון) של 46 מיליון דולרים. המקרה העצוב של הפלופ הראשון של מארוול אי פעם בצורת ״המארוולס״ הוא תמונת מראה של השנתיים האחרונות שעברו על האולפנים.

אבל לא הכל היה שחור השנה בז׳אנר הקומיקס. אקורד הסיום של ״שומרי הגלקסיה״ היה קרוב לשלמות, הודות לכשרונו הגדול של ג׳יימס גאן. רק חבל שגאון הקומיקס הקולנועי חצה את הכביש אל DC. תוצר נוסף שהצליח להפתיע בענק הוא ״ברחבי ממד העכביש״ המופתי. נכון שזה לא סרט על מלא של מארוול, אבל הוא מוכיח שאם מפקידים את המולטיוורס בידיים טובות – אפשר לעשות פלאים.

צומת דרכים במולטיוורס

בסופו של דבר, בואו, זה קל לרדת על מארוול. אנחנו, הצופים והמעריצים, בעלי זיכרון קצר. מספיק לנו לצפות בסרט אחד בינוני וזה יספיק לנו כדי להשחיר יקום שלם. הבעיה היא שמדובר באפקט דומינו רציני. בסיום השנה הלא קלה ממילא, נופלת על מארוול מהלומה נוספת: ג׳ונתן מייג׳ורס, המגלם את קאנג הכובש, הנבל הראשי של הסאגה הנוכחית, הורשע בתקיפה ובהטרדה של בת זוגו לשעבר. למארוול אין ברירה אלא להעיף אותו מכל המדרגות וללהק מחדש (אם בכלל) שחקן אחר לתפקיד.

בקיצור, בפתיחת 2024 מחכים למארוול אתגרים רבים ולא קלים כלל. תוסיפו לכך את הציפיות הגדולות מאוד של הקהל לקראת ״דדפול 3״, שמבטיח הרבה (ובתקווה גם יקיים). מארוול נמצאת בצומת דרכים לא פשוט: מצד אחד, היא תרצה להמשיך ולשמור על הזהות הייחודית שלה כיצרנית סרטי קומיקס בפס ייצור מטורף שלא נראה כדוגמתו. מצד שני, הרצון שלה לחדש ולהתחדש לא תמיד עולה בקנה אחד עם הרצונות של הקהל, שגם הוא חצוי לשניים.

הבחירות של מארוול בשנת 2023 הוכחו ככושלות – הן מבחינת איכות התוצרים והן מבחינת הרווחים. הבחירות האמנותיות והעסקיות של דיסני/מארוול בשנה הבאה יכריעו את הכף, ואז נוכל באמת לדעת: מארוול – פניה לאן? נכון להיום, ובעיקר בגלל הרשעתו של מייג׳ורס, העתיד של מארוול הוא לא לוט בערפל – הוא צלילה עמוקה לתוך תהום הנשייה של המולטיוורס, ולא נראה באופק מישהו שיציל אותה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. I'm Iron Man

    צריך לעשות כמו שעשו בליגת הצדק של זאק סניידר: להחזיר את איירון מן המתים!אולי זה מה מה שיציל את מארוול

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden