כל מה שחשוב ויפה
ליטל מגידיש
ליטל מגידיש. צילום: גל חוברה

סיכום 2020: מאיפה באת ולאן את הולכת / ליטל מגידיש 

ליטל מגידיש, בת 36, מנהלת המדיה החברתית של מוזיאון אילנה גור והמקימה של Social Art TLV. צולמה במוזיאון אילנה גור

מה הביא אותך לעולם האמנות? 

עולם האמנות היה שם תמיד. בילדות ציירתי, על הנייר מצאתי מקום וחופש לביטוי אישי. תמיד הרגשתי בנוח סביב אמנים ויוצרים, כי הם חלקו את התשוקות שלי והציתו בי השראה. פעמים רבות הרגשתי שהיכולת לתקשר את המתנה שלהם לעולם לוקה בחסר, והרצון שלי לתת להם במה גבר והתפתח לעשייה ולמחקר. היום אני מבינה את המערכת המורכבת הזו הרבה יותר טוב – מוזיאונים, גלריות, אספנים ואפילו מרחבים דיגיטליים – וזוכה להעביר את הידע שלי בדרכים שונות.

איך הגעת למה שאת עושה כיום בתחום? 

הייתי בין עבודות כשהחלטתי להתקשר לאמן שהכרתי, וביקשתי שייתן לי הזדמנות לקדם אותו. הוא הציע שאנהל עבורו את חשבון הפייסבוק. למרות שלא עשיתי משהו כזה לפני כן, הבנתי את הפוטנציאל הקיים ברשתות החברתיות, ופניתי ללימודים במכללת ניו־מדיה. היה לי ברור שאני רוצה להתמקד בתחום האמנות, והרגשתי תחושת שליחות שמלווה אותי עד היום. 

אחר כך הקמתי את Social Art TLV, קבוצה שבה שותפים עשרות חברות וחברים, ביניהם יוצרי תוכן ואנשי דיגיטל מטעם גלריות, מוזיאונים, מגזינים וגופי אמנות מובילים בארץ. הקבוצה נפגשת פעם בחודש במוסד אמנותי ברחבי הארץ במטרה ללמוד וליצור שיתופי פעולה וכך לקדם את סצנת האמנות המקומית ולסייע בחשיפתה.

באילו קשיים נתקלת בתוך העולם הזה?

כשהקמתי את Social Art TLV פניתי להרבה אנשים שאמרו לי לא. ההתקדמות הייתה איטית, והרגשתי את אי־הודאות שכל עסק צעיר חווה. בדרך הבנתי שתמיד יהיו בעיות בתקציבים, אנשים שלא יחבבו אותי או לא יבינו את הדרך שלי. אבל המפגשים הקשים רק הגבירו את ההערכה שלי לכל אותם אנשים שכן התחלתי ליצור איתם שיתופי פעולה ולגבש שפה משותפת.

מפגש של Social Art TLV

מפגש של Social Art TLV. צילום: עדי הררי

ניצן מינץ. צילום: עדי שרגא

מה חסר בשדה האמנות בארץ? 

אחד הדברים שהכי בוערים בי באופן אישי הוא חינוך הדור הצעיר דרך הרשתות החברתיות. חסרה הנגשה לקהלים רחבים יותר באופן כללי, וחינוך הוא המפתח לכך.

לא חסרות דרכים לעשות זאת: שימוש במשפיענים ובכוכבי רשת, לדוגמה, כדי לאפשר לילדים ולנוער טעימות מכל השפע שיש לעולם האמנות המקומי להציע, זו השקעה משתלמת. היא לא תוליד תוצאות מידיות, אבל זה יניב פירות בעתיד, וחבל להירתע מהערוץ הזה.

האם יש משהו שהיית רוצה להוסיף לעשייה שלך? 

אשמח להעמיק את הידע שלי במרחבים שבהם אני נעה. תחום הדיגיטל כל הזמן מתפתח וכלים חדשים דורשים מחקר וניסוי תמידי. תמיד מעניין אותי להמשיך להשתתף בפרויקטים חדשים ומאתגרים ולשתף פעולה עם אמנים, גלריות, מוזיאונים ומוסדות תרבות בארץ ובעולם. 

ליטל מגידיש

ליטל מגידיש צילום גל חוברה

איך השפיע משבר הקורונה על עולם האמנות הישראלי והבינלאומי? 

כולנו רואים איך משבר הקורונה גרם לעולם האמנות לבחון שלל דרכים דיגיטליות כדי להמשיך את הקשר עם הקהל. אולם בגלל שעוד לא ברור לאן הרוחות נושבות, קשה לתכנן קדימה. באשר לתהליכי יצירה, אמנם קיימים כלים דיגיטליים המאפשרים לדון מרחוק ואפילו לנגן ולהלחין, אבל צריך עוד להבין איך זה משפיע על תהליך היצירה. 

המרחבים הווירטואליים נהפכים לערוצים יותר מרכזיים, ורצוי שנבוא בראש פתוח, שנעצב את החוויה שלנו ללא מחסומים או הגבלות מיושנות

אז לאן אנחנו הולכות מכאן? מהי ההשפעה לטווח הרחוק?

חשוב שנזכור שלתקופות משבר עשוי להיות גם אפקט חיובי בסופו של דבר. אני מאמינה שהיוזמות האמנותיות שאנחנו רואים עוד עשויות להתפתח למחוזות יצירתיים ביותר.

אין ספק שמבחינה כלכלית תחום האמנות ספג מכה, וככל הנראה הפגיעה הגדולה עוד לפנינו. למרות העליות והמורדות, ההיסטוריה מוכיחה שכוחות השוק יפתרו בסופו של דבר את בעיותיהם. אפשר לראות שישראלים רוכשים אמנות, ולשמחתי תחום האמנות נפתח עוד לעולם הדיגיטל ועובר אבולוציה ואדפטצייה.

היום וגם בעתיד, להכול יש ביטוי גם באונליין; ממכירות אמנות עצמאיות דלות תקציב ועד ארט באזל. המרחבים הווירטואליים נהפכים לערוצים יותר מרכזיים, ורצוי שנבוא בראש פתוח, שנעצב את החוויה שלנו ללא מחסומים או הגבלות מיושנות.


סיכום 2020: מאיפה באת ולאן את הולכת

ג׳וי ברנרדגילי סיטוןגל עטיה • דניאל גורודנציקליטל מגידישמיכל סבר וקורל דבירענבל סינישרה פגין ומיכל פרידמן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden